معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور خبر داد:

منابع تسهیلات اشتغال روستایی 18 هزار میلیارد تومان شد

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم با اشاره به عقد قرارداد4700میلیارد تومان با متقاضیان تسهیلات اشتغال روستایی، از تخصیص مرحله دوم منابع اشتغال صندوق توسعه با نرخ تسعیر ارز 8000تومان خبرداد.

منابع تسهیلات اشتغال روستایی 18 هزار میلیارد تومان شد
کد خبر: 237089
|
۱۳۹۷/۰۷/۱۵ ۱۶:۲۶:۰۰

اعتمادآنلاین| ابوالفضل رضوی در نشست خبری امروز (پانزدهم مهرماه) به مناسبت روز ملی روستا گفت: امروز در تقویم شمسی کشور بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان روز روستا و عشایر نامگذاری شده که اقدام خوب اما دیرهنگام بود.

وی با بیان اینکه روستاییان تولیدکنندگان عظیم کشور هستند، ادامه داد: به عبارتی روستاییان و عشایر در تولید سازندگی کشور نقش اساسی دارند چرا که علاوه بر تأمین، امنیت و سلامت تولید مواد غذایی، در تولید فرهنگ، آداب و سنن نقش بسیار سازنده‌ای داشتند و دارند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور افزود: یکی از مظلومیت‌های روستاییان و عشایر این است که در خصوص این قشر از جامعه این‌گونه تصور می‌شود که مناطق روستایی و عشایر محدود به فعالیت‌های کشاورزی و دامداری است درحالی‌که روستاها نه تنها تولیدکننده محصولات دامی و کشاورزی که تولیدکننده فرهنگ، آداب و همچنین هنر و صنایع دستی نیز هستند.

رضوی با بیان اینکه بیشترین صادرات صنایع دستی در بین کالاهای غیرنفتی مربوط به صنعت فرش است که غالب این تولیدات به دست روستاییان و عشایر تولید می‌شود، گفت: کشورهای ایران، چین و هند بزرگترین صادرکنندگان صنایع دستی در دنیا محسوب می‌شوند که در ایران بیشترین تولیدات صنایع دستی در مناطق روستایی و عشایری صورت می‌گیرد؛ بنابراین باید روستاییان را هم تولیدکننده محصولات کشاورزی و هم تولیدکننده هنر، سنت و صنایع دستی بدانیم ضمن اینکه بخش زیادی از تولیدات صنایع تبدیلی در گذشته توسط روستاییان صورت می‌گرفت.

وی با تأکید بر اینکه روستا یک واحد تولیدی دارای تولیدات متنوع است، در بخش دیگری از اظهاراتش درباره آخرین وضعیت پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی از محل 1.5 میلیارد دلار صندوق توسعه ملی نیز تصریح کرد: از بهمن ماه سال گذشته این طرح در قالب قانون اشتغال پایدار روستایی و عشایری با مشارکت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دستگاه‌های ذیربط اجرایی شد و از اردیبهشت ماه سرعت گرفت.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با بیان اینکه تا روز گذشته (چهاردهم مهرماه) 3293 میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی به متقاضیان پرداخت شده است، مجموع پروژه‌های اشتغالزای متقاضیان که منتج به عقد قرارداد با بانک‌های عامل برای پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی شده است را 4700 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: تسهیلات پرداختی در قالب اشتغال روستایی تاکنون برای 93 هزار و 22 نفر شغل پایدار ایجاد کرده است؛ علاوه بر این بر اساس تفاهمنامه با بنیاد مستضعفان، از محل اعتبارات بانک سینا 920 میلیارد تومان طی سال‌های 95 و 96 برای اشتغال روستایی پرداخت شده که از این محل نیز برای 9000 نفر در مناطق روستایی و عشایری اشتغال ایجاد شده است.

رضوی با بیان اینکه امیدواریم با همین روند بر اساس ماده 27 قانون برنامه ششم توسعه، تا پایان امسال تکلیف ایجاد 384 هزار شغل در مناطق روستایی محقق شود، درباره تخصیص مرحله دوم منابع صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستایی و عشایری گفت: قرار است مرحله بعدی این منابع با نرخ تسعیر 8000 تومان محاسبه و از طرف سازمان برنامه و بودجه تخصیص پیدا کند. با این حساب منابع 12 هزار میلیارد تومان صندوق توسعه ملی در مجموع به 18 هزار میلیارد تومان افزایش می یابد.

وی با اشاره به اینکه در 31 استان کشور در هر استان با پرداخت منابع اشتغال به متقاضیان، حداقل 15 واحد تولیدی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، ادامه داد: امیدواریم در مرحله بعدی تخصیص منابع صندوق توسعه ملی و پرداخت تسهیلات به متقاضیان، سرعت و دقت پرداخت این تسهیلات شتاب بیشتری نسبت به مرحله قبل داشته باشد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور، نظارت بر روند پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری را یکی از وظایف این معاونت عنوان کرد و افزود: معاونان استانداران نیز در هر استان باید بر روند پرداخت این تسهیلات نظارت داشته باشند تا مبادا این منابع در اموری غیر از اشتغال پرداخت شوند و انحراف داشته باشند.

رضوی با یادآوری اینکه بر اساس قانون اشتغال پایدار روستایی و عشایری، 45 درصد از اعتبارات 1.5 میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی برای اشتغال در بخش کشاورزی اختصاص داده شده است، تصریح کرد: همچنین 15 درصد برای اشتغال بخش خدمات و فناوری اطلاعات، 10 درصد برای بخش صنعت و معدن، 10 درصد برای بخش صنایع دستی و 10 درصد نیز برای گردشگری در نظر گرفته شده است.

وی با تأکید بر ایجاد جامعه پایدار در کشور گفت: جامعه‌ای پایدار خواهد بود که رشد ثروت ملی نیز در آن رو به افزایش و سرعت این رشد نیز قابل توجه باشد؛ با تمرکز تسهیلات صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستاییان و عشایر، پیش از هر چیز به دنبال جامعه پایدار، تثبیت جمعیت و جلوگیری از مهاجرت به شهرها هستیم.

وثایق مورد نیاز برای تسهیلات اشتغال روستاییان

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با اشاره به وثایق مورد نیاز برای تسهیلات اشتغال روستاییان و عشایر اظهار کرد: تضامین لازم توسط قانونگذار مشخص است به گونه‌ای که متقاضی پس از تائید طرح توسط دستگاه اجرایی و معرفی به بانک عامل، باید سند مِلکی یا مسکونی روستایی در همان روستا، سند واحد صنعتی یا دامداری و همچنین سفته تا مبلغ 300 میلیون تومان با ضمانت یک نفر را به بانک ارائه دهد.

رضوی با اشاره به اینکه بانک کشاورزی، بانک توسعه تعاون، پست بانک و صندوق کارآفرینی امید، چهار بانک عامل پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی هستند، تأکید کرد: هیچ یک از این بانک‌ها طبق قانون نمی‌توانند تضامینی غیر از وثایق مذکور از متقاضیان دریافت کنند مگر در شرایطی که ارزش ریالی تسهیلات دریافتی بیش از ارزش وثیقه متقاضی باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به برگزاری همایش روز ملی روستا اشاره کرد و افزود: اولین همایش ملی روستا در سال 93 و در سالن اجلاس سران با سخنرانی رئیس‌جمهور آغاز شد که امسال این مراسم در سالن تلاش مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با سخنرانی معاون اول رئیس‌جمهور برگزار می‌شود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با بیان اینکه این همایش در روز سه‌شنبه (هفدهم مهرماه) برگزار خواهد شد، گفت: در این همایش از 31 استان کشور از افرادی که با دریافت تسهیلات اشتغال روستایی، موفق به ایجاد شغل پایدار شدند، به عنوان نمونه‌های موفق دعوت شده است تا تجارب خود را در اختیار رسانه‌ها و مردم قرار دهند.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها