کد خبر: 234864
|
۱۳۹۷/۰۷/۰۷ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

40 هزار بشکه نفت از طریق بورس به بخش خصوصی ارائه می‌شود/با ساز و کارهای قانونی موجود در بورس بابک زنجانی‌ها به وجود نمی‌آیند

علی‌محمد خطیبی نماینده سابق ایران گفت: در خصوص واگذاری فروش نفت به شرکت‌های خصوصی، تصمیم بر این است که 40 هزار بشکه نفت را از طریق شرکت بورس به بخش خصوصی برای فروش عرضه کنند. چراکه بورس سازوکارهای قانونی مختص به خویش را دارد که جلوی سوءاستفاده اشخاصی چون بابک زنجانی را می‌گیرد.

40 هزار بشکه نفت از طریق بورس به بخش خصوصی ارائه می‌شود/با ساز و کارهای قانونی موجود در بورس بابک زنجانی‌ها به وجود نمی‌آیند
کد خبر: 234864
|
۱۳۹۷/۰۷/۰۷ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| الیاس جرجندی - خروج آمریکا از برجام و تحریم‌های دوباره نفتی علیه ایران باعث می‌شود تا خریداران عمده نفت ایران همچون کره جنوبی و ژاپن و هند یا به‌طور کل خرید نفت از ایران را متوقف کنند و یا به‌صورت چشمگیری واردات نفت خود از ایران را کاهش دهند. ایران برای بی‌اثر کردن تحریم‌های نفتی خود اقداماتی را اندیشیده است که ازجمله آن می‌توان به دخیل کردن بخش خصوصی درفروش نفت اشاره کرد. البته این مدل از فروش نفت و تحویل آن به بخش خصوصی برای فروش در بازار جهانی را در دوره‌های قبل هم تجربه کرده‌ایم که نتیجه آن پدیده‌ای چون بابک زنجانی شد تا هنوز با گذشت سالها چند هزار میلیارد از سرمایه ملی و پول بیت‌المال این کشور در بانک‌های خارجی وابسته به این شخص بلوکه شود و دست دولت و وزارت نفت به این پول نرسد. حال سوال اینجاست که در شرایط جدید چگونه می‌توان ضمن اندیشیدن راهکارهایی موثر برای خنثی کردن تحریم‌های امریکا، از بروز پدیده‌های همچون بابک زنجانی‌ها جلوگیری کرد.

علی‌محمد خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک در خصوص فروش نفت ایران در زمان تحریم از طریق شرکت‌های خصوصی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی اعتمادآنلاین گفت: «در خصوص واگذاری فروش نفت به شرکت‌های خصوصی بنای کار بر این است که 40 هزار بشکه نفت را از طریق شرکت بورس به بخش خصوصی برای فروش عرضه کنند. چراکه بورس سازوکارهای قانونی مختص به خویش را دارد که جلوی سوءاستفاده اشخاصی چون بابک زنجانی را می‌گیرد.»

وی افزود: «پدیده بابک زنجانی از آن روی شکل گرفت که به دلیل اخذ نشدن تضمین مطمئن به او نفت دادند. البته لازم به ذکر است این اقدام از سوی شرکت ملی نفت صورت نگرفته و متولی در اختیار قرار دادن نفت به بابک زنجانی شرکت نیکو بوده است.»

این کارشناس نفتی در پایان گفت: «ایران در اوپک یک سهم تاریخی 13 درصدی داشته اما متأسفانه در دولت فعلی این سهم به 11 درصد رسیده است. باید این موضوع را در نظر داشت که هر چه قدر برای فروش نفت ایران در بازارهای جهانی مشکل به وجود آید سهم ما در اوپک تغییری نخواهد کرد و به مجردی که مشکلات ایران درزمینهٔ تحریم نفت برطرف شود ایران می‌تواند سقف تولید خود را بالا ببرد و به گذشته برگرداند.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها