کد خبر: 236074
|
۱۳۹۷/۰۷/۱۰ ۱۵:۰۶:۰۰
| |

تلاش‌ چین برای مقابله با انتقادها از وضعیت مسلمانان اویغور

چین حملات متقابل علیه انتقادها از سیاست‌هایش در منطقه سینکیانگ را با استفاده از پروپاگاندای رسانه‌ای و انتشار مطالب متعددی در این رسانه‌ها پاسخ می‌دهد تا اقداماتش در این منطقه را مثبت نشان دهد.

تلاش‌ چین برای مقابله با انتقادها از وضعیت مسلمانان اویغور
کد خبر: 236074
|
۱۳۹۷/۰۷/۱۰ ۱۵:۰۶:۰۰

اعتمادآنلاین| اخیرا دولت‌های خارجی و کارشناسان حقوق بشری انتقادهای فزاینده‌ای را بابت سیاست‌های دولت چین علیه مسلمانان اویغور در منطقه سینکیانگ مطرح کرده و پکن را متهم به بازداشت دسته جمعی این مسلمانان در اردوگاه‌ها کرده‌اند.

به گزارش رویترز، در عین حال آمریکا از احتمال وضع تحریم علیه چین در ارتباط با نقض حقوق بشر در این منطقه صحبت کرده است.

چین می‌گوید سینکیانگ با تهدیدی جدی از سوی شبه‌نظامیان افراط گر و جدایی طلب روبرو بوده و هرگونه اتهام مطرح شده علیه خود در خصوص سوءرفتار با مسلمانان اویغور در این منطقه را رد کرده است.

مقام‌ها می‌گویند به منظور مقابله با افراط‌گری یکسری دوره‌های آموزشی برای برخی از این مردم برگزار کرده و آنچه را که نیروهای خارجی متخاصم و تلاش آنها برای اشاعه اطلاعات دروغ خواند، محکوم کرده‌اند.

چند روز پیش شیائو کیان، سفیر چین در اندونزی در مقاله‌ای در روزنامه جاکارتا پست با تیتر "سینکیانگ: چه جای شگفت‌انگیزی" نوشت: در این منطقه بلوغ مذهبی کاملا مورد احترام واقع شده و این حملات دارای ماهیت ضد مذهبی هستند.

او خاطرنشان کرد: برخی افراد و نهادها در غرب متاسفانه استانداردهای دوگانه را در پیش می‌گیرند حقایق را عمدا تحریف می‌کنند و در گمانه‌زنی‌های خود درباره کمپ‌های بازپروری تصویری غلط از تلاش‌های دولت چین برای جلوگیری از افراط گری‌های مذهبی و مقابله با رادیکالیزه شدن نشان می‌دهند.

از سوی دیگر لیو شیائومینگ، سفیر چین در بریتانیا نیز در مطلبی از جانب خود در روزنامه فایننشال تایمز و اکونومیست تلاش کرد از سیاست‌های دولت متبوعش در سینکیانگ دفاع کند.

چین در نشست‌های خصوصی تمایلی به بحث درباره سینکیانگ با دیپلمات‌های خارجی نشان نداده و این موضوع را دو دیپلماتی که در نشست‌ها با مقام‌های چینی حضور داشته‌اند تایید کردند.

یکی از این دیپلمات‌ها گفت: آنها فورا دهان شما را می‌بندند.

ماه گذشته میلادی دولت چین یک گروه کوچک از خبرنگاران خارجی را دعوت به یک نشست در حاشیه اجلاس حقوق بشری سازمان ملل در شهر ژنو کرد تا روایت خود درباره این ماجرا را به آنها منتقل کند.

لی شیائو جون، مدیر تبلیغاتی دفتر امور حقوق بشر در سازمان اطلاع‌رسانی شورای کشور چین که به نوعی دفتر سخنگوی کابینه چین را در دست دارد، هرگونه بدرفتاری با مسلمانان در سینکیانگ را رد کرده و گفت: چین تلاش می‌کند تا از مشکلاتی که اروپا در زمینه رادیکالیزه شدن تجربه کرد، اجتناب کند.

او تاکید کرد: به بلژیک و به پاریس و به برخی کشورهای دیگر اروپایی نگاه کنید. (با اشاره به حملات تروریستی در این مکان‌ها) شما شکست خورده‌اید.

به سختی می‌توان مشخص کرد که آیا روایت‌های چین درباره سینکیانگ مورد توجه قرار می‌گیرد یا خیر. به عنوان مثال مقاله شیائو در جاکارتا پست با انتقاد از دنبال کننده‌های صفحه این روزنامه در فیسبوک و توئیتر مواجه شد و آنها این گفته‌ها را تبلیغاتی توصیف کردند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها