گزارشگران بدون مرز: از سپتامبر 2017، 15 روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس عربستانی بازداشت شده‌اند

به گفته سازمان گزارشگران بدون مرز، عربستان سعودی از سپتامبر 2017 بیش از 15 روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس عربستانی را بازداشت کرده است.

گزارشگران بدون مرز: از سپتامبر 2017، 15 روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس عربستانی بازداشت شده‌اند
کد خبر: 237871
|
۱۳۹۷/۰۷/۱۹ ۰۹:۱۱:۰۰

اعتمادآنلاین| سازمان گزارشگران بدون مرز با اشاره به اینکه عربستان از سپتامبر 2017 بیش از 15 روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس عربستانی را در شرایط بسیار مبهمی بازداشت کرده است، آغاز تحقیقات بین‌المللی و مستقل درباره سرنوشت جمال خاشقجی روزنامه نگار عربستانی را خواستار شد.

به گزارش رای الیوم،این سازمان غیردولتی که دفتر آن در پاریس قرار دارد، در بیانیه‌ای اعلام کرد: ناپدید شدن خاشقجی در چارچوب موج سرکوب وحشیانه و مبهمی انجام شد که علیه روزنامه‌نگاران عربستانی به راه افتاده است و سازمان گزارشگران بدون مرز می‌خواهد تحقیقاتی بین‌المللی و مستقل در این زمینه آغاز شود تا مشخص شود چه اتفاقی افتاده است.

این سازمان که مدافع آزادی مطبوعات است، در بیانیه‌ای اعلام کرد، از سپتامبر 2017 بیش از 15 روزنامه‌نگار و وبلاگ نویس در عربستان در شرایط بسیار مبهمی بازداشت شده‌اند و در بیشتر موارد بازداشت آن‌ها به صورت رسمی تایید نشده و محل بازداشت و یا اتهامات آنها اعلام نشده‌اند.

این سازمان به برخی از این موارد اشاره کرد، از جمله صالح الشیحی، روزنامه‌نگار عربستانی که در دسامبر ناپدید شد و تنها در فوریه 2018 بازداشت او تایید شده و مسؤولان عربستانی به خانواده او اعلام کردند که الشیحی به پنج سال حبس محکوم شده است.

همچنین از فایز بن دمخ، روزنامه‌نگار مشهور و شاعر عربستانی از سپتامبر 2017 اطلاعی در دست نیست، او قرار بود در سپتامبر 2017 یک شبکه رسانه‌ای در کویت راه‌اندازی کند اما به راحتی ربوده شده و به عربستان تحویل داده شد.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان روز جمعه در مصاحبه‌ای با خبرگزاری بلومبرگ آمریکا مدعی شد، خاشقجی وارد کنسولگری این کشور در استانبول شده اما پس از مدت کوتاهی این ساختمان را ترک کرده است. او گفت که شخصا از مسؤولان ترکیه خواسته است ساختمان کنسولگری را بازرسی کنند.

مسؤولان ترکیه نیز تاکید کردند: نتایج اولیه تحقیقات حاکی از آن است که خاشقجی 59 ساله در کنسولگری به قتل رسیده است اما ریاض این اطلاعات را بی‌اساس می‌داند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها