مدیرعامل انجمن سبز چیا مریوان مطرح کرد:

معضل دفن زباله‌ها در مریوان و وعده‌های توخالی مسئولان/ مردم کارخانه بازیافت زباله می‌خواهند

مدیرعامل انجمن سبز چیا مریوان با انتقاد از بی‌توجهی و سهل انگاری مسئولان استان کردستان نسبت به دفن زباله‌ها در شهرستان مریوان و روستای عصرآباد، خواستار چاره اندیشی اساسی و احداث کارخانه بازیافت زباله در این منطقه شد.

معضل دفن زباله‌ها در مریوان و وعده‌های توخالی مسئولان/ مردم کارخانه بازیافت زباله می‌خواهند
کد خبر: 234528
|
۱۳۹۷/۰۷/۰۳ ۱۲:۰۷:۰۰

اعتمادآنلاین| عرفان حسینی مدیرعامل انجمن سبز چیا مریوان گفت: از 16 سال پیش زباله‌های شهرستان مریوان در روستای عصرآباد دفن می‌شد و طی سه سال گذشته مردم این روستا طی مکاتبات و ملاقات‌های حضوری که با فرماندار و استاندار این استان داشتند، اجازه ندادند زباله‌ها در این منطقه دفن شوند و حتی این مسئله باعث درگیری هایی بین مردم و نیروی انتظامی شد.

حسینی ادامه داد: با تشکیل پرونده و ارجاء آن به دادگاه، کار حقوقی رسیدگی به این موضوع به جریان افتاد که نهایتا یکسال پیش با رای دادگاه مقرر شد که شهرداری حق تخلیه زباله‌ها را در این منطقه ندارد. پس از آن با وساطت فرماندار وقت، رئیس دادگاه و دادستان شهرستان مریوان از مردم روستای عصرآباد خواسته شد که به طور موقت اجازه تخلیه زباله ها را در روستای عصرآباد داده شود تا مکان دیگری برای دپوی زباله‌ها در نظر گرفته شود.

وی افزود: با توافق صورت گرفته مقرر شد در فرصتی سه‌ماهه‌ محل تازه ای برای ذفن زباله ها در نظر گرفته شود ولی این اتفاق نیفتاد تا جایی که مردم روستای عصرآباد به این موضوع به شدت معترض شدند و حتی چندی پیش زباله ها را داخل حیاط شهرداری تخلیه کردند که مشکلات بهداشتی و زیست محیطی را بوجود آورد.

حسینی تصریح کرد: معضل دفن زباله در این شهرستان همچنان ادامه داشت و هر روز به دنبال مکان تازه ای بودند که دوباره دست به دامان اهالی روستای عصرآباد شدند و از آنها خواستند که نهایتاً تا یک ماه اجازه بدهند زباله ها طبق روال گذشته دفن شوند تا کارخانه بازیافت احداث شود ولی هنوز اتفاق جدیدی رخ نداده و زباله ها همچنان در روستا دپو و دفن می شوند و این مسئله اعتراض شدید اهالی را به دنبال داشته که چرا مسئولان شهرستان به تعهدات خود عمل نمی کنند و به خواسته های به حق مردم بی تفاوتند.

مدیرعامل انجمن سبز چیا در مریوان ادامه داد: به تازگی قرار است منطقه کوماسی که یکی از مناطق بکر و زیبای این شهرستان است برای دفن بهداشتی زباله‌ها مطرح شده است که این مسئله هم با اعتراض مردم روبرو شده و با این موضوع به شدت مخالفت کردند.

وی ادامه داد: اهالی روستا به صورت شبانه‌روز در منطقه نگهبانی می‌دهند که شهرداری زباله‌ها را در این منطقه تخلیه نکند و حتی چند روز پیش با معتمدین منطقه و با سرپرست فرمانداری مریوان در مورد این مسئله جلسه‌ای تشکیل دادند.

حسینی عنوان کرد: در کنار این روستا چشمه‌ای وجود دارد به نام "کانی سیف" که یک منطقه بکر گردشگری است و آب آن به حوضه آبریز سدآزاد می‌ریزد که اگر این زباله‌ها آنجا تخلیه شوند شیرآبه آن با بارش باران به درون سد منتقل می‌شوند و باعث آلودگی آب این سد می‌شود که آب آشامیدنی استان‌های کردستان و همدان را تامین می‌کند و این و مسئله برای سلامتی مردم منطقه و محیط زیست بسیار نگران کننده است.

حسینی در پایان گفت: متاسفانه هیچ اقدامی برای برطرف شدن معضل زباله مریوان انجام نمی‌شود. اگر قرار بود اقدامی صورت گیرد طی دو سال گذشته انجام می شد و مطمئناً اقدامی که در 2 سال انجام نشده در 2 ماه اخیر هم شدنی نیست.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها