سهم 13 درصدی CNG از سبد سوخت کشور/ سوختی که مغفول ماند

توسعه صنعت CNG همواره یکی از اهداف تعیین شده در حوزه انرژی کشور بوده که علی رغم تلاش‌های صورت گرفته سهم آن در سبد مصرفی 13 درصد بوده است.

سهم 13 درصدی CNG از سبد سوخت کشور/ سوختی که مغفول ماند
کد خبر: 236237
|
۱۳۹۷/۰۷/۱۱ ۱۰:۴۵:۰۰

اعتمادآنلاین| سوخت سی ان جی به عنوان سوخت پاک معرفی می‌شده که به دلیل ضرورت استفاده از آن با توجه به شرایط زیست محیطی کشور همواره به دنبال افزایش سهمی برای آن بودیم، اما بنا بر اظهار مسئولین این حوزه مصرف CNG در کشور طی سال‌های گذشته افزایشی نداشته است.

بنا بر آخرین آمار میانگین میزان تولید CNG حدود 20 تا 21 میلیون متر مکعب بوده که در 2 هزار و 436 جایگاه عرضه سی‌ان جی در کشور توزیع می‌شود و در نهایت سهم 13 درصدی را در سبد سوخت خودرو‌ها تشکیل داده است.

ثابت بودن مصرف CNG در کشور در شرایطی است که با افزایش روزانه مصرف بنزین مواجه ایم که این خود به دغدغه‌ای جدید برای مدیران پالایش و پخش تبدیل شده و به دنبال راهکار‌هایی مانند استفاده مجدد از کارت سوخت، احتمال سهمیه بندی و موارد مشابه هستند.


نگاهی به سیاست گذاری‌های صورت گرفته خبر از هدف گذاری‌ها سالانه 10 تا 15 درصد افزایش تولید می‌دهد که در این راستا شاهد راه اندازی جایگاه‌های جدید سوخت رسانی هستیم به گونه‌ای که وعده رسیدن به 2 هزار و 586 جایگاه تا پایان سال جاری از سوی مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران منتشر شده است.

از دیگر برنامه‌های پیش روی این صنعت برای توسعه، کاهش قیمت آن از 42 درصد قیمت بنزین حداقل به 20 درصد بوده که این نیز همچنان در دست بررسی است و به مرحله عملیاتی شدن نرسیده است.


در این میان بحث کارمزد جایگاه‌های سوخت و نارضایتی از میزان و نحوه پرداخت یکی از نقاط ضعف مطرح شده از سوی جایگاه داران سوخت CNG است که این امر دلیلی برای عملکرد گا‌ها ضعیفشان در خدمات دهی مطرح شده است.

به همین خاطر شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران درخواست افزایش کارمزد جایگاه‌های عرضه CNG به ازای هر متر مکعب فروش در جایگاه‌ها تا سقف 400 ریال پذیرفته بود.

بر این اساس کارمزد قابل پرداخت به جایگاه‌داران و بهره‌برداران جایگاه‌های عرضه CNG غیرخصوصی به ازای هر متر مکعب فروش 220 ریال و به جایگاه‌داران بخش‌خصوصی و جایگاه‌هایی که کارمزد ویژه می‌گیرند افزون بر مبلغ مذکور 180 ریال اضافه‌تر پرداخت شود.

همچنین در کنار این موارد برای جایگاه‌های CNG مبلغ 70 ریال از کارمزد یادشده مربوط به هزینه‌های فرآیند یکسان‌سازی و ارتقای سطح ایمنی جایگاه‌ها تا سطح یک برای همه جایگاه‌ها در نظر گرفته شده که پس از انجام فرآیند یادشده با تائید شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، این مبلغ قابل پرداخت است.

منبع: میزان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها