کد خبر: 234398
|
۱۳۹۷/۰۷/۰۳ ۰۷:۵۶:۰۰
| |

مدیر تنظیم بازار جهادکشاورزی همدان:

برای مدیریت بازار صادرات سیب‌زمینی و گوجه محدود شود

مدیر تنظیم بازار سازمان جهادکشاورزی استان همدان از صادرات 38 هزار و 855 تن سیب‌زمینی این استان به خارج از کشور خبر داد و گفت: برای مدیریت بازار باید صادرات سیب‌زمینی محدود شود.

برای مدیریت بازار صادرات سیب‌زمینی و گوجه محدود شود
کد خبر: 234398
|
۱۳۹۷/۰۷/۰۳ ۰۷:۵۶:۰۰

اعتمادآنلاین| مهدی نجفیان مدیر تنظیم بازار سازمان جهادکشاورزی استان همدان، با بیان اینکه علت گرانی سیب‌زمینی صادرات و آزاد شدن مرز عراق است، اظهار کرد: به علت کاهش ارزش پول ایران و بالا رفتن ارزش پول در کشورهای همسایه از جمله عراق این کشورها به سمت خرید محصولات ما می‌آیند چرا که به صرفشان است از ایران خرید کنند.

وی با بیان اینکه تا قبل از باز شدن مرز عراق به روی محصولات ایران قیمت سیب‌زمینی 350 تومان بود، تصریح کر: از زمانی‌که دولت عراق برای باز شدن مرز نامه زد و سیب‌زمینی ایران به عراق صادر شد، قیمت بالا کشید.

نجفیان درباره اینکه گفته می‌شود گرانی گونی و نهاده‌ها باعث افزایش قیمت این محصول شده است، خاطرنشان کرد: قبول داریم قیمت نهاده‌ها افزایش یافته اما صادرات بیشترین تأثیر را در افزایش قیمت سیب‌زمینی داشته است که باید فکری برای محدود شدن صادرات این محصول شود.

بازار گرم سیب‌زمینی در آنسوی مرز

مدیر تنظیم بازار سازمان جهادکشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه در خارج از مرز ایران بازار گرمی برای سیب‌زمینی به‌وجود آمده است، افزود: باید برای صادرات محصولات کشاورزی تعرفه‌گذاری شود تا بتوانیم صادرات را محدود و بازار داخل را تأمین کنیم.

وی با بیان اینکه در سالجاری 38 هزار و 855 تن سیب‌زمینی به ارزش 7.9 میلیون دلار صادر شده است، تأکید کرد: اگر صادرات اثر نداشت قیمت سیب‌زمینی افزایش نمی‌یافت به‌طوریکه وقتی مرز باز شد این وضعیت در استان پیش آمد.

صادرات 1.1 میلیون دلار سیر

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی استان همدان در بخش دیگری از سخنانش از صادرات 1738 تن سیر در سالجاری خبر داد و اظهار کرد: در سالجاری 1738 تن سیر به ارزش 1.1 میلیون دلار به کشورهای افغانستان، ترکمنستان و عراق صادر شده است.

نجفیان با اشاره به صادرات 2446 تن گوجه‌فرنگی از استان همدان، یادآور شد: در سالجاری 2446 تن گوجه‌فرنگی به ارزش 800 هزار دلار صادر شده که در این محصول نیز صادرات باعث افزایش قیمت شده به طوریکه قیمت گوجه‌فرنگی در بازار به 7000 تومان رسیده است.

افزایش 8 درصدی قیمت مرغ در همدان

وی در ادامه از افزایش 8 درصدی قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: قمت مرغ زنده 6600 تومان و قیمت مصرف‌کننده 9600 تومان است که نسبت به روز گذشته 8 درصد افزایش یافته است.

مدیر تنظیم بازار سازمان جهادکشاورزی استان همدان با بیان اینکه مرغ با نرخ 6600 تومان در استان توزیع می‌شود، عنوان کرد: از ابتدای شهریور تا کنون 476 تن مرغ در استان توزیع شده است.

نجفیان با اشاره به توزیع 28 تن گوشت قرمز منجمد برزیلی، افزود: مردم احساس عدم تأمین اجتماعی می‌کنند و همین موضوع باعث می‌شود بیش از نیاز خود خرید کنند و بنابراین توزیع گوشت در بازار اثرگذاری نخواهد داشت.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها