خطر بیسوادی بیخ گوش دختران در مدارس مختلط روستایی

یک روانشناس با تاکید بر اینکه سن 13 سالگی اوج دوران بلوغ است و نوجوان در شرایط خاص روحی، هیجانی و جسمانی قرار دارد، گفت: در این سن مراقبت های روانی و جسمی بسیاری نیاز است، اما در این مورد خاص با توجه به محدودیت های موجود در ارائه خدمات در اینگونه مناطق که سیستم آموزش و پرورش با آن روبروست باید به این موضوع نگاهی دو جانبه داشت.

خطر بیسوادی بیخ گوش دختران در مدارس مختلط روستایی
کد خبر: 233893
|
۱۳۹۷/۰۶/۳۱ ۱۶:۰۵:۰۰

اعتمادآنلاین| سمیه بهزادی پور با بیان اینکه لازمه ایجاد شرایط مناسب و ایده آل خاصه در مناطق روستایی و ایمن سازی فضا برای دانش آموزان، آگاهی بخشی توسط اولیای مدرسه است، گفت: اما محرومیت در مناطق روستایی و عدم آگاهی کافی والدین نسبت به آموزش فرزندان خود به دلیل مشغله و مشکلات رفاهی موانعی را ایجاد می‌کند. لذا این خلاء را باید کادر مدرسه پر کند و به صورت شفاف و روشن درخصوص دوران بلوغ و آسیب های این دوران، قدرت نه گفتن و افزایش قاطعیت و اعتماد به نفس به دانش آموزان آموزش دهد که این امر می تواند در کنترل و مدیریت شرایط بسیار اثربخش باشد.

این مشاور خانواده عنوان کرد: در شرایط کنونی به دلیل محدودیت های آموزش و پرورش نمی توان وجود مدارس مختلط را نفی کرد و به اینگونه مدارس نگاه سلبی داشت چراکه ممکن است به ترک تحصیل دانش آموزان و محروم شدن آنها از امکانات آموزشی ختم شود و حتی دانش آموزان مستعد و باهوش از تحصیل محروم شوند، اما با اهرم های کلیدی می توان شرایط را در مسیر درستی که دانش آموزان دچار آسیب نشوند پیش برد.

وی با تاکید بر اینکه نمی توان به دلیل مختلط بودن مدرسه حکم بر تعطیلی مدرسه داد بلکه کلیدی ترین مسئله در این شرایط آموزش و آگاهی بخشی به دانش آموزان است، افزود: این آموزش ها را می توان با حضور یک مشاور توانمند و با تجربه در مدارس میسر کرد و تا حدود زیادی نگرانی خانواده و اولیای مدرسه را کاهش داد و دانش آموزان را از آسیب های احتمالی مصون نگهداشت.

بهزادی پور بر لزوم همکاری و همراهی خانواده ها در این حوزه تاکید کرد و گفت: قطعا حضور مشاور در مدرسه و برگزاری کارگاه های آموزش ویژه آگاه سازی دوران بلوغ و پیشگیری از آسیب ها و ترویج ارتباطات صمیمی بین والدین و فرزندان می تواند به کاهش آسیب ها کمک شایانی داشته باشد.

این روانشناس اظهار کرد: در روستاها به مانند دیگر نقاط شهری مشکلات اجتماعی وجود دارد و حضور مشاور در کنار خانواده ها و دانش آموزان می تواند به گذر دانش آموزان از بحران های دوران بلوغ و مدیریت ارتباط با جنس مخالف کمک کند و قطعا اگر دانش آموزان در مدارس مختلط هم تحصیل کنند می توان با آگاهی و آموزش متناسب با سن، شرایط و وضعیت زندگی، شرایط آنها را تحت کنترل داشت.

به دنبال کاهش تعداد مدارس مختلط شهرستان هستیم

همچنین عبدالرضا حاج علی بیگی فرماندار شهرستان خنداب در این خصوص گفته است که اخیرا شورای آموزش و پرورش این بحث را در دستور کار خود قرار داد و با توجه به اهمیت تحصیل دانش آموزان روستایی، پیگیر رفع مشکل هستیم.

عبدالرضا حاج علی بیگی با تاکید بر اینکه این مختلط بودن برخی از مدارس روستایی در مقطع متوسطه اول به دلیل کمبود فضای فیزیکی نیست بلکه تعداد کم دانش آموزان باعث بروز چنین موضوعی شده است، افزود: به عنوان مثال یک روستا 5 دانش آموز دختر و 10 دانش آموز پسر دارد و امکان ایجاد یک مدرسه جداگانه و منفک برای این تعداد محدود دانش آموز وجود ندارد.

وی تصریح کرد: این تعداد کم باعث شده است که به ناچار دانش آموزان در کلاس های مختلط درس بخوانند، اما مجموعه شهرستان به صورت جدی درصدد رفع این مشکل است چراکه وجود مدارس مختلط به هیچ عنوان مورد تایید نیست و سیاست ما جدا بودن مدارس دختر و پسر از هم است.

حاج علی بیگی با اشاره به تصویب انجام مطالعه ای در این راستا در شورای آموزش و پرورش افزود: برای رفع این مشکل و به حداقل رساندن شمار مدارس روستایی مختلط شهرستان، مطالعه ای صورت می گیرد تا تصمیم نهایی اتخاذ شود و حتی راهکارهایی مانند تجمیع مدارس با رویکرد روستا مرکزی نیز مطرح شد که اجرای آن منوط به انجام مطالعه است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها