کد خبر: 236780
|
۱۳۹۷/۰۷/۱۴ ۱۲:۳۱:۰۰
| |

آمریکا در بن‌بست استراتژیک سوریه

حمایت موقت و مشروط آمریکا از یگان‌های مدافع خلق در سوریه به یک حضور دائمی علیه ایران و روسیه تبدیل شده است و به نظر می‌رسد واشنگتن به سمت یک مسیر استراتژیک بی‌پایان حرکت می‌کند.

آمریکا در بن‌بست استراتژیک سوریه
کد خبر: 236780
|
۱۳۹۷/۰۷/۱۴ ۱۲:۳۱:۰۰

اعتمادآنلاین| خبرگزاری آناتولی در گزارشی نوشت: تاکتیک آمریکا مبنی بر همکاری با یگان‌های مدافع خلق علیه داعش که در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا آغاز شد و در دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری کنونی این کشور ادامه یافت، واشنگتن را در مسیری قرار داده است که بازگشتی ندارد.

از سال 2014 آمریکا ابتدا حمایت هوایی خود و سپس پشتیبانی تسلیحاتی خود را از این گروه به بهانه مبارزه با داعش آغاز کرد.

مقامات آمریکایی مدعی هستند که حمایت از این گروه محدود و مشروط به مبارزه علیه داعش است اما سپس واشنگتن بیش از 2000 سرباز به منطقه اعزام کرد و فرودگاه‌ها و پایگاه‌هایی نظامی را در مناطق تحت کنترل یگان‌های مدافع خلق کرد ساخت.

بنا بر اعلام منابع محلی، آمریکا 13 پایگاه نظامی عملیاتی در مناطق تحت کنترل یگان‌های مدافع خلق از جمله حسکه، رقه، منبج، عین العرب (کوبانی) و تل‌ابیض در سوریه تاسیس کرد.

همچنین آمریکا یک پایگاه نظامی نزدیک بزرگترین میدان نفتی العمر و آخرین دژ داعش در منطقه هجین در شمال استان دیرالزور بنا کرد.

در عین حال از چند ماه گذشته ساخت مجموعه‌ نظامی توسط آمریکا در قامیشلی آغاز شده است. اگر این مجموعه کامل شود، آمریکا در 18 منطقه در این کشور حضور نظامی خواهد داشت. به علاوه آمریکا اعلام کرده است که بیش از 4000 کامیون تسلیحات و تجهیزات نظامی به یگان‌های مدافع خلق داده است.

نیروهای ویژه عملیاتی آمریکا این گروه را برای جنگ آماده کرده و آموزش‌های امنیت مرزی و داخلی می‌دهند. ائتلاف بین‌المللی به سرپرستی آمریکا نیز سیستم‌های دفاع موشکی و راداری در مناطق تحت کنترل یگان‌های مدافع خلق مستقر کرده‌اند.

این رویکردهای آمریکا نشان می‌دهند که این کشور نمی‌خواهد به زودی از سوریه برود. مقامات آمریکا از جمله جیمز ماتیس، وزیر دفاع این کشور اعلام کرده که نیروهای آمریکا تا زمانی که شرایط برای جلوگیری از رشد دوباره داعش فراهم شده باشد و روند مذاکرات ژنو به رهبری سازمان ملل برای دستیابی به یک راه حل سیاسی در سوریه تکمیل شود، در این کشور می‌مانند.

همچنین جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید به تازگی در اظهاراتی ضد ایران اعلام کرد: تا زمانی که نیروهای ایران خارج از مرزهای این کشور فعالیت می‌کنند آمریکا از منطقه نخواهد رفت. بسیاری بر این باورند که شواهد نشان می‌دهند که تاسیسات نظامی و تسلیحاتی آمریکا در سوریه و کمکش به یگان‌های مدافع خلق از مبارزه با داعش به مقابله و رویارویی استراتژیک با ایران و روسیه تغییر یافته است.

اسرائیل بارها مناطق و پایگاه‌های متعلق به حکومت بشار اسد را بمباران می‌کند که ادعا می‌شود تحت کنترل ایران هستند.

همچنین روسیه به تازگی سیستم‌های موشکی اس - 300 را در حمایت از دولت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در این کشور مستقر کرده است اما ژنرال جوزف ووتل، فرمانده فرماندهی مرکزی آمریکا این اقدام روسیه را به عنوان یک اقدام غیرلازم که باعث افزایش تنش‌ها می‌شود، دانست.

همچنین چندی پیش ایران بعد از حمله تروریستی اخیر در اهواز که باعث کشته شدن چندین تن از مردم این کشور شد و داعش مسؤولیت این حمله تروریستی را بر عهده گرفت، با موشک‌های خود برخی مواضع داعش را در سوریه مورد هدف قرار داد.

براساس همه این تحولات کارشناسان حوزه نظامی اعلام می‌کنند آمریکا وارد یک مسیر بی‌پایان استراتژیک در سوریه شده است؛ جایی که وی به طور مشروط تنها برای مبارزه با داعش وارد شده بود.

به گزارش این خبرگزاری دولتی ترکیه، ارتباط استراتژیک سوریه با گروه‌هایی مانند یگان‌های مدافع خلق در سوریه توسط آمریکا ممکن است برخی امتیازها برای واشنگتن در کوتاه مدت داشته باشد اما این رویکرد واشنگتن را در بلندمدت در سوریه به انزوا خواهد کشاند. ترکیه همواره درباره این مساله هشدار داده است اما واشنگتن این هشدارها را نادیده گرفته است. اقدامات یگان‌های مدافع خلق در این نواحی در سوریه باعث آواره شدن اعراب شده است.

آمریکا با حمایت خود از یگان‌های مدافع خلق حمایت ترکیه در سوریه را از دست داده است. آمریکا هنوز توافق منبج را که با ترکیه امضا کرده اجرا نکرده است و همین مساله باعث شده که حسن نیت آنکارا نسبت به واشنگتن کاهش یافته است.

به نظر می‌رسد مشارکت به اصطلاح "محدود و مشروط" واشنگتن که در حال حاضر به یک مشارکت دائمی تبدیل شده است واشنگتن را به یک مسیر استراتژیک بلندمدت می‌کشاند که بازگشتی ندارد. آنکارا بر این باور است که یگان‌های مدافع خلق شاخه سوری پ.ک.ک بوده و یک گروه تروریستی است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها