کد خبر: 237815
|
۱۳۹۷/۰۷/۲۱ ۰۹:۱۷:۰۰
| |

یک کارشناس محیط زیست در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

غفلت باعث تلف شدن 5 راس گورخر پارک ملی توران شد/ سیاست‌­های دفتر حیات‌‌وحش بر این است که وجود یک دامپزشک در امر زنده‌گیری کافی است

یک کارشناس محیط‌زیست درباره تلف شدن پنج راس گورخر در پی اجرای طرح زنده‌گیری و انتقال به پارک ملی کویر با بیان اینکه غفلت باعث تلف شدن این حیوانات شد گفت:‌ سیاست‌­های دفتر حیات‌‌وحش بر این است که وجود یک دامپزشک در امر زنده‌گیری کافی است؛ در حالی دامپزشک اگرچه شناخت کافی از آناتومی بدن حیوان و داروها دارد، اما نسبت به رفتارشناسی حیوانات اطلاعی ندارد و نمی‌داند اگر حیوان دچار استرس شد با او چه رفتاری داشته باشد

غفلت باعث تلف شدن 5 راس گورخر  پارک ملی توران شد/ سیاست‌­های دفتر حیات‌‌وحش بر این است که وجود یک دامپزشک در امر زنده‌گیری کافی است
کد خبر: 237815
|
۱۳۹۷/۰۷/۲۱ ۰۹:۱۷:۰۰

اعتمادآنلاین| در پی انتقال 10 راس گورخر از پارک ملی توران به پارک ملی کویر و تلف شدن 5 راس گورخر، فرشاد اسکندری کارشناس و فعال محیط زیست با بیان اینکه جابجایی این حیوانات با هدف طرح احیا و تکثیر نسل گور خر آسیایی در پارک ملی کویر انجام شد، به اعتمادآنلاین گفت: به طور معمول در عملیات زنده‌گیری و جابجایی در همه جای دنیا ما آمارهایی از تلفات ثابت خواهیم داشت وهمه زنده‌گیری‌­ها بدون تلفات نیستند اما موضوع مهم این است که آمار تلفات تا حد امکان پایین بیاید.

او همچنین با اشاره به اینکه روند زنده‌گیری در هر گونه جانوری متفاوت است، گفت: تیمی که می‌خواهد گورخرها را منتقل کند باید به رفتار این حیوان اشراف کامل داشته باشد.

اسکندری افزود: البته این نکته را باید در نظر گرفت که در روند پروژه حفاظت از حیوانات، زنده‌گیری و انتقال، باید استانداردها رعایت می‌شد، اما در این مورد خاص، به نظر می‌رسد، جعبه‌های حمل حیوان، مناسب و استاندارد نبوده است چرا که جعبه­‌های حمل حیوانات باید به گونه‌ایی باشد که حیوان قدرت مانور در آن فضا را نداشته باشد وقتی عرض جعبه کم باشد، حیوان قدرت جابجایی را نخواهد داشت و اجازه نمی دهد سر حیوان به جایی برخورد کند. اما در این مورد چون عرض جعبه­‌ها زیاد بوده و حیوان توانایی این را داشته که در آن بچرخد یا اینکه در حین حمل، تکان بخورد بنابراین دچار آسیب و تلف شده است.

به عقیده او، در مدت زمانی که فرایند حمل و نقل حیوانات انجام می‌شود، باید سلامتی‌شان در فواصل زمانی معین چک شود؛ این در حالی است که به نظر می‌رسد که این کار انجام نشده و همین غفلت باعث تلف شدن 5 راس گورخر شده است.

اسکندری بیان کرد: باید در زمان حمل به همراه حیوان، یک متخصص محیط زیست و یک دکتر دام‌پزشک باشد تا در فرایند انتقال مشکلی رخ ندهد چرا که دامپزشک اگرچه شناخت کافی از آناتومی بدن حیوان و داروها دارد، اما نسبت به رفتارشناسی حیوانات اطلاعی ندارد و نمی‌داند اگر حیوان دچار استرس شد با او چه رفتاری داشته باشد. این در حالی است که به گفته او، سیاست‌­های دفتر حیات‌‌وحش بر این است که وجود یک دامپزشک در امر زنده‌گیری کافی است.

اسکندری ادامه داد: در زمان جابجایی، حیوان باید کاملا به هوش باشد و حمل و نقل حیوان در حالت بیهوشی کاملا اشتباه است؛ چراکه در حالت بیهوشی اگر سر حیوان کج شود احتمال دارد به خفگی حیوان منجر شود.

اسکندری گفت: به نظر می‌­رسد، عجله متولیان امر در جابجایی 10 راس گورخر آنهم همزمان در افزایش آمار این تلفات بی‌تاثیر نیست. در زنده‌گیری‌ها همیشه تاکید بر این است که با صبر و حوصله این کار انجام شود در این مورد کمی عجله هم دخیل بوده است و مسئولان می‌خواستند در مدت زمان کوتاهی هر 10 راس گور خر را با هم جابجا کنند. در صورتی که اگر کمی زمان صرف می‌کردند ما شاهد تلف حیوانات نبودیم .

در پایان این کارشناس محیط زیست عنوان کرد: انتقال گونه‌های بزرگ‌جثه حیات‌وحش از منطقه‌ای به منطقه دیگر آن هم با این مسافت نیازمند تامل و دانش کافی است که آگاهی و دانش مسئولان ما در این زمینه از دانش جهانی عقب است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها