کد خبر: 237664
|
۱۳۹۷/۰۷/۱۸ ۰۸:۲۰:۰۰
| |

سردار هادیان‌فر اعلام کرد:

مدیر سکه ثامن در کمتر از 5 روز دستگیر شد

رییس پلیس فتا ناجا با بیان اینکه 1800 نفر از شرکت سکه ثامن شکایت کرده‌اند، گفت: بیشترین شکایات از شهرهای مشهد و تبریز بوده است.

مدیر سکه ثامن در کمتر از 5 روز دستگیر شد
کد خبر: 237664
|
۱۳۹۷/۰۷/۱۸ ۰۸:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سردار کمال هادیان‌فر رئیس پلیس فتا ناجا در نشست خبری پلیس فتا ضمن تبریک هفته نیروی انتظامی گفت: شرکت سکه ثامن دو سال است با مجوز اتحادیه شهرستان بناب فعالیت می‌کند، این شرکت ادعا می‌کرده سکه تولید و طراحی می‌کرده تا به صورت مجازی به فروش برساند درحالیکه اصلا سکه‌ای تبادل نمی‌شده، اینگونه مطرح شده بود که 35 هزار نفر عضو سایت بودند و 6 هزار نفر تراکنش مالی داشتند. به طور مثال فردی بوده که 100 میلیون در این سایت سرمایه‌گذاری کرده و در کمتر از 3 ماه 7 میلیارد سود کرده است.

وی افزود: اعداد مختلف و نادرستی از سوی ضدانقلاب‌ها درباره این شرکت مطرح شد اما واقعیت این است که تراکنش این شرکت 1700 میلیارد بوده است. همچنین کل افرادی که به عنوان شاکی مراجعه کرده‌اند 1800 نفر هستند که از 10 میلیون تا 10 میلیارد شاکی هستند. عمده تخلف‌ها نیز در مشهد و تبریز بوده است.

رییس پلیس فتا ناجا اضافه کرد: این فرد با برنامه‌ریزی به دبی رفت و هدف او فرار به کانادا بود. اول همسر وی فرار کرده بود. ما با اقدامات پلیسی و فعالیت‌های دیپلماسی موفق به کشف مکان این فرد شدیم و او دستگیر شد. اقدامات بعدی ما با همکاری مقامات قضایی هنوز در دست اقدام است. همسر وی نیز دستگیر شده است.

به گفته سردار هادیان‌فر؛ تاکنون 80 میلیارد پول نقد مربوط به ثامن توقیف شده و حسابهای وی در 30 بانک مسدود شده‌اند.

وی افزود: به محض اینکه مالباختگان اعلام کردند از آنها کلاهبرداری صورت گرفته؛ اقدامات ما شروع شد. او 6 همدست داشت که همگی در بازداشت هستند. طراح سایت نیز 7 میلیارد دریافت کرده است. اما همدستان او در جریان فرار وی نبودند.

وی ادامه داد: این نوع کلاهبرداری شبیه قماربازی است چون هیچ سکه‌ای بین مردم تبادل نشده و فقط افراد سود و زیان خود را حساب کرده‌اند.

سردار هادیان‌فر گفت: متاسفانه وزارت صمت هیچ نظارتی نداشته و وزارت اقتصاد هم باید نظارت لازم را می‌داشت که کم کاری شده است. ما در حوزه مبارزه با پولشویی آمادگی همکاری با دیگر دستگاه‌ها را داریم.

هادیان‌فر خاطرنشان کرد: تا قبل از التهابات ارزی این افراد هیچ سودی نداشتند. واقعیت این است که امروز پلیس فتا با 170 کشور همکاری می‌کند. بعضی کشورها به علت تحریم‌های آمریکا محدودیت دارند و علاقمند نیستند اسم کشورشان مطرح شود بنابراین اسم کشور ثالث مطرح نمی‌شود. اما بدانید این فرد در کمتراز 5 روز دستگیر شده و به کشور منتقل شده است.

وی افزود: اصرار داشتیم در خصوص پرونده ثامن بازگشت فرد به کشور رسانه‌ای نشود‌. رقم‌های مطرح شده در خصوص این پرونده مختلف است، یکسری اعداد توسط خود زاهدی‌فر و یکسری اعداد توسط همسر او مطرح می‌شود بنابراین سکه‌ها در تهران و مشهد جمع‌آوری شده و تراکنش‌ها در حال بررسی است. مجوزی که داده شده برای فروش سکه و طلای خرد شده بوده است، مجوز دیگر برای فروش مجازی بوده است. اما سکه‌ای مطلقا تبادل نشده. یکی از مشکلات؛ مجهول‌المکان بودن این فرد و شرکت او بوده است. وزارت صمت موظف بوده نظارت کند. بعد از این اتفاق مرکز تشخیص و پیشگیری در حال شناسایی سایت‌هاست و 7 الی 8 سایت شناسایی شده است. درحال هماهنگی با دستگاه قضایی هستیم و هفته دیگر تک تک این افراد احضار می‌شوند. با این حال این وظیفه فتا نیست و وظیفه دستگاه‌های نظارتی است.

رییس پلیس فتا ناجا با بیان اینکه مصداق جرم این فرد کلاهبرداری و پولشویی است، تصریح کرد: پلیس اینترپل نقشی در این عملیات نداشت. ما با اقداماتی که خودمان انجام دادیم و فعالیت‌های جدی این اتفاق را رقم زدیم. از تمام کسانی که همکاری کردند این فرد بازداشت شود، تشکر می‌کنیم. اگر الگوی زاهدی‌فر برای همه مجرمان اجرا می‌شد شرایط به این شکل نبود. به نظر من اگر پیگیری این تخلفات خوب انجام نمی‌شود ناشی از عدم هماهنگی بین دستگاه‌هاست.

هادیانفر با اشاره به اعترافات متهم سکه ثامن گفت: این فرد در اعترافات خود گفت من زمان فرارم را زمانی انتخاب کردم که کشور 5 روز تعطیل بود. تعطیلاتی مثل عاشورا تاسوعا فرصت خوبی است تا فرد فرار کند و به مخفیگاه برود. افسران ما در تعطیلات هم شبانه‌روز پیگیر بودند و وقتی او این موضوع را فهمید در تلگرام پیامی گذاشت که در کشور هستم که آن پیام هم ردیابی شد.

وی اظهار داشت: امروز از اینترنت 4 یا 4.5 استفاده می‌کنیم و بیش از 3200 درصد استارت آپ‌ها افزایش یافته‌اند. امروز پلیس دست و پنجه نرم می‌کند با اینستاگرام که اس اس ال آن رمز است و در آمریکاست. به لحاظ تحریم‌ها سرویس‌های رصد در اینستا به ایران داده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه هر فرد در کشور می‌تواند بدون محدودیت بیش از 100 حساب بانکی داشته باشد، خاطرنشان کرد: پلیس فتا در 148 نقطه از کشور دفتر دارد و آزمایشگاه‌های آن به تازگی نیز افتتاح شده است.

هادیان‌فر با اشاره به اینکه 8 سال از آغاز به کار پلیس فتا می‌گذرد، تصریح کرد: در گذشته زمان رسیدگی به پروند‌ه‌ها 32 روز بود اما در حال حاضر به 22 روز کاهش یافته است. درحالیکه جرائم پیچیده شده‌اند اما ما توانسته‌ایم زمان رسیدگی را کاهش دهیم. سامانه‌هایی بین مقامات قضایی پلیس و بانک‌ها ایجاد شده تا اقدامات لازم در خصوص تخلفات سریع‌تر انجام شود.

رییس پلیس فتا ناجا با بیان اینکه در بحث پیشگیری از جرائم اطلاع‌رسانی و آموزش‌های زیادی انجام شده است، یادآور شد: در بحث جرائم 133 هزارو 333 فقره پرونده تشکیل شده است که به 111 هزار و765 پرونده تاکنون رسیدگی‌شده است.

هادیان‌فر با بیان اینکه 55 درصد رشد جرائم داشته‌ایم، گفت: تاکنون 70 درصد پرونده‌ها کشف شده‌اند و بیشترین انگیزه جرائم اینترنتی مالی بوده و بیشترین آمار جرائم اینترنتی نیز برداشت‌های مالی بوده است پس از آن انتقام‌جویی و رقابت‌کاری در رتبه‌های بعدی جرائم اینترنتی قرار دارند همچنین 23 درصد جرائم در فضای مجازی جرائم اخلاقی است.

در سال جاری نیز در برخورد با جرائم اخلاقی 13 هزار 635 پرونده تشکیل شده که عمده این جرائم در فضای تلگرام و اینستاگرام بوده و نسبت به سال 95 نیز 55 درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به میانگین سنی مجرمان اینترنتی گفت: 51 درصد از مجرمان اینترنتی که شناسایی و دستگیر شده‌اند دارای مدرک دیپلم، یک درصد دارای مدرک دکترا، 5 درصد دارای مدرک کارشناسی ارشد بوده‌اند. همچنین 62 درصد میانگین سنی افراد که در فضای مجازی مرتکب جرم شده‌اند 21 تا 40 سال بوده است و بخش زیادی از جرائم اخلاقی هم در فضای مجازی را مردان مرتکب می‌شوند.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها