پایان چاپ اسکناس در قدیمی‌ترین بانک مرکزی دنیا

پس از 263 سال، بانک مرکزی سوئد امور مربوط به چاپ اسکناس های این کشور را به انگلیس سپرد.

پایان چاپ اسکناس در قدیمی‌ترین بانک مرکزی دنیا
کد خبر: 234292
|
۱۳۹۷/۰۷/۰۲ ۱۲:۳۷:۰۰

اعتمادآنلاین| بانک مرکزی سوئد با امضای موافقت‌نامه‌ای با موسسه " د لا قو" انگلیس، چاپ اسکناس کرون را به آن واگذار کرد. این قرارداد 3 ساله است و امکان تمدید آن به 4 سال نیز وجود دارد.

آن فریدل- مدیر بخش اطلاعات و توسعه "ریکسبانکن" در کنفرانسی خبری گفت: از این که یک تامین‌کننده جدید یافته‌ایم خرسندیم، این موسسه انگلیسی بیش از 2 قرن است که سابقه چاپ اسکناس دارد.

موسسه د لا قو یکی از بزرگ‌ترین چاپ کنندگان اسکناس در جهان است که پول ملی بسیاری از کشورها از جمله انگلیس، ایسلند و ونزوئلا را چاپ می‌کند.

تا پیش از این کرون سوئد منحصرا توسط " تومبا بروک" چاپ می‌شد که در سال 1755 تاسیس شده و قدیمی‌ترین محل چاپ اسکناس در جهان است. سال گذشته بانک مرکزی سوئد در اعتراض به تصمیم کارخانه در سوئد و انتقال آن به مالت که باعث بیکاری 140 نفر شد، قرارداد چاپ پول با این موسسه را فسخ کرد چرا که طبق معیارهای این بانک، اسکناس‌ها باید تنها در شمال و مرکز اروپا چاپ شوند. بانک مرکزی سوئد که در سال 1668 تاسیس شد قدیمی‌ترین بانک مرکزی جهان است. سوئد در سال‌های اخیر به سمت یک کشور بدون وجه نقد حرکت کرده و حتی ایده صدور ارز مجازی این کشور با نام " ای-کرونا" نیز مطرح شده است. بانک مرکزی سوئد در گزارش مقدماتی خود از ارزهای مجازی در سال 2017 اعلام کرد مانع بزرگی برای صدور این ارزها وجود ندارد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها