کد خبر: 236244
|
۱۳۹۷/۰۷/۱۱ ۱۱:۰۲:۰۰
| |

جنجال در مجلس بر سر خارج شدن لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز

حاجی دلیگانی خطاب به مطهری: شما خلاف کردید/ مطهری: من قصد جلو انداختن رای‌گیری درباره cft را نداشتم

لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اخطار محبی‌نیا از دستور کار مجلس خارج شد و همین موضوع اعتراض نمایندگان دلواپس را به دنبال داشت. مخالفان در صحن علنی مجلس جو را برای دقایقی ناآرام کردند.

حاجی دلیگانی خطاب به مطهری: شما خلاف کردید/ مطهری: من قصد جلو انداختن رای‌گیری درباره cft را نداشتم
کد خبر: 236244
|
۱۳۹۷/۰۷/۱۱ ۱۱:۰۲:۰۰

اعتمادآنلاین| در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی بعد از آنکه پیشنهاد لاریجانی برای ارجاع لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به کمیسیون رای نیاورد، جهانبخش محبی نیا در اخطاری با توجه به نظر شورای نگهبان مبنی بر لزوم ارائه نظر قوه قضاییه در این لایحه؛ خواستار جلوگیری از کار بیهوده مجلس برای بررسی اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا شد. و درخواست ارجاع ای لایحه به کمیسیون را کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی اعتمادآنلاین، علی مطهری که ریاست جلسه را بر عهد داشت، این اخطار را وارد دانست و گفت: نباید از ابتدا این لایحه به قوه قضاییه برود و در کمیسیون با مشورت قوه قضاییه به پایان می رسد.

ادیانی راد و حسینعلی حاجی دلیگانی که مخالف نظر مطهری بودند اعلام می کردند که این موضوع صبح به رای گذاشته شد. علی مطهری در پاسخ به آنها گفت: صبح اخطار نبود بلکه یک رای استمزاجی بود اشکال ندارد که دوباره به رای گذاشته شود.

اما مخالفان همچنان به نظر خود پافشاری می کردند و تجمعی در جلوی هیات رئیسه شکل گرفت. زهرا سعیدی به جایگاه هیات رئیسه رفت و به علی مطهری گفت: اگر به کمیسیون ارجاع شود 6 ماه کار می خوابد.

نمایندگانی از جمله جهانبخش محبی نیا، قاسم میرزایی نیکو، جبار کوچکی نژاد، کاظم دلخوش، کبیر، ابطحی، قاضی پور، پژمانفر و قربانی در جلوی جایگاه هیات رئیسه تجع کرده بودند ونظرشان را در خصوص تصمیم مطهری مبی بر به رای گذاشتن اخطار را اعلام می کردند.

علی مطهری در پاسخ به مخالفان به رای گذاشتن ارجاع لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: ارجاع به کمیسیون با اخطار فرق می کند. توافقی بین سران سه قوا در این خصوص ایجاد شده. اخطار آقای محبی نیا را به رای می گذاریم.

در نهایت اخطار محبی نیا با 110 رای موافق،59 رای مخالف و 4 رای ممتنع به تصویب و لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به کمیسیون ارجاع شد.

جنجال دلواپسان پس از ارجاع لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز

پس از رای نمایندگان به ارجاع لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز حاجی دلیگانی، کوچکی نژاد و نادر قاضی پور از جمله نمایندگانی بودند که درخواست ارائه تذکر و اخطار داشتند. اما علی مطهری دستور ارائه نطق ناطقان را داد و وحدتی نطق خود را آغاز کرد. اما حاجی دلیگانی با کتابچه ای در دست به جلوی جایگاه علی مطهری برود. او که خواستار ارائه اخطارش بود فریاد می زد که 9 -شماره صندلی- را باز کنید. شما خلاف کردید. نمایندگان از جمله قربانی، محمدرضا نجفی، احمد مازنی، نعمتی وکیلی سعی در آرام کردن حاجی دلیگانی را داشتند. محمد دهقان، محمد جواد ابطحی نصرالل پژمانفر هم ب تجمع کنندگان در مقابل هیات رئیسه اضافه شدند و پژمانفر نیز خطاب به علی مطهری فریاد می زد که خلاف کردید. تعداد نمایندگانی که در جلوی تریبون حضور داشتند بسیار زیاد بود و جو مجلس برای دقایقی نا آرام شد. اما علی مطهری که ریاست جلسه را برعهده داشت خطاب به وحدتی ناطق اول جلسه علنی امروز گفت که نطقتان را ادامه بدهد.

در نهایت با دخالت نمایندگان جو مجلس آرام شد.

حاجی دلیگانی: خروج لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز خلاف آیین نامه بود/ مطهری: اعلام نظر قوه قضائیه برای تعیین تکلیف لایحه ضرورت دارد

در ادامه جلسه امروز مجلس، حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی از دستور کار خارج شدن لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را خلاف آیین نامه دانست و گفت: روز یکشنبه نیز این لایحه باید در دستور کار مجلس قرار گیرد و هر دستور کاری غیر از این خلفا آیین نامه محسوب می شود.

او در تذکر آیین نامه ای عنوان کرد: با توجه به اتفاقاتی که امروز در خروج لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز رخ داد، تذکر آیین نامه ای و اخطار قانون اساسی دارم که به جهت رعایت وقت از بیان اخطار صرف نظر می کنم.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی با استناد به ماده 22 آیین نامه داخلی مجلس عنوان کرد: این ماده وظایف رئیس جلسه را مشخص کرده و در بند یک اشاره دارد که شما و سایر اعضای هیات رئیسه باید در چه چارچوبی عمل کنید. اعضای هیات رئیسه سوگند یاد کرده اند که اداره مجلس براساس آیین نامه باشد و در این رابطه سوگند شرعی یاد کرده اید.

وی ادامه داد: اتفاقی که امروز در مجلس رخ داد خلاف آیین نامه و خلاف سوگندی که یاد کرده اید بود و بایستی کفاره قسم خود را بپردازید.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: رأی گیری که براساس آن لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز از دستور کار مجلس خارج شد، خلاف آیین نامه بود چرا که ماده 196 صراحت دارد که هر اخطار باید پیش از ورود به هر موضوعی مطرح شود که در نشست امروز این مسئله رعایت نشده است.

حاجی دلیگانی یادآور شد: از سوی دیگر رأی گیری که شما انجام دادید، صبح توسط رئیس مجلس یک بار انجام شد؛ ولی شما مجدد اخطار را به رأی گذاشتید.

وی تصریح کرد: همچنین در نوبت دهی به نمایندگانی که برای بیان اخطار و تذکر خود، نامشان در لوحه ثبت شده بود نیز درخصوص نوبت دادن به آقای محبی نیا، خلاف صورت گرفت و ایشان خارج از نوبت اخطار خود را مطرح کرد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: این لایحه درخصوص بهم ریختگی و آشفتگی بازار ارز بود که دولت در این رابطه لایحه ای را برای حل مشکلی که مردم امروز با آن مواجه هستند، به مجلس ارائه کرده است، لذا این لایحه به هیچ عنوان لایحه قضایی به شمار نمی آید که نیاز باشد قوه قضائیه در این رابطه نظر دهد.

وی بیان داشت: از سوی دیگر قرار شد لایحه پیوستن به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم نیز 2 ماه مسکوت بماند تا دولت نظر اروپایی ها را در این خصوص برای مجلس بیاورد، ولی هنوز هیچ نظری از سوی دولت در این خصوص به مجلس ارائه نشده است و این لایحه باید پس از لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز بررسی شود و یکشنبه نیز باید همین دستور در برنامه مجلس باشد و هر چیزی غیر از این دستور خلاف آیین نامه مجلس خواهد بود.

علی مطهری که ریاست جلسه علنی مجلس شورای اسلامی را برعهده داشت؛ در پاسخ به تذکر این نماینده، ضمن وارد ندانستن اخطار وی، گفت: اینکه می فرمایید اخطار و رأی گیری پس از وارد شدن به دستور خلاف آیین نامه است، مطلب درستی است که در ماده 198 قید شده، اما دو موضوع امروز در مجلس رأی گیری شد؛ یک بار پیشنهاد دکتر لاریجانی برای ارجاع لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به کمیسیون و یک بار اخطار قانون اساسی آقای محبی نیا؛ لذا وارد دانستن اخطار اقدام درستی بود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با توجه به اینکه استدلال اصلی در بررسی لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز این بود که شورای نگهبان این طرح را به دلیل نبودن نظر قوه قضائیه رد می کرد و دوباره کاری صورت می گرفت، این لایحه به کمیسیون ارجاع شد.

وی درخصوص داشتن ماهیت قضایی لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز گفت: در هر دو سه بند این لایحه مشاهده می شود که این لایحه یک دستور قضایی و مجازات دارد، لذا ضرورت دارد که قوه قضائیه در این باره اظهارنظر کند.

مطهری یادآور شد: درباره موضوع پیوستن ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم نیز اینطور نیست که فرصت پیوستن به این کنوانسیون دوشنبه یا سه شنبه هفته آینده با پایان برسد و ما عجله داشته باشیم که این دستور کار روز یکشنبه در برنامه مجلس باشد. پیوستن ایران به کنوانسیون همچنان مهلت قانونی دارد و هیچ تعمدی در وارد دانستن اخطار آقای محبی نیا وجود نداشت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها