کد خبر: 234323
|
۱۳۹۷/۰۷/۰۳ ۰۷:۳۰:۰۰
| |

تحلیل «امریکن کانسرویتیو» از حضور روسای جمهور ایران و آمریکا در سازمان ملل؛

روحانی در تلاش برای جلب حمایت اروپا و ترامپ در تلاش برای خطرناک نشان دادن ایران

رئیس‌جمهور ایران اظهار داشت که آمریکایی‌ها از یک‌سو مردم ایران را تحت‌فشار قرار می‌دهند و از سوی دیگر، هر روز از طریق روش‌های مختلف برای ما پیام مذاکره می‌فرستند. با این وجود، اصلاح‌طلبان از سفر روحانی به نیویورک با این استدلال که تریبون سازمان ملل به روحانی کمک می‌کند تا از ائتلاف بین‌المللی علیه ایران جلوگیری کند، حمایت کردند.

روحانی در تلاش برای جلب حمایت اروپا و ترامپ در تلاش برای خطرناک نشان دادن ایران
کد خبر: 234323
|
۱۳۹۷/۰۷/۰۳ ۰۷:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| آتنا شهبازی- دو روز بعد از حادثه تروریستی در ایران، حسن روحانی تهران را به مقصد نیویورک ترک کرد تا در نشست شورای امنیت سازمان ملل شرکت کند. روحانی در آنجا با ترامپی مواجه خواهد شد که تلاش می‌کند بقیه را متقاعد کند که ایران یک تهدید امنیتی برای جهان است.

به گزراش گروه بین‌الملل اعتمادآنلاین به نقل از پایگاه اینترنتی امریکن کانسرویتیو، نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل پیش‌تر اعلام کرده بود که دونالد ترامپ ریاست جلسه ویژه سازمان ملل را در خصوص «نقض حقوق بین‌الملل» و «تشویق برای مجازات ایران» به عهده خواهد گرفت؛ با این حال، به نظر می‌رسد که طرح کاخ سفید تغییر کرده است. بر اساس گزارش جدید ایالات‌متحده، این جلسه قرار است درباره ایران و سایر کشورهایی باشد که قوانین سازمان ملل در خصوص تکثیر سلاح هسته‌ای نقض می‌کنند.

اگر این جلسه تنها روی ایران تمرکز نداشته باشد و حوزه این جلسه وسیع باشد، شورای امنیت از برخی الزامات پروتکلی مثل ضرورت حضور سفرا رها می‌‌شود؛ به نظر می‌رسد هدف دولت ترامپ هم همین بود.

با این حال سفر روحانی به نیویورک در روزهایی است که ایران قربانی حمله تروریستی شده است. تاکنون داعش و یک گروه جدایی‌طلب عرب مسئولیت این حمله را به عهده گرفتند و تحقیقات هم انجام شده است؛ اما رهبران ایران، از جمله حسن روحانی بر این باور هستند که علاوه بر کشورهای همسایه رقیب مانند عربستان سعودی، ایالات‌متحده هم پشت این خشونت ق رار دارد.

اکثراً در ایران فکر می‌کنند که رفتن روحانی به آمریکا در این شرایط درست نیست. تندروهای ایران معتقدند حضور نداشتن می‌تواند پیامی قوی به ترامپ بفرستد. حسین شریعتمداری، سردبیر روزنامه کیهان نوشت: «خودداری آقای روحانی از شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل می‌تواند پاسخ دندان‌شکنی به اهانت‌های بی‌وقفه ترامپ باشد.»

اما این یادداشت وی با واکنش سریع و تند حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور مواجه شد. آشنا نوشت: کیهان قدیمی‌ترین و ارشدترین سخنگوی جریان کوچک، ولی قدرتمند «نه به دیپلماسی» در ایران معاصر است. کیهانیان غیاب را «پاسخ دندان‌شکن» و حضور را «بی دستاورد» می‌دانند؛ اما به یاد داشته باشیم حتی در دعوا‌های خیابانی هم «اهانت‌های بی‌وقفه» را با «خودداری از حضور» پاسخ نمی‌دهند.

اما مشخص شد که نگرانی تندروها از حضور روحانی در جلسه نشست شورای امنیت نیست، بلکه آن‌ها نگران دیدار و صحبت کردن ترامپ با روحانی هستند. آیت‌الله جنتی، رئیس مجلس خبرگان ایران نگرانی خود را نسبت به دیدار احتمالی ترامپ و روحانی ابراز کرده است.

محسن میردامادی، یکی از چهره‌های برجسته اصلاح‌طلب گفته است: «مذاکره یکی از روش‌های دیپلماسی برای گرفتن نتایجی در جهت منافع کشور است اما در هر مورد باید ببینیم نتیجه‌ای برای منافع ملی ما دارد یا خیر. به نظر من الان حداقل تا پس از انتخابات مجلس امریکا، چنین شرایطی فراهم نیست. اگر اکنون با امریکا وارد مذاکره شویم به ترامپ کمک خواهیم کرد تا در انتخاباتی که به نظر می‌آید دموکرات‌ها برنده آن هستند به نفع خود از آن بهره‌برداری کند.»

در حالی که ترامپ اعلام کرد خواستار دیدار با رئیس‌جمهور ایران است، حسن روحانی این موضوع را قبول نمی‌کند. روحانی می‌گوید که این پیشنهاد صادقانه نیست؛ چراکه آمریکا هنوز بر اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران اصرار دارد.

رئیس‌جمهور ایران اظهار داشت که آمریکایی‌ها از یک‌سو مردم ایران را تحت‌فشار قرار می‌دهند و از سوی دیگر، هر روز از طریق روش‌های مختلف برای ما پیام مذاکره می‌فرستند. با این وجود، اصلاح‌طلبان از سفر روحانی به نیویورک با این استدلال که تریبون سازمان ملل به روحانی کمک می‌کند تا از ائتلاف بین‌المللی علیه ایران جلوگیری کند، حمایت کردند؛ بنابراین به نظر می‌رسد که روحانی مصمم است تا تمام تلاش خود را برای مقابله با ترامپ و زنده نگه داشتن برجام به کار گیرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها