معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور اعلام کرد:

ایجاد تغییرات در ارائه تجهیزات توانبخشی به معلولان در پی گرانی‌های اخیر/ در تامین قطعات وارداتی به مشکل برخوردیم

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با اعلام ایجاد تغییرات در ارائه تجهیزات توانبخشی به معلولان در پی گرانی‌های اخیر گفت: با وجود شرایط فعلی ناچار به حذف سقف‌های تعیینی برای ارائه این تجهیزات شدیم، اما تصمیم گرفته شد، افرادی که نیازمندتر تشخیص داده شوند، در اولویت گرفتن تجهیزات قرار بگیرند.

ایجاد تغییرات در ارائه تجهیزات توانبخشی به معلولان در پی گرانی‌های اخیر/ در تامین قطعات وارداتی به مشکل برخوردیم
کد خبر: 235506
|
۱۳۹۷/۰۷/۰۸ ۱۰:۳۴:۰۰

اعتمادآنلاین| حسین نحوی نژاد معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور، درباره وضعیت تجهیزات توانبخشی در کشور در شرایط فعلی گفت: تجهیزات توانبخشی دو دسته هستند که قسمت اعظم آنها تولید داخل است، اما داستانی شبیه ماجرای پراید داشتند که همه ما فکر می‌کردیم؛ تمام قطعات پراید ساخت داخل است، زیرا دسته‌ای از تجهیزات که تولید داخل هستند، درحال حاضر تولیدکنندگانشان مطرح می‌کنند، بعضی از قطعات این تجهیزات را وارد می‌کردند، که اکنون برای تامین آن به مشکل برخورده‌اند. دسته‌ای دیگر هم وجود دارد مثل سمعک که فناوری تولید آن را اصلا در داخل نداریم.

وی افزود: مشکل مزمن بی پولی همیشه در بهزیستی وجود داشته و به همین علت متقاضیان ما اغلب بیشتر از توان ما بوده‌اند به همین دلیل هم ما سعی براین داشته‌ایم، متوسط‌ها را در نظر بگیریم و راهکار آن هم چیزی نیست، جز اینکه هزینه‌های کمتری را در نظر بگیریم تا تجهیزات به همگان برسد.

معاون توانبخشی بهزیستی کشور تاکید کرد: در سال 97 به مشکلی بزرگی برخوردیم و آن هم این است که استان‌های ما پول دارند، اما کسی به آنها جنس نمی‌فروشد، چراکه باید در سامانه الکترونیک دولت همه خریدها استعلام شود. افراد درخواست خود را مطرح می کنند، اما به دلیل اینکه قیمت ثابتی در کشور وجود ندارد و نمی‌دانند باید اجناس را به چه قیمتی بفروشند، آنها را به فروش نمی‌رسانند.

وی خاطرنشان کرد: در صنایع سلولزی که بازهم تفکر ما این بود که اجناس تولید داخل هستند، اما با شرایطی که پیش آمد متوجه شدیم که اینطور نیست و در حال حاضر پوشک بچه و نوار بهداشتی هم نایاب شده است، نایاب شدن پوشک برای سالمندان هم به بار مشکلات افزوده است.

نحوی نژاد با بیان اینکه برای حل مشکل کمبود اقلام بهداشتی و تجهیزات توانبخشی سعی شده دیگر بر اساس فصل بندی‌های زمانی عمل نشود، اظهار داشت: در شهریور ماه حدود 70 درصد تجهیزات توانبخشی را به استان‌ها دادیم تا خود آنها بتوانند مدیریت کنند.

وی تصریح کرد: برای افرادی که قطع نخاع هستند و نیاز فوری به تجهیرات دارند، برای اینکه درگیر مراحل دریافت نشوند، متوسط ماهانه 100 تومان را برای آنها در نظر گرفتیم تا به مشکل برنخورند و بتوانند خرید کنند، این رقم حدود 6 ماه است واریز شده، اما زمانی که این رقم مشخص شد، پوشک پزرگسالان قیمتی برابر با 30 هزار تومان داشت نه 130 هزار تومان.

وی افزود: وزارت بهداشت مسئول تخصیص ارز دولتی برای تجهیزات توانبخشی بود و بعضا هم توجه نمی‌شد که تجهیزات توانبخشی با پزشکی متفاوت است، از همین رو آنها را قانع کردیم که افراد قطع نخاع را در اولویت قرار دهند و به آنها ارز دولتی بدهند. کار دومی که انجام دادیم نامه‌ای به گمرک بود، برای اینکه سمعک و تجهیزاتی که وارد شده‌اند را وارد مراحل گمرکی نکنند و سریعا آنها را در اختیار بهزیستی برای عرضه قرار بدهند. نامه‌ای دیگر هم به سازمان تعزیرات و قوه قضائیه نوشته شد که اگر در احتکار کالا، کالاهای توانبخشی مثل سمعک وجود داشت، آنها را با پرداخت وجه در اختیار بهزیستی قرار بدهند.

نحوی‌نژاد اضافه کرد: یکی از اقدامات دیگری که اخیرا انجام دادیم، این بود؛ سقف‌هایی که برای ارائه تجهیزات توانبخشی تعیین کرده بودیم، برداشتیم، این سقف‌ها برای این تعیین شده بود که افراد پشت نوبت زیاد نباشد، اما با وجود شرایط فعلی ناچار به حذف سقف‌های تعیینی شدیم، اما تصمیم گرفته شد، افرادی که نیازمندتر تشخیص داده شوند، در اولویت قرار بگیرند، به عنوان مثال دانش‌آموزی که نیاز به سمعک دارد را در اولویت قرار دادیم تا سالمندان.

وی در پایان گفت: نامه‌ای هم به سازمان برنامه و بودجه نوشتیم، در خصوص اینکه بخشی از بودجه ما را برای خرید تجهیزات به صورت ارز در اختیار قرار دهند، تا جاذبه ای برای وارد کنندگان و تولید کنندگان ایجاد شود. کار نهایی هم این بود که لیست موسساتی که با ارز دولتی اقلام وارد کردند را مشخص کردیم تا به کمک قوه قضائیه آنها را پیدا کنیم و تکلیف کالاهای وارد شده را مشخص کنیم. در استان‌ها هم کم و بیش در این زمینه‌ها اقدام می‌شود. در مجموع 20 هزار نفر در حال حاضر پشت نوبت سمعک هستند، این رقم غیرطبیعی نیست، اما به دلیل افزایش قیمت با مشکل مواجه شده‌ایم. بنابراین تا دی ماه این مشکل مرتفع خواهد شد.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها