کد خبر: 233674
|
۱۳۹۷/۰۶/۳۱ ۰۷:۳۰:۰۰
| |

یادداشتی از محمد کاظمی نماینده مجلس:

درانتظار ابتکار دیپلماتیک

کاظمی نوشت:اگر امکان بازگشت امریکا به برجام از سوی هیات حاکمه امریکا نفی شود یا تحریم‌های جدید امریکا تعلیق‌نشدنی باشند حداقلی از حسن نیت او منتفی می‌شود و این درست آن چیزی است که فعالیت‌های دیپلماتیک ایران باید برای افکار عمومی جهان تبیین کند. ما می‌توانیم جهان را میانجی و داور قرار دهیم و ستم آشکار دولتمردان ایالات متحده را به قضاوت بکشانیم.

درانتظار ابتکار دیپلماتیک
کد خبر: 233674
|
۱۳۹۷/۰۶/۳۱ ۰۷:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد کاظمی نماینده مردم ملایر در یادداشتی نوشت: وقتی جنگ‌طلبان امریکایی در کاخ سفید گرد هم آمده‌اند و در تصور خام خویش فرو رفته‌اند که با مقدمات تحریم اقتصادی زمینه برای تسلیم یا زدن ضربه نهایی به جمهوری اسلامی فراهم می‌شود سیاست‌ها و تصمیمات روابط خارجی از اهمیت و حساسیت منحصر به فردی برخوردار می‌شود. چه بسیار در تاریخ داشته و دیده و خوانده‌ایم که زیرکی و احساس مسوولیت سیاستمداران کارگر افتاده است و شری دفع شده و چه بسیار کاهلی‌ها و ساده‌انگاری‌ها ملتی را گرفتارکرده و به زحمت انداخته است. در شرایط خاصی که در آن قرار داریم نباید بگذاریم دشمنان دست‌مان را از پیش بخوانند و برای سیاستی که فکر می‌کنند حتما اتخاذ خواهیم کرد برنامه‌ریزی کنند.

آنها با ژست فراخوان مذاکره بدون پیش‌شرط تلاش می‌کنند چهره‌ای معقول و بهنجار از خود بروز دهند و جمهوری اسلامی را به عنوان دولتی پرخاشگر و ناسازگار با موازین بین‌المللی معرفی کنند، این توطئه می‌تواند با اقدامات حساب شده و غیر قابل انتظار از سوی هیات ایرانی با شکست مواجه شود. امروز تاثیر افکار عمومی جهانی در مناسبات و رویدادهای سیاسی بر کسی پوشیده نیست و غفلت از ظرفیت عظیم آن موافق عقل و خرد نیست. افزون بر آن، انزوای تبلیغاتی دارو دسته ترامپ حتی در اردوگاه کشورهای غربی فرصت مغتنمی است که باید از آن سود جست و اهداف خطرناک آنان را مخدوش ساخت. حضور و فعالیت هوشمندانه هیات بلندپایه ایرانی به ریاست آقای رییس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل می‌تواند علاوه بر آگاهی بخشی و جذب تمایل افکارعمومی دنیا به مواضع صلح‌طلبانه و حق‌جویانه ایرانیان مانورهای احتمالی دولت ترامپ را به انفعال بکشاند.

این انفعال وقتی افزایش پیدا می‌کند که انعطاف لازم و بهنگام در سیاست‌های بین‌المللی کشور وجود داشته باشد.

اگر به هر دلیل زمان زمان انعطاف و نرمش نیست نباید از پیش چنان فضاسازی شود که ایران هیچ موضع جدیدی ندارد و همه مقدمات لازم برای برنامه‌های ضد ایرانی جنگ‌طلبان امریکایی فراهم شود. پیش‌شرط‌های روشن و منطقی ما برای هرگونه انعطاف اهرم قدرتمندانه و جهان‌پسندی است که باید از آن نهایت استفاده را برد. ترامپ با خروج از برجام در واقع راه مذاکره و گفت‌وگو را سد کرده است و پیمان‌شکنی‌اش مخل هرگونه توافق احتمالی است.

اگر امکان بازگشت امریکا به برجام از سوی هیات حاکمه امریکا نفی شود یا تحریم‌های جدید امریکا تعلیق‌نشدنی باشند حداقلی از حسن نیت او منتفی می‌شود و این درست آن چیزی است که فعالیت‌های دیپلماتیک ایران باید برای افکار عمومی جهان تبیین کند. ما می‌توانیم جهان را میانجی و داور قرار دهیم و ستم آشکار دولتمردان ایالات متحده را به قضاوت بکشانیم.

مواضع انقلابی و آرمانگرایانه در سازمان ملل باید با ادبیات و صورت و عمل دیپلماتیک نمود پیدا کنند. اگر کسی مذاکره و گفت‌وگو و عرف رایج بین‌المللی را به طور کلی رد کند در عرصه سیاسی جهان با مشکل مواجه می‌شود. جمهوری اسلامی همیشه آماده مذاکره عادلانه و ثمربخش و از موضع برابر بوده است. این امریکاست که اغلب زورگویی و امتیازگیری بدون امتیازدهی را با مذاکره اشتباه می‌گیرد و تازه به عهدی هم که خود می‌بندد و فادار نمی‌ماند. برای اثبات این معنا کارهای زیادی باید انجام شود و چابکی فوق‌العاده بروز پیدا کند. به قول حضرت امام امریکا باید آدم شود . معنای دیپلماتیک آدم شدن این است که راه مذاکره برای همیشه بسته نیست و عمل به پیمان‌ها و احترام متقابل از بدیهیات آدم شدن است.

در هر حال اگر در مقابل فشار روزافزون واشنگتن قرار است کاری بکنیم و ابتکار جدیدی داشته باشیم بهترین زمان و مکان آن اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل است. در آنجا امکان کند کردن تیغ تاخت‌وتاز‌های امریکا وجود دارد و می‌توان با درایت و مسوولیت شناسی مقاومت و حقانیت اصیل ملت ایران را به بار نشاند. فراموش نکنیم که وضعیت اقتصادی کشور نیازمند فرصتی برای بازشناسی خود و تعادل‌بخشی و آرامش است. این امریکاست که می‌خواهد از طریق تشنج آفرینی در روابط بین‌المللی ما اقتصاد ایران را مشوب سازد و پادزهر این اقدام و توطئه جز از طریق آرامش‌طلبی و امیدآفرینی حاصل نمی‌شود.

منبع: اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها