شبه‌جزیره کره در صلحی نمادین؛

توافقنامه میان دو کره یک بیانیه سیاسی است نه قانونی

«هاوارد استوفر»، مأمور پیشین سرویس خارجی ایالات‌متحده در وزارت خارجه این کشور و معاون اجرایی در شورای امنیت سازمان ملل معتقد است که توافق بین دو کره کاملا نمادین بود. آن‌ها می‌خواهند مرزها و وضعیت جنگ را از بین ببرند و احساس کنند که دیگر خصومتی با یکدیگر ندارند؛ اما برای پایان جنگ و به دست آوردن معاهده صلح، باید دستور سازمان ملل را اجرا کنند.

توافقنامه میان دو کره یک بیانیه سیاسی است نه قانونی
کد خبر: 234141
|
۱۳۹۷/۰۷/۰۲ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مون جائه این، رئیس‌جمهور کره جنوبی و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در پیونگ‌یانگ در یک بیانیه تاریخی در سومین اجلاس سران پایان جنگ دو کشور را اعلام کردند. سخنگوی ریاست‌جمهوری کره جنوبی گفت: «توافقی که توسط کره جنوبی و کره شمالی به دست آمده، دست‌کم یک بیانیه برای پایان وضعیت جنگ است.»

به گزارش گروه بین‌الملل اعتمادآنلاین به نقل از اسپوتنیک، «هاوارد استوفر»، مأمور پیشین سرویس خارجی ایالات‌متحده در وزارت خارجه این کشور و معاون اجرایی در شورای امنیت سازمان ملل گفت: «من فکر می‌کنم که این اقدام اغراق‌آمیز و عملی کاملاً نمادین است. آن‌ها می‌خواهند مرزها و وضعیت جنگ را از بین ببرند و احساس کنند که دیگر خصومتی با یکدیگر ندارند؛ اما برای پایان جنگ و به دست آوردن معاهده صلح، باید دستور سازمان ملل را اجرا کنند، همچنین باید چین، ایالات‌متحده و استرالیا را هم درگیر کنند، زیرا همه آن‌ها رزمندگان این جنگ بودند؛ بنابراین این فرایند کاملاً پیچیده‌ای است. این بیانیه مخصوصا برای کره شمالی بسیار نمادین بود. آن‌ها این بیانیه را سیاسی خواندند؛ بنابراین به‌هیچ‌عنوان یک بیانیه قانونی نیست.»

رهبر کره شمالی تا 18 ماه پیش قصد بمباران جزیره گوام و دیگر شهرهای آمریکا را داشت. استوفر درباره این تغییر موضع اظهار داشت: «الفاظی که یک سال پیش استفاده می‌شد کاملاً ترسناک بودند و می‌توانستیم شاهد جنگ هسته‌ای در شبه‌جزیره کره باشیم؛ اما در حال حاضر، شاهد لفظ‌های متفاوتی هستیم. سخنان صلح‌آمیز می‌شنویم، ولی باید یک نکته را به یاد داشته باشیم که این‌گونه گفتار ملایم و صلح‌آمیز در زمان پدر و پدر بزرگ کیم جونگ اون هم وجود داشت.»

اما مأمور پیشین سرویس خارجی ایالات‌متحده درباره تغییر 180 درجه‌ای کیم جونگ اون افزود: «من فکر می‌کنم ما باید به یاد داشته باشیم که مون جائه این، رئیس‌جمهور کره جنوبی از کره شمالی دعوت کرد تا در بازی‌های المپیک زمستانی شرکت کند. این رئیس‌جمهور کره جنوبی بود که تلاش کرد الفاظ جنگی را از بین ببرد؛ بنابراین من معتقدم که کل داستان فرصتی بود که از آن بهره بردند.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها