گزارش اعتمادآنلاین از پرونده روزنامه‌نگار ناپدیدشده و منتقد سعودی؛

آیا بن‌سلمان متهم اصلی قتل جمال خاشقجی است؟

گمانه‌زنی‌ها در مورد قتل احتمالی روزنامه‌نگار منتقد سعودی هر چند با انکار از سوی مقامات ریاض همراه است، اما پرده‌برداری سفیر ترکیه در لبنان از پیشنهاد 5 میلیارد دلاری بن سلمان به اردوغان برای بستن پرونده خاشقجی هر چه بیشتر ولیعهد عربستان را به متهم ردیف اول این پرونده تبدیل کرده است.

آیا بن‌سلمان متهم اصلی قتل جمال خاشقجی است؟
کد خبر: 237850
|
۱۳۹۷/۰۷/۱۹ ۱۰:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| در حالی که تمامی سرنخ‌های قتل جمال خاشقجی به ریاض و محمد بن سلمان می‌رسد، او و دستیارانش تنها کسانی هستند که به هر شکل ممکن این مسئله را تکذیب می‌کنند.

با این وجود مسئولان امنیتی ترکیه بر ادامه تحقیقات خود در مورد علت اختفای این نویسنده سعودی مخالف بن سلمان تاکید دارند.

به گزارش گروه بین‌الملل اعتمادآنلاین، اگر چه جمال خاشقجی یکی از نویسندگان سرشناس مخالف محمد بن سلمان محسوب می‌شود اما حضور در خارج از عربستان را تنها چند ماهی بود که تجربه می‌کرد.

خروج او از کشور بعد از انتشار مقالاتی انتقادی و گزنده علیه شرایط و واقعیت‌های سیاسی و اجتماعی کشورش در پی نشستن محمد بن سلمان بر مسند ولیعهدی عربستان و قبضه کردن اوضاع رقم خورد.

به گفته نزدیکان خاشقجی او از بیم سوءقصد مسئولین امنیتی دولت عربستان از کشورش به خارج گریخته بود اما دست‌آخر با همین سرنوشت در خارج از کشور از دنیا رفت.

اگر بخواهیم تاریخی برای نقطه آغاز تحول خاشقجی به سوی انتقاد و مخالفت با «بن سلمان» اعلام کنیم، باید آن را به سپتامبر سال گذشته ارجاع داد که وی مقاله‌ای انتقادی خود علیه سیاست‌های بن سلمان در روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست منتشر کرد.

او در این مقاله از وحشت، وحشت‌آفرینی و موج بازداشت‌هایی که کشورش را در برگرفته نوشت و تاکید کرد این روند دراماتیک هم فعالان اصلاح‌طلب و هم محافظه‌کار عربستانی را در برگرفته است.

چاپ این مقاله اولین واکنش بن سلمان را به همراه داشت و باعث شد تا یک هفته بعد از آن ستون وی در روزنامه سعودی الحیات متوقف و او از نوشتن در آن منع شود.

دسامبر همان سال (دی‌ماه سال پیش) هم روزنامه الحیات رسماً حاضر به تمدید قرارداد با خاشقجی نشد و صریحاً اعلام کرد به دلیل زیر سؤال بردن روند اصلاحات در پادشاهی عربستان قادر به ادامه همکاری با او نیست.

بعد از آن بود که خاشقجی مقاله مشهور خود را در روزنامه واشنگتن‌پست منتشر کرد که در آن به ظلم وسیعی را که یکی از اقشار جامعه عربستان در این کشور متحمل می‌شوند به تفصیل اعلام کرد.

او در این مقاله که شهرت جهانی برایش به همراه آورد از شمار زیادی از تحصیل‌کردگان سعودی از جمله خودش سخن گفت که برای حفظ جانشان تبعید اختیاری را انتخاب کرده‌اند زیرا در صورت بازگشت به کشور سرنوشتی جز زندان نخواهند داشت.

این روزنامه‌نگار در این نوشتار تاکید کرد بن سلمان به دنبال آن است که هم نظرات افراطی لیبرال‌های اصلاح‌طلب و هم نظرات روحانیون محافظه‌کار را با استفاده از زور معتدل کرده و به همین دلیل هر دو طیف در معرض موج فشار و بازداشت قرار گرفتند.

اما ظاهراً این سرنوشتی است که افراد میانه‌رو همچون او را هم دنبال می‌کند که سال‌ها در رأس ساختار رسانه‌ای سعودی هم فعالیت می‌کردند و سردبیری روزنامهٔ پر تیراژ و دولتی الوطن را هم در کارنامه خود دارند و جزو شخصیت‌های نزدیک به ساختار امنیتی عربستان بود و در دوره‌ای از وی به عنوان یکی از اصحاب رسانه بسیار نزدیک به ملک عبدالله پادشاه سابق عربستان نام می‌بردند.

در حالی که این پرسش همچنان بی‌پاسخ مانده است که چرا باید فردی که خود را همچنان وفادار به ساختار پادشاهی عربستان می‌دانست این‌گونه ساکت شود؟

به هر شکل فعالان زیادی در کشورهای عراق، لیبی، مصر و... به سرنوشت خاشقجی دچار شده بودند اما هیچ یک از دیکتاتورهایی که دستور چنین قلع‌وقمع‌هایی را داده بودند از این طریق به ابدیت نرسیدند، همچنان که نه دیگر خبری از صدام حسین است و نه معمر قذافی و نه حتی حسنی مبارک.

با این حال عربستان همچنان دست داشتن در قتل احتمالی خاشقجی را انکار می‌کند، این در حالی است که سفیر ترکیه در لبنان از پیشنهاد 5 میلیارد دلاری بن سلمان به اردوغان برای بستن پرونده خاشقجی پرده برداشته است.

به گفته این دیپلمات عالی‌رتبه ترکیه‌ای، ولیعهد سعودی به دست داشتن عربستان در پرونده خاشقجی اعتراف کرده اما تاکید می‌کند این کار را با تشویق ایالات متحده انجام داده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها