هشدار ترامپ به ملک سلمان:

بدون حمایت ما دو هفته هم در قدرت باقی نخواهید ماند

رئیس‌جمهور آمریکا در جمع هواداران خود در می‌سی‌سی‌پی گفت به ملک سلمان هشدار داده که بدون حمایت ارتش آمریکا دو هفته هم در قدرت دوام نخواهد آورد.

بدون حمایت ما دو هفته هم در قدرت باقی نخواهید ماند
کد خبر: 236254
|
۱۳۹۷/۰۷/۱۱ ۱۱:۱۲:۰۰

اعتمادآنلاین| دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه در اظهاراتی غیردیپلماتیک و تحقیرآمیز درباره عربستان سعودی، متحد نزدیک این کشور، گفت به سلمان پادشاه عربستان هشدار داده است بدون حمایت ارتش آمریکا "دو هفته" هم در قدرت باقی نخواهد ماند.

ترامپ در میان تشویق هواداران خود در تجمعی در ایالت می‌سی‌سی‌پی گفت: «ما از عربستان سعودی حفاظت می‌کنیم. شما می‌گویید آن‌ها ثروتمند هستند. من هم عاشق شاه سلمان هستم. اما من گفتم ای شاه، ما داریم از شما حفاظت می‌کنیم. شما ممکن است بدون ما دو هفته هم برقرار نباشید. شما باید برای ارتش خودتان پول بدهید.»

ترامپ نگفت چه زمانی این اظهارات را با شاه سعودی مطرح کرده است.

رویترز در گزارش خود درباره اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا در می‌سی‌سی‌پی نوشته است به رغم این اظهارات تند، دولت ترامپ رابطه نزدیکی با عربستان دارد و آن را دژی محکم در برابر ایران در منطقه قلمداد می‌کند.

ترامپ روز شنبه با سلمان تماس تلفنی برقرار کرد و دو طرف درباره تلاش‌ها برای حفظ عرضه نفت و تامین ثبات بازار و رشد اقتصاد جهانی صحبت کردند.

ترامپ در ادامه اظهارات روز سه شنبه خود گفت: «ما در ازای هیچ، از بسیاری از این کشور‌ها دفاع می‌کنیم، اما در مقابل، آن‌ها با ارایه قیمت‌های بالای نفت از ما منفعت می‌برند. این خوب نیست. ما از آن‌ها می‌خواهیم افزایش قیمت را متوقف کنند. از آن‌ها می‌خواهیم شروع به کاهش قیمت‌ها کنند.»

رئیس‌جمهور آمریکا روز شنبه هفته جاری نیز در جمع هواداران خود در ویرجینیای غربی با اشاره به تماس تلفنی خود با پادشاه عربستان اظهارات تحقیرآمیز مشابهی را درباره وابستگی عربستان به آمریکا به زبان آورد و گفت در این تماس تلفنی به ملک سلمان گفته مشخص نیست بدون آمریکا سرنوشت عربستان سعودی چه خواهد شد! او گفت در این تماس تلفنی به ملک سلمان گفته: «پادشاه! شما چندین تریلیون دلار پول دارید اما بدون ما چه کسی می‌داند برایتان چه اتفاقی خواهد افتاد؟ »

همچنین، اواسط فروردین سال جاری، سی‌ان‌ان به نقل از یک منبع آگاه در کاخ سفید گزارش داد ترامپ در صحبت با دوستانش اعلام کرده که اگر آمریکا منطقه را ترک کند، پادشاهی‌های ثروتمند این منطقه باید جت‌های شخصی و زندگی‌های اشرافی خود را فراموش کنند.

به گفته این منبع آگاه، ترامپ در دیدار با پادشاه یکی از کشور‌های عرب حاشیه خلیج فارس، صراحتا به او گفته است: «بدون ما حتی دو هفته هم دوام نمی‌آورید. کارتان تمام می‌شود. آن وقت باید با هواپیما‌های عادی مسافربری پرواز کنید!» منبع مذکور اشاره نکرد که رئیس‌جمهور آمریکا در گفتگو با کدام پادشاه عرب این اظهارات را به زبان آورده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها