عباس عراقچی:

فعلا کار با سوئیفت مشخص نیست/ کانال پرداخت مالی اروپا با ایران، هیچگونه ارتباطی با «سوئیفت» ندارد

معاون وزیر خارجه ایران در مصاحبه با رسانه روس گفت که مکانیزم ویژه پرداخت مالی اتحادیه اروپا با ایران، هیچگونه ارتباطی با «سوئیفت» ندارد.

فعلا کار با سوئیفت مشخص نیست/ کانال پرداخت مالی اروپا با ایران، هیچگونه ارتباطی با «سوئیفت» ندارد
کد خبر: 235744
|
۱۳۹۷/۰۷/۰۹ ۱۰:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| «عباس عراقچی» معاون وزیر خارجه ایران در مصاحبه با یک رسانه روس درباره اقدامات اخیر اتحادیه اروپا برای حفظ برجام و همچنین بهای جهانی نفت در صورت تحریم نفتی ایران توسط آمریکا صحبت کرد.

بنا بر گزارش «اسپوتنیک»، این رسانه روس از عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران در خصوص اینکه آیا مکانیزم مد نظر اتحادیه اروپا برای حفظ کانال ویژه پرداخت مالی با ایران شبیه به «سوئیفت» خواهد بود، سوال کرد، مکانیسمی که هدف آن ادامه ارتباطات مالی با ایران به منظور تامین منافع ایران در برجام به رغم خروج غیرقانونی آمریکا از این توافق است.

عراقچی گفت:«این مکانیزم هیچگونه ارتباطی با سوئیفت ندارد. سوئیفت یک مسأله جداگانه است. تا آنجا که ما می‌دانیم، اروپائیان نیز سوئیفت را در نظر دارند تا ببینند آیا سوئیفت می‌تواند به نوعی به کار با ایران ادامه بدهد و یا باید سیستم موازی تبادلات مالی ایجاد شود».

این مقام ایرانی ادامه داد: «فعلا کار با سوئیفت مشخص نیست. بهر حال سوئیفت یا می‌تواند به کار با ایران ادامه بدهد و یا سیستم تبادلات مالی خاصی برای ایران ایجاد خواهد شد. برای ایجاد سیستم جدید پرداخت باید جزئیات زیاد فنی و حقوقی در نظر گرفته شوند. فعلا نمی‌توانیم در باره جزئیات کار صحبت کنیم»

عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران اعلام نمود که اگر تهران امتیازات و منافع وعده داده شده پس از خروج آمریکا از برجام را دریافت نکند، دلیلی برای حفظ این معامله وجود نخواهد داشت. به اعتقاد وی، تحریم های آمریکا برای خاورمیانه مسأله ساز خواهد بود.

او در خصوص آنکه مکانیزم محاسبات اتحادیه اروپا برای ادامه تجارت با تهران با دور زدن تحریم های آمریکا ایجاد شده است گفت: «ابتدا ما باید این نکته را مورد توجه قرار بدهیم که با خروج آمریکا از برجام، توازن در برجام از بین رفته است زیرا برجام و یا توافق هسته‌ای، توازن ظریف عقب‌نشینی‌های متقابل بین دو طرف امضا کننده این موافقت نامه است. مذاکرات ما بیش از 2 سال و نیم، روزها و شب ها برای یافتن توازن ادامه داشت. اکنون توازن از بین رفته است. ایده ایجاد مکانیزم مالی آن است که بتوان عملیات بانکی و محاسبات را برای ایران ممکن ساخت».

در بخش انگلیسی گزارش اسپوتنیک درباره مصاحبه عراقچی، اظهارات این دیپلمات ارشد ایرانی درباره تحریم‌های آتی نفتی آمریکا منتشر شده است.

بنا بر روایت این رسانه، معاون وزیر خارجه ایران گفت: «مشخص است که همه کشورها در منطقه خلیج فارس خواهان فروش نفتشان هستند و جهان به نفت و دیگر منابع زیرزمینی این منطقه نیاز دارد در نتیجه باید با قرار و مدارهایی که صورت می‌گیرد، همه را در منطقه خرسند سازیم تا همه تولیدکنندگان نفت بتوانند نفت بفروشند و همه مردم منطقه از زندگی‌شان لذت ببرند»

عراقچی افزود: «هر قرار و مداری (در منطقه خلیج فارس) باید فراگیر و جامع باشد. اگر شما یک کشور را از این موضوع خارج کنید و آنطور که رئیس‌جمهور (دونالد) ترامپ می‌خواهد، فروش نفت یک کشور را به صفر برسانید، این موضوع برای کل منطقه مشکل ایجاد خواهد کرد، این یک واقعیت آشکار و روشن است و نیاز به هیچ استدلال و بحث ندارد»

مقام ارشد وزارت خارجه ایران در بخش دیگری از این مصاحبه، تاکید کرده که هنوز مکانیزم کانال ویژه پرداخت مالی اتحادیه اروپا با ایران نهایی نشده و «در دسترس» قرار نگرفته است.

عراقچی، این مکانیسم را «یک موضوع بسیار پیچیده» خواند و گفت: «ما می‌دانیم که عناصری هستند که خواهان توقف این (مکانیسم) هستند و درصدد خرابکاری در این فرایند هستند. جزئیات این مکانیسم بعدا اعلام خواهد شد».

معاون «محمد جواد ظریف» ادامه داد: کشورهای طرف ثالث هم می‌توانند از این (مکانیسم ویژه اتحادیه اروپا) استفاده کنند و مولفه مهم آن این است که فقط مختص اروپایی‌ها نیست و دیگر کشورها هم می‌توانند از آن استفاده کنند».

وی افزود: «ما امیدواریم که قبل از اعمال مجدد دور دوم تحریم‌های آمریکا ( در چهارم ماه نوامبر) این مکانیسم‌ها اجرا و کاربردی شوند».

اظهارات عراقچی در حالی صورت گرفت که پیشتر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ابراز امیدواری کرد که ابزار مالی مدنظر 1+4 برای دور زدن تحریم‌های آمریکا و باز نگاه داشتن مجرای تأمین مالی ایران، چند روز قبل از شروع دور دوم تحریم‌های آمریکا، کار خود را شروع کند.

«فدریکا موگرینی» چهارشنبه هفته گذشته ابراز امیدواری کرد که مکانیسم اعضای باقی مانده در توافق برجام برای ایجاد امکان تعاملات بانکی با ایران، تا پیش از نوامبر اجرایی شود. ماه نوامبر از 10 آبان و دور دوم تحریم‌های آمریکا از 13 آبان آغاز می‌شود.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها