کد خبر: 233706
|
۱۳۹۷/۰۶/۳۱ ۰۹:۱۶:۰۰
| |

یک اقتصاددان:

بخشنامه‌های دولت اوضاع را کنترل نکرد/ عادات مصرفی زمان رونق درآمدهای نفتی باعث افزایش تقاضا شده است/ ضرورت استفاده از مدیران توانمند

استاد دانشگاه مشهد گفت: عملکرد ضعیف تیم اقتصادی دولت، تورم سرکوب‌شده، نقدینگی موجود در بانک‌ها و عادات مصرفی زمان رونق درآمدهای نفتی باعث شده تا مردم زمان حال را در نظر بگیرند و در نتیجه تقاضا برای کالاهای ضروری افزایش یابد.

بخشنامه‌های دولت اوضاع را کنترل نکرد/ عادات مصرفی زمان رونق درآمدهای نفتی باعث افزایش تقاضا شده است/ ضرورت استفاده از مدیران توانمند
کد خبر: 233706
|
۱۳۹۷/۰۶/۳۱ ۰۹:۱۶:۰۰

اعتمادآنلاین| جعفر خیرخواهان استاد دانشگاه مشهد در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود سهم تقریبا 10 درصدی کالاهای مصرفی در واردات شاهد افزایش چندین برابری قیمتی اقلام مصرفی در داخل هستیم، گفت: در شرایط کنونی مردم احساس می‌کنند که دولت از اداره امور ناتوان است و نسبت به فردا چشم‌انداز روشنی متصور نیستند که این مساله موجب کاهش پس‌انداز برای آینده شده و مصرف جاری را افزایش داده است.

وی افزود: از سویی عملکرد ضعیف تیم اقتصادی دولت، تورم سرکوب‌شده، نقدینگی موجود در بانک‌ها و عادات مصرفی زمان رونق درآمدهای نفتی باعث شده تا مردم زمان حال را در نظر بگیرند و در نتیجه تقاضا برای کالاهای ضروری افزایش یابد.

استاد دانشگاه مشهد تصریح کرد: البته این جو موجب افزایش قیمت و احتکار توسط فروشندگان و افزایش تقاضا توسط خریداران به دلیل ابهام در آینده می‌شود.این شرایط محصول شیوه اداره دولت است که نتوانسته با بخشنامه‌ها و دستورها اوضاع را کنترل کند و به نوعی مردم را مستأصل کرده است.

خیرخواهان اظهار داشت: عملکرد ضعیف تیم اقتصادی دولت در کنترل شرایط و تحریم‌های تحمیل شده و نیز سرباز کردن مشکلات پیشین موجب شده تا استفاده از مدیران توانمند احساس شود و اگر استیضاح مجلس را در کنار آن بگذاریم متوجه می‌شویم که رفتار مردم جای تعجب ندارد.

وی با اشاره به تاثیر رشد اقتصادی منفی بر تقاضای کالاهای اساسی گفت: پیش‌بینی می‌شود که با رشد اقتصادی منفی، تولید و در نتیجه درآمد مردم کاهش یابد.

در این شرایط تقاضا برای کالاهای غیرضروری کاهش اما برای کالاهای ضروری ثابت می‌ماند و به نوعی مجبور به خرید آنها هستند، البته دولت اطمینان داده است که این کالاها را با نرخ 4200 تومانی تامین خواهد کرد و باید دید این کالاها چگونه و با چه نرخی در اختیار مردم قرار خواهند گرفت.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها