کد خبر: 234664
|
۱۳۹۷/۰۷/۰۴ ۰۸:۳۱:۰۰
| |

علیرضا رحیمی، عضو هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد

رای بالای لایحه پالرمو، راهگشای تصویب CFT

علیرضا رحیمی، عضو هیات‌رییسه مجلس با اشاره به موانع پیش‌روی CFT در مجلس گفت: اصولگرایان که پیش از این نیز نظر و مواضع خود را به صراحت اعلام کرده و گفته بودند که مخالف تصویب هر 4 لایحه و در مجموع پیوستن به FATF هستند.

رای بالای لایحه پالرمو، راهگشای تصویب CFT
کد خبر: 234664
|
۱۳۹۷/۰۷/۰۴ ۰۸:۳۱:۰۰

اعتمادآنلاین| علیرضا رحیمی، عضو هیات‌رییسه مجلس با اشاره به تصویب پالرمو که روز گذشته در مجلس انجام شد بیان کرد که به‌طور کلی تصویب مجدد لایحه الحاق به کنوانسیون پالرمو، مقدمه‌ای برای تصویب لایحه الحاق دولت ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم یا همان لایحه موسوم به CFT است. مشروح این گفت‌وگو را در زیر بخوانید:

نمایندگان در نشست علنی دیروز رای به تصویب مجدد لایحه پالرمو داده و با اعمال اصلاحاتی، ایرادهای شورای نگهبان را مرتفع کردند؛ البته اصلاحاتی که انجام شد، عملا جای مخالفت نمی‌گذاشت اما باتوجه به رای بالایی که نمایندگان به تصویب این لایحه دادند، به نظر شما ادامه مسیر تصویب لوایح مربوط به FATF چگونه خواهد بود؟

بله! مجلس، اصلاحاتی معقول و منطقی در مورد لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مقابله با جرایم سازمان‌یافته فراملی یا همان پالرمو درنظر گرفتند و نمایندگان نیز رای بالایی دادند. به نظرم، از منظر سیاسی نیز این رای بالا و به‌طور کلی تصویب مجدد لایحه الحاق به کنوانسیون پالرمو، مقدمه‌ای است برای تصویب لایحه الحاق دولت ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم یا همان لایحه موسوم به CFT که هم‌اکنون در کمیسیون امنیت در حال بررسی شکلی است و پیامی روشن در راستای تصویب این لایحه نیز بود. به طور کلی، پیش‌بینی ما این است که فضای حاکم بر مجلس، فضای مناسب و مساعدی برای رای‌آوری این لوایح خواهد بود.

شما شامگاه شنبه همین هفته از برگزاری جلسه‌ای به‌دعوت رییس مجلس و با حضور برخی وزرای دولت از جمله وزرای خارجه، اطلاعات و اقتصاد، رییس کل بانک مرکزی و همچنین روسای فراکسیون‌های امید و مستقلین و نمایندگانی از شورای نگهبان و سپاه و با محوریت بحث درباره لوایح چهارگانه FATF خبر داده بودید. بعد از ظهر دوشنبه نیز آقای لاریجانی با هیات رییسه فراکسیون اصولگرایان یا همان نمایندگان ولایی تشکیل جلسه داد. برگزاری این جلسات چه تاثیری در تصویب لایحه پالرمو و ادامه مسیر تصویب لوایح چهارگانه خواهد داشت؟

به هر حال اصولگرایان که پیش از این نیز نظر و مواضع خود را به صراحت اعلام کرده و گفته بودند که مخالف تصویب هر 4 لایحه و در مجموع پیوستن به FATF هستند. همچنین در عمل اقدامات و حرکاتی که برای مسکوت ماندن کنوانسیون CFT از جمله توماربازی در صحن علنی و پهن کردن تومار امضاهایی در مخالفت با این لایحه داشتند، نشان از نگاه‌شان به این لایحه و 3 لایحه دیگر دارد و اساسا ما انتظار موافقتی از جانب فراکسیون نمایندگان ولایی نداشته و نداریم. با این حال واقعیت این است که فضای عمومی حاکم بر صحن علنی مجلس، فضایی مثبت و در راستای تصویب لوایح است. با این حال، جلسه روز شنبه بسیار مهم بود و به‌خصوص در نگاه فراکسیون مستقلین ولایی نسبت به تصویب لوایح چهارگانه اثری قابل‌توجه داشت. به‌طور کلی جلسه‌ای که روز شنبه در سطح مقامات نظام و نه فقط مجلس، برگزار شد هم پیامی مثبت برای کل مجلس داشت و باتوجه به حمایت صریح فراکسیون امید در گذشته، در نگاه فراکسیون مستقلین نیز اثری مثبت داشت و این‌طور که پیداست، همکاران در این فراکسیون نیز هم‌اکنون نگاهی سازنده و رو به جلو به این مهم دارند.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها