امیررضا واعظ آشتیانی، مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

دولت می‌خواهد با خصوصی‌سازی سرخابی‌ها یک کار پوپولیستی انجام دهد/ اقتصاد ورزش، بر ورزش ایران حاکم نیست

رئیس‌جمهور با واگذاری سرخابی‌های پایتخت به بخش خصوصی موافقت کرد. سال‌ها است که دولت درصدد خصوصی‌سازی این دو تیم است اما هنوز موفق به انجام آن نشده است.

دولت می‌خواهد با خصوصی‌سازی سرخابی‌ها یک کار پوپولیستی انجام دهد/ اقتصاد ورزش، بر ورزش ایران حاکم نیست
کد خبر: 235382
|
۱۳۹۷/۰۷/۰۹ ۱۴:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سال 94 سازمان خصوصی‌سازی اقدام به برگزاری مناقصه کرد و به افراد حقیقی و حقوقی اعلام کرد می‌توانند پیشنهادهای مالی خودشان را به این سازمان اعلام کنند. 3 شرکت برای خرید باشگاه پرسپولیس اقدام کردند و مبلغ پیشنهادی خودشان را به این سازمان ارائه دادند. باشگاه استقلال اما با درخواستی برای خرید مواجه نشد. همین موضوع باعث شد تا مزایده متوقف شده و واگذاری این دو باشگاه به بخش خصوصی ملقی شود. حالا بعد از گذشته 3 سال از آن مزایده دوباره بحث خصوصی‌سازی این دو باشگاه مطرح شده است.

امیررضا واعظ آشتیانی، مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در خصوص مطرح شدن دوباره بحث واگذاری دو تیم استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی گفت: «این رشته سردراز دارد. هر دولتی که آمده برای پنهان کردن یک واقعیت دیگر، صورت مساله را تغییر داده است. وقتی مسئولین وقت وزارت ورزش نیروهای ناکارآمد را به‌عنوان مدیر انتخاب می‌کنند و هیچ نظارتی هم بر عملکرد آن‌ها انجام نمی‌دهند باعث می‌شود که باشگاه‌ها با مشکل مواجه شوند. متأسفانه این دو باشگاه قانونی اداره نمی‌شوند و همین عامل هم باعث حیف‌ومیل شدن بیت‌المال شده است. هیچ مسئولی هم مسئولیت این حیف‌ومیل‌ها را به عهده نمی‌گیرد. البته هیچ مدیری هم مورد مواخذه قرار نمی‌گیرد. در چنین موقعیتی هم مردم و هم مسئولین به این نتیجه می‌رسند که راه نجات از این گرداب، خصوصی‌سازی این دو باشگاه است. مطمئن باشید که مسئولین آدرس را غلط می‌روند.»

وی افزود: «من به‌هیچ‌وجه مخالف خصوصی‌سازی این دو باشگاه نیستم، اما در شرایطی خصوصی‌سازی منطقی به نظر می‌رسد که آن باشگاه و یا شرکت از یک شرایط مطلوب برخوردار باشد. شرایط مطلوب باعث می‌شود که بخش خصوصی علاقه پیدا کند آن باشگاه و یا شرکت را در اختیار بگیرد.»

مدیرعامل پیشین استقلال گفت: «دوستانمان در وزارت ورزش و دولت باید به این سؤال پاسخ بدهند که آیا شرایط برای خصوصی‌سازی مهیاست؟ امروز به‌صورت دستوری یک اسپانسر هر دو باشگاه را حمایت مالی می‌کند و رقمی را به هر دو باشگاه پرداخت می‌کند، آیا تضمینی وجود دارد که بعد از خصوصی‌سازی هم این منابع درآمدی برای این دو باشگاه وجود داشته باشد؟ آیا تجربه نشان نداده که باشگاه‌های خصوصی در ورزش ایران بعد از چند سال با مشکل مواجه شده‌اند و از ورزش جدا شده‌اند؟ آیا این‌ها تجربه نیست؟ مسئولین نمی‌خواهند بپذیرند که در کشور چیزی به‌عنوان اقتصاد ورزش وجود ندارد؟ نمی‌خواهند بپذیرند که ورزش درآمدزایی ندارد و دوای درد این دو تیم خصوصی‌سازی در این مقطع نیست؟ آیا فکر می‌کنند اگر این دو باشگاه خصوصی شوند همه مشکلات آن‌ها برطرف می‌شود؟ دولت به این موضوع فکر نکرده که اگر بخش خصوصی نتواند به مسئولیت خودش عمل کند دولت باید چه هزینه سنگینی را تقبل کند؟ آیا این تحلیل‌ها صورت گرفته و یا اینکه تنها می‌خواهند یک کار پوپولیستی انجام دهند؟»

واعظ آشتیانی در پاسخ به این سؤال که پیشنهاد شما برای دولت و وزارت ورزش درباره خصوصی‌سازی این دو باشگاه چیست؟ گفت: «اعتقاد دارم که ورزش ایران هیچ توجیه اقتصادی‌ای ندارد. متأسفانه اقتصاد ورزش، بر ورزش ما حاکم نیست، و افراد درستی در بخش مدیریت ورزشی به کار گرفته نشده و بسته‌های حمایتی هم برای ورزش ایران در نظر گرفته نمی‌شود. وقتی بخش خصوصی در صنعت کشور با آن همه قدمت فعالیت می‌کند و با مشکلات و گرفتاری‌های مختلفی روبه‌رو است؛ وقتی بخش صنعت کشور بسته حمایتی ندارد چگونه می‌خواهیم به اقتصاد ورزش ورود پیدا کنیم؟ باید در ابتدا شرایط را فراهم کنیم، چه ازنظر سخت‌افزاری و چه ازنظر نرم‌افزاری، و بعد از آن وارد بحث خصوصی‌سازی شویم. من بارها گفته‌ام که خصوصی‌سازی این دو باشگاه شرایط دارد و اگر این شرایط را مهیا نکنیم نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم.»

وی افزود: «دولت چه اصراری دارد که این کار را انجام دهد؟ بدون تردید خصوصی‌سازی این دو تیم یک کار پوپولیستی و سیاسی است. شک نکنید این کار جواب نمی‌دهد و روزی می‌رسد که دولت به دنبال آن خواهد بود که از این شرایطی که خودش درست کرده خارج شود.»

این مدیر پیشین ورزشی در خصوص برند بودن سرخابی‌های پایتخت و پتانسیل این دو تیم برای کسب درآمد گفت: «فرض بگیریم که این دو باشگاه برند هستند؛ آیا این شایستگی وجود دارد که از این دو برند درآمدزایی داشته باشیم؟ اگر حرفی که می‌زنند درست باشد چرا این دو باشگاه در این سال‌ها با بدهی‌های انباشته چند ده‌میلیاردی مواجه شده‌اند؟ چه اتفاقی افتاده است. وقتی بلد نیستیم از این موضوع استفاده کنیم و افراد جسور و توانمند را به خدمت نمی‌گیریم این شعارها عملیاتی نمی‌شوند، تا زمانی که بلد نباشیم از داشته‌هایمان به‌درستی استفاده کنیم نمی‌توانیم به سمت خصوصی‌سازی حرکت کنیم.»

واعظ آشتیانی در خصوص طرح یکی از نمایندگان مجلس برای واردکردن این دو باشگاه به سازمان بورس اوراق بهادار گفت: «تا زمانی که زیرساخت‌ها محقق نشود و بسترهای اقتصاد ورزش در کشور آماده نشود همه این تصمیمات با شکست روبه‌رو می‌شود.»

او افزود: «هواداری که می‌خواهد سهام این دو باشگاه را خریداری کند قصد ندارد پولش را دور بریزد. مگر در دنیا باشگاه‌ها در بورس نیستند؟ اما وقتی مجامع سالانه این باشگاه‌ها برگزار می‌شود هواداران و سهامداران آن‌ها به دنبال سود بیشتر هستند. کسی پولش را به‌صورت نذری در این راه خرج نمی‌کند. هوادار بزرگ‌ترین خدمت را به باشگاه انجام داده و آن‌هم این است که با خرید سهام باشگاه سرمایه‌اش را در اختیار باشگاه قرار می‌دهد تا مشارکتی در موفقیت تیمش داشته باشد اما این موضوع مشروط بر این است که مدیران توانمند بتوانند باشگاه را ارتقا دهند و به سوددهی برسانند. شرکت‌هایی در بورس حضور داشتند که به دلیل نداشتن مدیران کارآمد در نهایت با ورشکستگی روبه‌رو شدند.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها