یک کارشناس اقتصادی:

افزایش سود بانکی به ضرر بانکداران است/ توقع مردم از سود بانکی باید کاهش یابد

یک کاشناس اقتصادی گفت: تمام مردم می‌دانند که رابطه‌ تورم و افزایش نرخ سود بانکی یک رابطه‌ مستقیم است به این معنا که هرچه قدر میزان سود بانکی افزایش یابد نرخ تورم در اقتصاد کشور نیز افزایش می‌یابد.

افزایش سود بانکی به ضرر بانکداران است/ توقع مردم از سود بانکی باید کاهش یابد
کد خبر: 234111
|
۱۳۹۷/۰۷/۰۱ ۱۳:۵۲:۰۰

اعتمادآنلاین| کاظم دوست حسینی، با ذکر این مطلب که اثر سود بانکی بر تورم کمتر از تورم بر سود بانکی است تصریح کرد: به این دلیل که هرچه قدر سود بانکی افزایش پیدا کند، طبیعتا از طرف دیگر بهای تمام شده‌ی تامین منابع مالی نیز بیشتر خواهد شد و این در قیمت تمام شده‌ی کالا‌ها برای تولیدی‌های که خدمات ارائه می‌دهند و از این منابع مالی استفاده می‌کنند قیمت‌های تمام شده افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه تمامی سهم گرانی و تورم افزایش نرخ سود نیست بیان کرد: تورم مقدار سود بانکی را تعیین می‌کنند یعنی مسلما میزان سودی که بانک‌ها به سپرده گذاران پرداخت می‌کنند باید بیش از نرخ تورم باشد تا انگیزه‌ی سپرده گذاری در مردم ایجاد شود این ارتباط‌ها و رابطه‌ها همیشه در جریانات بانکی وجود داشته است.

این کارشناس اقتصادی خاطر نشان کرد: از نظر تمامی کارشناسان و بانک داران افزایش نرخ سود بانکی باید در شرایط ثبات اقتصادی صورت بگیرد.

دوست حسینی در خصوص نگرانی مردم از جهت کاهش سود بانکی افزود: مردم نیز نباید نگرانی برای کاهش یا عدم افزایش سود بانکی را داشته باشند زیرا این میزان سود دهی مناسب است و حتی در صورت نارضایتی سرمایه داران می‌توانند پول‌های خود را در بازار‌ها و حوزه‌های دیگر سرمایه گذاری کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه انتظارات مردم از سوددهی بانک و حتی در دیگر حوزه‌ها بسیار بالا رفته است و حتی این احتمال نیز وجود دارد که افزایش نرخ سود بانکی نتواند انتظارات را برآورده کند، در حال حاضر مردم هم رغبت خود و هم اعتماد خود را جهت سپرده گذاری در نظام بانکی از دست داده اند.

این کارشناس با بیان اینکه سرمایه گذاران در کشور به دو دسته تقسیم می‌شوند اظهار کرد: دسته‌ی اول مردمانی هستند که قدرت ریسک در آن‌ها پایین است و پول خود را برای سرمایه گذاری بلند مدت به بانک‌ها سپرده اند دسته‌ی دوم از ریسک بیشتری برخوردار اند و در نظام بانکی کمتر دیده می‌شوند و به سمت سرمایه گذای در بازار طلا و ارز قدم برداشته اند.

دوست حسینی در انتها گفت: افزایش سود بانکی در نهایت به نفع بانکداری‌ها نیست به این دلیل که میزان سود پرداختی به مردم با میزان مبلغ دریافتی جهت پرداخت وام نباید دور از هم باشد و اگر این دو از هم فاصله بگیرند بسیار به ضرر بانک داران خواهد شد.

منبع: میزان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها