کد خبر: 237506
|
۱۳۹۷/۰۷/۱۷ ۱۱:۱۶:۰۰
| |

بطحایی مطرح کرد:

برنامه رسمی ما در مدارس به شدت در معرض تهدید قرار گرفته است

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: امروز حجم فراوانی از کتاب‌های کمک آموزشی و جزوات آموزشی برنامه درسی ما را در معرض خطر قرار داده است.

برنامه رسمی ما در مدارس به شدت در معرض تهدید قرار گرفته است
کد خبر: 237506
|
۱۳۹۷/۰۷/۱۷ ۱۱:۱۶:۰۰

اعتمادآنلاین| سیزدهمین همایش تجلیل از مؤلفان و پدیدآورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی و تقدیر از برترین‌های جشنواره شهید حججی با حضور سیدمحمد بطحایی وزیر محترم آموزش و پرورش، رودکی رئیس پژوهشگاه دفاع مقدس و امیر مروتی صبح امروز در مرکز همایش‌های بین‌المللی موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار می‌شود.

سیدمحمد بطحایی در ابتدا با گرامی داشتن یاد و خاطره شهدای مدافع حرم بیان کرد: دستاوری که ما در این ایام به لطف شهدای مدافع حرم بدست آوردیم، سرمایه بقا برای جمهوری اسلانی شده است و با این دستاوردها جمهوری اسلامی روز به روز شاهد پیشرفت خود خواهد بود.

وی ادامه داد: نکته حائز اهمیت این است که این مراسم در هفته ملی کودک برگزار میشود موضوعی که بخشی از دغدغه همه ما آموزش و پرورشی‌ها و صاحبنظران آموزش و تعلیم و تربیت است. بی‌شک در نظام تعلیم و تربیت یکی از ارکان برنامه درسی است و برنامه درسی یکی از ارکان تربیت تلقی می‌شود. هم همچنان کتاب درسی بخشی عمده‌ای از برنامه درسی است و هنوز برنامه درسی نتوانسته تسلطی روی کتاب درسی داشته باشد و ما با این مساله تا حدی فاصله داریم اما خوشبختانه نظام آموزش و پرورش ما یکی از برجسته‌ترین نظام‌های بین‌المللی در این زمینه است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: ما در بحث‌های تکنولوژی در حوزه دانش یکی از برنامه‌های پیشترفته‌ای داریم و جا دارد از مولفین و کارشناسان حوزه درسی تشکر کنم. ناگفته نماند امسال پایه دوازدهم با 200 عنوان کتاب درسی مستقر و قرار شد تا چهار سال آینده هیچ کتاب نو نگاشتی نداشته باشیم اما این بدان معنی نیست که اگر کتابی نیازی به ویرایش نداشته باشد در خصوص آن اقدام نکنیم و هرگز در این زمینه چشم‌پوشی نخواهیم داشت اما تلاش خواهیم تمام همت و انرژی خودمان را صرف کیفیت برنامه درسی کنیم.

بطحایی در ادامه بیان کرد: رییس جمهور در آغاز سال تحصیلی خطاب به دانش آموزان گفت که شما به عنوان کسانی که مخاطبان اصلی کتاب درسی هستید چقدر خوب است که کتاب‌های درسی را از منظر خود تحلیل کنید. من اینجا از آقای تورانی می‌خواهم که به این مساله ورود کند تا دانش آموزان از منظر خودشان کتاب‌های درسی را مورد نقد قرار دهند. شما به عنوان کارشناسان تخصصی این موضوع می‌توانید ابعاد مختلف نقد را از نظر فیزیکی و محتوایی انجام دهید که این می‌تواند یک مسیر جدید در اعتباربخشی به کتاب‌های درسی باشد.

بطحایی افزود: من در سال گذشته در چنین مراسمی نکاتی را عنوان کردم. امروز برنامه رسمی ما در مدارس به شدت در معرض تهدید قرار گرفته و تهدیدهایی را از سوی دایه‌هایی که خودشان را مهربانتر از مادر نشان می‌دهند را می‌بینیم. امروز حجم فراوانی از کتاب‌های کمک آموزشی و جزوات آموزشی برنامه درسی ما را در معرض خطر قرار داده است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: امروز ما بدون اینکه خودمان بخواهیم در یک صحنه مبارزه وارد شدیم. کارشناسان کتب درسی تمام پروتکل لازم را طی کرده‌اند تا مثلا حس کنجکاوی را در دانش آموز شکوفا کنند اما یک موسسه غیرحرفه‌ای بلافاصله کتاب حل‌المسائل را منتشر می‌کند و تمام نقشه‌هایی که سالها طراحی شده تا دانش آموز خود به پاسخ برسد را نقش بر آب می‌کند. این کمترین اثر و کمترین فاجعه‌ای‌ست که در حال وقوع است.

وی افزود: آثار پرورشی دیگری که متعاقب آن اتفاق می‌افتد زیاد است مثلا دانش آموزان احساس می‌کنند نیازی به حضور در مدرسه را ندارند و به جای اینکه نه ماه در مورسه وقت بگذارد، به امید کتاب کمک درسی می‌توانند سوالات را پاسخ دهند و به پایه بالاتر بروند به تعبیر دیگر این میوه‌ای که باید به تدریج ظرف مدت 9 ماه آماده چیدن شود ظرف مدت یک ماه به صورت فشرده بار می‌آید. موضوعی که سال گذشته در چنین جلسه‌ای گفتم همین مساله بود و این مشکل کماکان ادامه دارد و گویی نوعی لجبازی نیز در این زمینه وجود دارد. با بیلبردها و تبلیغاتی که در این زمینه وجود دارد مثل این است که آنها کت خود را درآورده‌اند و می‌خواهند با ما کشتی بگیرند.

بطحایی اضافه کرد: من اعتراف می‌کنم به عنوان وزیر آموزش و پرورش و یک معلم هنوز زورم به کنکور نرسیده است و تا زمانی که کنکور هست کلاس و کتاب‌های آموزشی و فسادهای مالی هم در این زمینه وجود دارد.

او با تاکید بر اینکه اگر آزمونی در مدارس ابتدایی برگزار شود با آن برخورد جدی خواهیم داشت، گفت: مد با وجود هر نوع کتاب کمک آموزشی در مدارس غیردولتی و دولتی یا برگزاری آزمون‌ها تحت عنوان آزمون هوش و پرورش در مدارس ابتدایی به شدت با برخورد می‌کنیم و طرف مقابل ما در این زمینه مدیر مدرسه است.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها