کد خبر: 235036
|
۱۳۹۷/۰۷/۰۵ ۱۶:۰۱:۰۰
| |

دیده‌بان حقوق بشر نیروهای امنیتی عراق را به بازداشت‌های اجباری متهم کرد

دیده‌بان حقوق بشر از بازداشت‌های محرمانه در عراق بدون وجود تدابیر لازم خبر داد و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز اعلام کرد، عراق بالاترین آمار مفقودان جهان را دارد.

دیده‌بان حقوق بشر نیروهای امنیتی عراق را به بازداشت‌های اجباری متهم کرد
کد خبر: 235036
|
۱۳۹۷/۰۷/۰۵ ۱۶:۰۱:۰۰

اعتمادآنلاین| این سازمان در گزارش 76 صفحه‌ای خود آورد، نیروهای امنیتی عراق ده‌ها تن که بیشترشان را مردان از جمله کودکان 9 ساله تشکیل می‌دهند، در چارچوب عملیات مبارزه با تروریسم بازداشت کرده‌اند.

به گزارش سومریه نیوز، این گزارش بر اساس تحقیقات این سازمان درباره بازداشت‌های اجباری در عراق از سال 2014 که عراق عملیات ضد داعش خود را آغاز کرد، تنظیم شده است.

در این تحقیقات به ناپدید شدن 74 مرد و چهار کودک در فاصله آوریل 2014 تا اکتبر 2017 پس از بازداشت توسط دستگاه امنیتی عراق اشاره شده بود.

طبق این گزارش مواردی از ناپدید شدن‌ها که به ثبت رسیده‌اند، بخشی از یک طیف گسترده‌تر و مستمر در عراق را تشکیل می‌دهند و تا این لحظه مسؤولان عراقی به هیچ‌یک از درخواست‌های خانواده‌ها و یا دیده‌بان حقوق بشر پاسخی نداده‌اند.

لما فقیه، معاون مدیر بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر در این رابطه گفت: در نقاط مختلف عراق خانواده‌هایی وجود دارند که از پدران، همسران و یا فرزندانشان پس از بازداشت توسط نیروهای امنیتی خبری در دست نیست هر چند که این خانواده‌ها در پی آنها جستجو و سال‌هاست درخواست‌هایی را در این زمینه به مسؤولان عراقی ارائه کرده‌اند اما دولت تاکنون هیچ پاسخی در خصوص محل آنها و یا اینکه آیا آنها هنوز زنده هستند، ارائه نکرده است.

کمیته بین‌المللی گمشدگان که با دولت عراق همکاری دارد، تعداد گمشدگان در این کشور را بین 250 هزار تا یک میلیون تن تخمین زد و اعلام کرد، این بالاترین آمار گمشدگان در جهان است.

دیده‌بان حقوق بشر در گزارش خود به تحقیقات منتشر شده از سال 2014 درباره بازداشت‌های اجباری و نیز مصاحبه‌های انجام شده در سال‌های 2016 تا 2018 با خانواده‌ها، وکلا و نمایندگان 78 مفقودی و نیز سه مفقودی که بعدها آزاد شدند، استناد کرد.

همچنین این مرکز در گزارش خود به اسناد دادگاه‌ها و دیگر اسناد رسمی مربوط به این موضوع استناد کرد.

دیده‌بان حقوق بشر گزارش خود از رایزنی‌ها با نهادهای بین‌المللی درباره پرونده‌های مستند و لیست گمشدگان و محل و تاریخ تقریبی آخرین بار دیده شدن آنها را برای مشاوران حقوق بشر کمیته مشورتی نخست وزیر و یکی از مسؤولان دولت اقلیم کردستان عراق ارسال کرد.

در 18 سپتامبر گذشته اربیل اطلاعاتی از تعداد بازداشتی‌های وابسته به داعش و اقدامات انجام شده در مورد آنها ارائه کرد اما به هیچ یک از سوال‌های این مرکز درباره محل آنها جواب نداد، مسؤولان بغداد نیز هیچ پاسخی ندادند.

بیشتر 78 نفری که طبق گزارش دیده‌بان حقوق بشر بازداشت شده‌اند، مربوط به سال 2014 بوده‌اند و آخرین آنها در اکتبر 2017 بوده است.

این مرکز هنوز گزارش‌هایی از مفقود شدن افراد در مناطق مختلف عراق دریافت می‌کند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها