نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی: 

اعمال قدرت برخی نمایندگان برای اخذ مجوز اقداماتِ ضد محیط‌ زیستی است

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه در بسیاری از موارد نیز برخی همکاران ما در مجلس فشارهایی را به سازمان محیط زیست وارد می‌کنند تا به خواسته‌ها و تمایلات‌شان برسند، آن زمان هم که من در سازمان حفاظت محیط‌زیست بودم، برخی از نمایندگان تلاش می‌کردند تا با اعمال قدرت مجوزهایی را دریافت کنند، در حالی که آن اقدامات با ملاحظات زیست‌محیطی سازگار نبوده و نیست.

اعمال قدرت برخی نمایندگان برای اخذ مجوز اقداماتِ ضد محیط‌ زیستی است
کد خبر: 234731
|
۱۳۹۷/۰۷/۰۴ ۱۰:۵۲:۰۰

اعتمادآنلاین| احمدعلی کیخا در خصوص ارزیابی‌اش از عملکرد سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: همه باید بپذیریم وضع محیط زیست خوب نیست و فکر نمی‌کنم، کسی بر سر این موضوع اختلاف‌نظری داشته باشد و همه می‌دانیم که این وضعیت قطعاً نتیجه فرایند رفتارهای مردم و دولت در طول دهه‌های گذشته است.

وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از تخریب‌های محیط زیست بیشتر از سوی دولت‌ها انجام شده است، تصریح کرد: اجرای طرح‌های نادرست بدون رعایت ملاحظات زیست‌محیطی از جمله ساختن سدها، پل‌ها، اجرای طرح‌های عمرانی، خطوط انتقال آب و برق، اجرای طرح‌های توسعه‌ای چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی، مکان‌یابی‌های اشتباه برای صنایعی مانند پتروشیمی و فولاد، توسعه بی‌سابقه کشاورزی در برخی از حوضه‌ها مانند حوضه زاینده رود و ارومیه باعث شده است که وضعیت محیط‌زیست نابسامان شده و مشکلاتی را برای محیط‌زیست ایجاد کرده است.

او تصریح کرد: قانون، سازمان حفاظت از محیط زیست را برای نظارت بر دیگر دستگاه‌ها تعیین کرده و مرجع تشخیص آلودگی‌های غیرقابل جبران این سازمان است، اما وظیفه این دستگاه توسط سایر دستگاه‌های دولتی به رسمیت شناخته نشده است. در تمام دهه‌های گذشته دولت‌ها و به تبع آن سازمان‌ها و نهادها هر اقدامی را که می‌خواستند، انجام می‌دادند و سپس برای گرفتن مجوز به سازمان حفاظت محیط زیست مراجعه می‌کردند و هیچ وقت نپذیرفتند که باید به اجتهاد محیط زیست در خصوص مسائل زیست محیطی عمل کنند و بپذیرند که سازمان حفاظت محیط زیست مرجع قانونی است و اظهارنظر در خصوص آلودگی‌ها و تخریب‌های غیرقابل جبران برعهده این سازمان است.

کیخا با اشاره به عدم رعایت ملاحظات زیست محیطی توسط سازمان و دستگاه‌های مختلف ادامه داد: وقتی دولت‌ها ملاحظات زیست محیطی را در طرح‌ها بپذیرند، ناخودآگاه هزینه این طرح نیز افزایش پیدا خواهد کرد، از همین‌رو در اغلب موارد ملاحظات زیست محیطی و اظهارنظرهای سازمان حفاظت محیط زیست را نمی‌پذیرند تا از هزینه‌های اضافی جلوگیری کنند و سعی می‌کنند تا سازمان حفاظت محیط زیست را دور بزنند.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر سازمان حفاظت محیط زیست نیز تلاش نکرده است تا ظرفیت لازم را برای اعمال این مرجعیت فراهم کند و از نظر بدنه کارشناسی سازمان قوی نیست و برخی کارشناسان این سازمان دانش و اطلاعات کافی ندارند و در برخی از حوزه‌ها متناسب با علم روز نیستند به طور مثال سازمان محیط زیست می‌خواهد در زمینه‌های مختلف از جمله آب اقدامات مناسب داشته باشد، اما متخصصان آب در سازمان حفاظت محیط زیست حتی به تعداد انگشتان دست نیستند و در این جهت نیز تلاش‌های قابل ملاحظه‌ای از سوی سازمان حفاظت محیط زیست صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: البته در بخش‌هایی نیز کارشناسان بسیار خبره وجود دارد، اما در اغلب زمینه‌ها نتوانسته است انواع نیروهای لازم را فراهم کند تا بتوانند به خوبی نقش‌آفرین باشد، بنابراین مجموعه این مسائل باعث می‌شود تا در دوره مدیریت هر مدیری ضعف‌ها چه در درون سازمان و چه در بیرون از سازمان مشاهده شود.

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به درخواست‌های نا به‌جای برخی سازمان‌ها از سازمان حفاظت محیط زیست گفت: متاسفانه در بسیاری از موارد نیز برخی همکاران ما در مجلس فشارهایی را به سازمان محیط زیست وارد می‌کنند تا به خواسته‌ها و تمایلات‌شان برسند، آن زمان هم که من در سازمان حفاظت محیط‌زیست بودم، برخی از نمایندگان تلاش می‌کردند تا با اعمال قدرت مجوزهایی را دریافت کنند، در حالی که آن اقدامات با ملاحظات زیست‌محیطی سازگار نبوده و نیست.

کیخا با اشاره به صحبت‌های رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست در خصوص بحران آب گفت: مسئله آب حیات انسان و محیط زیست را به طور جدی در معرض خطر قرار داده و اگر حقابه محیط‌زیست از منابع آب به اندازه کافی پرداخت شود، بخش قابل توجهی از اکوسیستم‌ها احیا شده و احیای آنها یعنی احیای حیات‌وحش تا جایی که می‌دانم درخواست سازمان در خصوص تامین حقابه تالاب‌ها از وزارت نیرو این است که آب را به صورت سیلابی پشت سدها رها کند، چرا که وقتی به صورت کم آب سدها رها می‌شود، برداشت‌های غیرمجاز نیز در طول مسیر انجام می‌شود و دیگر چیزی به تالاب نمی‌رسد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به جلسه هفته گذشته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: یکی از مباحث این جلسه در خصوص وضعیت دانشگاه محیط‌زیست بود. این دانشگاه باید به سمت تربیت نیروی محیط‌بانی برود و محیط‌بانان قبل از به کارگیری در این مرکز آموزش‌های لازم و تخصصی را ببینند، معتقدم این ایده بسیار مناسب است و حتی می‌توان نیروهای شیلات و منابع طبیعی و جنگل‌بانی را نیز در این دانشگاه تربیت کرد.

او همچنین با بیان اینکه قانون در خصوص محیط زیست بسیار کامل و شفاف است، خاطرنشان کرد: مسئول تامین آب در کشور وزارت نیرو است و فشارهای وارده از سایر دستگاه‌ها به ویژه بخش کشاورزی به وزارت نیرو بسیار زیاد است و فعالان محیط زیست و طرفداران محیط زیست هنوز آنچنان قدرت و وزنی ندارند که بتوانند فشارهای لازم را بر دولت و مجلس وارد کرده و اعمال نظری داشته باشند. سازمان حفاظت محیط‌زیست به عنوان یک دستگاه متولی در حفاظت از زیستگاه‌های طبیعی هم در دولت و هم در سایر بخش‌های دیگر باید از عرصه‌های طبیعی دفاع کند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: معتقدم حفاظت از عرصه‌های طبیعی کشور باید با کمک جوامع محلی انجام شود و سطح مشارکت این جوامع در حفظ محیط‌زیست افزایش یابد.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها