احمد شیرزاد فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

بعد از تحریم‌های آبان‌ماه عده‌ای ضررهای هنگفت خواهند کرد/ بهتر است از همین الان مردم از صف خریداران ارز بیرون بیایند

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: ما شاهد نواسانات در بازار ارز خواهیم بود تا زمانی که تحریم‌های آمریکا شروع شود و چند هفته از آن بگذرد و مردم ببینند که دنیا کن فیکون نمی‌شود و شرایط تقریباً همینی که هست می‌ماند، بعد از آن با آرامش‌بخشی به بازار ممکن است روند معکوس شود.

بعد از تحریم‌های آبان‌ماه عده‌ای ضررهای هنگفت خواهند کرد/ بهتر است از همین الان مردم از صف خریداران ارز بیرون بیایند
کد خبر: 235656
|
۱۳۹۷/۰۷/۱۳ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| بعد از سخنرانی‌های حسن روحانی و ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل بازار ایران دچار نواسانات ارزی شد. بلافاصله بعد از این دو سخنرانی قیمت ارز در ایران بالا رفت و پس از گذشت چند روز کاهش پیدا کرد و به یک ثبات نسبی رسید. به نظر می‌رسد بعد از این اتفاق هم‌چنان وضعیت و جو روانی بازار ایران به گونه‌ای است که مستعد تنش‌های دیگری باشد، احمد شیرزاد فعال سیاسی‌ اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» این وضعیت را تا چند هفته بعد از شروع تحریم‌های آمریکا در آبان‌ماه طبیعی دانست.

احمد شیرزاد درباره نوسانات ارز گفت: یک تصور کم احتمالی در بازار ایران شکل گرفته بود که ممکن است دیداری بین آقای روحانی و ترامپ رخ دهد و مسائل حل شود. البته همه می‌دانند این انتظار دور از ذهنی بود اما با این وجود کسانی فکر می‌کنند این‌جور اتفاقات می‌تواند مشکلات ما را حل کند. وقتی این اتفاق رخ نداد و دیداری انجام نشد، یک عکس‌العمل منفی کوچکی بازار به این مسئله داشت.

او ادامه داد: نوسانات بازار دلار یک واقعیتی است که باید به آن عادت کنیم و ممکن است باز هم پایین و بالا برود. سیاست اقتصادی دولت این است که ارز به بازار تزریق نکند. اگر ارز قابل ملاحظه‌ای به بازار تزریق شود دلار تا 3 هزار تومان هم می‌تواند پایین بیاید.

احمد شیرزاد گفت: ما یک بار تجربه تزریق ارز را داشتیم که رقم قابل توجهی -از 8 میلیارد دلار گفته می‌شود تا 30 میلیارد- توسط رانت‌خوران ارز خریداری و سود کلانی هم به جیب زده شد. آیا دوباره باید دولت همین کار را بکند؟ طبیعتاً نه چون این ثروت ملی است و در این شرایط تهدید باید همیشه حساب بانکی کشور پر باشد تا بتواند با هرگونه بحرانی مقابله کند. به همین دلیل خیلی تدریجی و قطره‌چکانی دولت ارز را به بازار تزریق می‌کند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه بیان کرد: اصل بر این است که عرضه و تقاضا در همین بازار بتواند قیمت را متعادل کند اما انتظارات تورمی‌ که در بازار وجود دارد و تبلیغات بسیار مخربی که رسانه‌های بیگانه در این زمینه انجام داده‌اند انتظاری را به وجود آورده که نرخ دلار رو به صعود است.

او در ادامه افزود: برخی از افرادی که در صف خریداران ارز قرار گرفته‌اند کسانی‌اند که اصولاً آدم‌های اقتصادی نیستند و تحلیل درست ندارند. کسانی که بازاری هستند و شم اقتصادی دارند دست به چنین ریسکی نمی‌زنند و بیشتر آدم‌های آماتور و متاثر از جو روانی، به این عمل دست می‌زنند.

نماینده مجلس ششم تاکید کرد: التهاب در بازار تا مدتی وجود خواهد داشت ولی نهایتاً ارزهایی که به صندوق ِ خانه‌ها و زیر بالش‌ها رفته هیچ قدرتی برای دارنده‌ آن ایجاد نخواهد کرد و بعد از مدتی باید به بازار برگردد. اکنون که در شرایط التهابی هستیم این روند ادامه پیدا خواهد کرد و تا زمان اعمال تحریم‌های آمریکا در آبان ماه کاری نمی‌توان کرد.

احمد شیرزاد گفت: ما شاهد نواسانات خواهیم بود تا زمانی که تحریم‌های آمریکا شروع شود و چند هفته از آن بگذرد و مردم ببینند که دنیا کن فیکون نمی‌شود و شرایط تقریباً همینی که هست می‌ماند، بعد از آن با آرامش‌بخشی به بازار ممکن است روند معکوس شود. آن زمان یک عده‌ای ضررهای هنگفت خواهند کرد و بهتر است از همین الان مردم از صف خریداران ارز بیرون بیایند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره کارهایی که باید دولت و مجلس انجام دهند، گفت: اکنون وزارت اقتصاد وزیر ندارد و دولت باید هر چه زودتر فرد مناسب را تعیین کند. در زمینه مسائل بانکی هم با اینکه کوتاه‌مدت نیست اما اگر اقداماتی در اصلاح امور بانک‌ها صورت بگیرد بازار عکس‌العمل مثبت خود را نشان خواهد داد. مجلس هم باید نظارت خیلی جدی داشته باشد.

او در پایان گفت: به لحاظ التهاب سیاسی و اجتماعی‌ای که در جامعه وجود دارد، اکنون دولت بعد از سفر آقای روحانی به نیویورک در شرایط خوبی قرار داد، رسانه‌ها اکنون بهتر می‌توانند کار کنند، به تو خالی بودن حرف‌های دشمن باید بیشتر بپردازیم و...، مجموعه این رفتارها می‌تواند مردم را متقاعد کند که با وجود مشکلاتی که داریم اوضاع چنان نیست که همه چیز در آستانه به‌هم ریختن و فروپاشی باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها