کد خبر: 236507
|
۱۳۹۷/۰۷/۱۳ ۰۶:۰۰:۰۰
| |

۳۷ سال پیش در چنین روزی:

آیت‌الله خامنه‌ای رئیس‌جمهور شدند

در روز دوشنبه 13 مهر 1360 در پی شمارش آرای سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران، حجت‌الاسلام سیدعلی خامنه‌ای با کسب 95 درصد آرا به عنوان رییس جمهور جدید معرفی شد.

آیت‌الله خامنه‌ای رئیس‌جمهور شدند
کد خبر: 236507
|
۱۳۹۷/۰۷/۱۳ ۰۶:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری در شرایطی برگزار شد که کشور در اوج بحران سیاسی قرار داشت‌. فضای کشور با گذشت بیش از سه ماه از استیضاح و برکناری جنجال‌برانگیز ابوالحسن بنی‌صدر، اولین رییس جمهوری اسلامی ایران و جنگ خیابانی گروه‌های معاند هنوز به حالت عادی بازنگشته بود و دومین رییس‌جمهوری اسلامی ایران یعنی محمدعلی رجایی نیز به تازگی به همراه نخست‌وزیر خود محمدجواد باهنر در یک انفجار تروریستی به شهادت رسیده بود.

تداوم جنگ تحمیلی و نیاز نیروهای جبهه به حمایت‌های لجستیکی، انسانی و همچنین تشدید ترورهای کور مقامات و مردم عادی دو بحران عمده کشور به شمار می‌آمد. در چنین شرایطی بود که مسئولان کشور تمامی تلاش خود را معطوف فراهم آوردن مقدمات برگزاری انتخابات سومین دوره ریاست جمهوری کرده بودند تا بلکه با انجام این مهم نگرانی‌های مردم برطرف شود، فضای بحرانی کشور اندکی به آرامش برسد و به تبع آن دغدغه‌های رزمندگان در جبهه‌های جنگ که چشم به تحولات پایتخت داشتند اندکی التیام یابد.

پس از انفجار دفتر نخست‌وزیری و شهادت رجایی و باهنر، محمدرضا مهدوی‌کنی مأمور تشکیل دولت موقت و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری شد. اوایل پاییز بود که ثبت‌نام از نامزدهای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سوم آغاز شد. در مجموع در این دوره 46 نفر داوطلب ریاست جمهوری شدند که در این میان پس از بررسی شورای نگهبان صلاحیت 4 نفر از آنان به تأیید رسید.

علی‌اکبر پرورش نماینده وقت اصفهان در مجلس شورای اسلامی، سیدرضا زواره‌ای معاون پیشین وزارت کشور، حسن غفوری‌فرد و حجت‌الاسلام سیدعلی خامنه‌ای نماینده مجلس، عضو شورای انقلاب و معاون وزارت دفاع چهار نفری بودند که صلاحیتشان برای رقابت در انتخابات تایید شده بود.

انتخابات در روز 10 مهر 1360 با حضور گسترده و بی سابقه مردم برگزار شد. روزنامه جمهوری اسلامی فردای آن روز در توصیف حضور مردم پای صندوق‌های رای نوشت: «امت مسلمان و انقلابی میهنمان با شرکت یکپارچه خود در انتخابات ریاست جمهوری و میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی خون سرخ شهدای انقلاب اسلامی را ارج نهادند و با انتخاب رییس‌جمهور مکتبی و نمایندگان در خط امام بار دیگر توطئه‌های شوم دشمنان انقلاب اسلامی را در هم کوبیدند... بنابر گزارش خبرنگاران ما استقبال طبقات مختلف مردم همیشه در صحنه تهران از انتخابات به حدی بود که پس از گشایش حوزه‌ها یعنی از ساعت 7 بامداد، صف‌های طولانی مردم مشتاق برای شرکت در انتخابات تشکیل شد. مردم حق‌جوی و انقلابی تهران در حالی که دسته دسته برای شرکت در مراسم بزرگداشت عالم مجاهد شهید هاشمی‌نژاد و 4 سردار رشید اسلام، شهید فلاحی، شهید نامجو، شهید فکوری و برادر شهید کلاهدوز عازم دانشگاه تهران بودند، در جلوی درب دانشگاه برای شرکت در انتخابات صف‌های طولانی تشکیل داده و در حالی که طول این صف‌ها به بیش از 500 متر می‌رسید با نظم و آرامش خاصی رای خود را به صندوق انداختند. یک مقام در فرمانداری تهران در ساعت 7 و 45 دقیقه بامداد دیروز در یک تماس تلفنی گفت که مدت اخذ آرا طبق تصمیمات اتخاذ شده قبلی بایستی در 10 ساعت به پایان برسد ولی احتمال دارد به علت استقبال بیش از حد مردم این مدت افزایش یابد... همراه با شرکت میلیونی امت مسلمان در انتخابات دیروز، امام خمینی رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران نیز ساعت 9 و 40 دقیقه بامداد دیروز رای خود را به صندوق انداختند.»

روز دوشنبه 13 مهرماه، سه روز پس از انجام رای‌گیری و در پی شمارش آرا، نتایج قطعی انتخابات سومین دوره ریاست جمهوری اعلام شد. بر اساس این نتایج از مجموع 22 میلیون و 687 هزار و 17 نفر واجد شرایط شرکت در انتخابات، 16 میلیون و 847 هزار و 717 نفر یعنی حدود 75 درصد در رای‌گیری شرکت کردند که از این تعداد 16 میلیون و 7 هزار و 972 نفر معادل 95 درصد رای‌دهندگان حجت‌الاسلام سیدعلی خامنه‌ای را به عنوان سومین رییس‌جمهوری اسلامی ایران برگزیدند. نفر بعدی علی اکبر پرورش بود که با 348294 رأی در جای دوم ایستاد و بعد از او حسن غفوری‌فرد با 80545 رأی و رضا زواره‌ای با 59058 رأی رتبه‌های بعدی را به دست آوردند.

حجت‌الاسلام خامنه‌ای در شرایطی در این انتخابات به پیروزی رسید و جایگزین شهید رجایی شد که 3 ماه پیش از آن خود در مسجد ابوذر تهران مورد سوء قصد عوامل سازمان مجاهدین خلق (منافقین) قرار گرفته و از ناحیه دست و سینه به شدت مجروح شده بود. حکم تنفیذ سومین رییس‌جمهوری اسلامی ایران در تاریخ 17 مهرماه 1360 توسط امام خمینی صادر شد و چندی بعد پنجمین دولت پس از انقلاب در سومین دوره ریاست جمهوری آغاز به کار کرد.

منبع: تاریخ ایرانی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها