کاظم زاده هشدار داد:

حربه کشورهای همسایه برای تصاحب بازار ترانزیتی ایران/آیا ایران در آستانه حذف از چرخه حمل و نقل منطقه‌ای است؟

رئیس کمیته حمل و نقل مجلس گفت: ایران باید نقش و جایگاه خود در حوزه ترانزیت منطقه ای و بین المللی را تثبیت کند، در غیر این صورت رقبا تمام بازار را تحت سلطه خود قرار می دهند.

حربه کشورهای همسایه برای تصاحب بازار ترانزیتی ایران/آیا ایران در آستانه حذف از چرخه حمل و نقل منطقه‌ای است؟
کد خبر: 234041
|
۱۳۹۷/۰۷/۰۱ ۱۱:۲۳:۰۰

اعتمادآنلاین| شادمهر کاظم زاده با اشاره به ورود کمیسیون عمران مجلس به مسئله فعالیت شرکت های چند ملیتی در حوزه حمل و نقل، گفت: مسئله حمل و نقل ترانزیتی یکی از موضوعات بااهمیت و مورد توجه بوده و امروز نیز در تمام کشورها از جایگاه بسیار ویژه ای برخوردار است و این مسئله قبل از دور جدید تحریم های آمریکا نیز مطرح بود که باید از ظرفیت های موجود در این حوزه استفاده شود، از این رو کمیته حمل و نقل این کمیسیون، سه شنبه هفته جاری نشستی را با هدف بررسی وضعیت حوزه ترانزیتی کشور، با مسئولان وزارت راه و شهرسازی و دیگر متولیان برگزار خواهد کرد.

کشورهای همسایه در حال جایگزین کردن مسیرهای بین المللی در حوزه ترانزیت هستند

نماینده مردم دهلران، آبدانان و دره شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در شرایط کنونی کشورهای همسایه و منطقه، در حال جایگزین کردن مسیرهای بین المللی در حوزه ترانزیت هستند، ادامه داد: قطعا باید از موقعیت ژئوپلوتیکی ایران برای توسعه حوزه ترانزیت بهره گرفت، اما متأسفانه تاکنون این امر محقق نشده است.

وی تصریح کرد: ایران در شرایط کنونی ظرفیت های بسیاری در حوزه ترانزیت هوایی، جاده ای و دریایی دارد و در برنامه ششم توسعه کل کشور نیز بر این مهم تأکید شده است، در شرایط کنونی جمهوری اسلامی در حال برنامه ریزی و سرمایه گذاری برای بهره گیری از کریدور ترانزیتی شرق به غرب و شمال به جنوب است.

جمهوری اسلامی در صورت تعلل از چرخه اقتصادی منطقه در حوزه ترانزیت حذف خواهد شد

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: به طور حتم ایران باید نقش و جایگاه خود در حوزه ترانزیت منطقه ای و بین المللی را تثبیت کند، در غیر این صورت رقبا تمام بازار را تحت سلطه خود قرار می دهند و جمهوری اسلامی از چرخه اقتصادی منطقه حذف خواهد شد.

کاظم زاده افزود: در شرایط کنونی کالاها از بنادر چین به کشوری مانند قزاقستان و ترکمنستان منتقل شده و سپس از طریق باکو، به کشورهایی مانند گرجستان صادر می شود، اما ایران با استفاده از ظرفیت ترانزیتی خود و بنادری مانند چابهار به راحتی و با هزینه کمتر می تواند کالاها را منتقل کند.

مسئولان هوشیار باشند؛ باید در عرصه حمل و نقل جاده‌ای رقابت کرد

رئیس کمیته حمل و نقل مجلس ادامه داد: امروز باقی ماندن در عرصه رقابت حمل و نقل جاده ای در عرصه منطقه ای و بین المللی، هوشیاری مسئولان را می طلبد، در غیر این صورت جمهوری اسلامی از دایره رقابت در این عرصه حذف خواهد شد.

منبع: خانه ملت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها