رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور خبر داد:

تخصیص 3 میلیارد دلار برای تخریب و بازسازی مدارس کشور

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از تخصیص سه میلیارد دلار از محل حساب ذخیره ارزی برای تخریب و بازسازی مدارس کشور خبر داد.

تخصیص 3 میلیارد دلار برای تخریب و بازسازی مدارس کشور
کد خبر: 238073
|
۱۳۹۷/۰۷/۲۰ ۱۲:۲۲:۰۰

اعتمادآنلاین| مهرالله رخشانی‌مهر در سفر به لرستان با اشاره به اینکه وضعیت فرسوده بودن مدارس و تخریب و بازسازی آن‌ها در همه کشور مشابه است، اظهار کرد: به طور میانگین 30 درصد مدارس کشور فرسوده هستند اما پراکندگی این مدارس متفاوت است.در سیستان و بلوچستان، تهران و لرستان میزان فرسودگی مدارس نسبت به دیگر مناطق بیشتر است اما میانگین فرسودگی در کل کشور 30 درصد است و برای ساماندهی وضعیت موجود در حال برنامه‌ریزی هستیم.

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با تاکید بر اینکه وضعیت تخصیص اعتبارات عمرانی سال 97 نسبت به سال‌های قبل به مراتب بهتر بوده و 1710 میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است، افزود: برنامه‌ریزی می‌کنیم مدارس با خطر بالا مثل مدارس خشتی و گلی را تا پایان سال تحصیلی امسال جمع‌آوری کنیم.

رخشانی‌مهر با اشاره به اینکه برنامه ریزی برای اتمام پروژه نیمه تمام خیرساز در لرستان به عنوان اولویت اول در دستور کار است، گفت: پروژه‌هایی داریم که فرد خیر سهم خود را داده اما دولت امکان تامین مالی نداشته و نیمه تمام مانده‌اند، امسال این اعتبار تامین شده تا پروژه‌ها تعیین تکیلف شود.

وی با بیان اینکه تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمامی که سال‌هاست به حال خود رها شده‌اند در اولویت است، تصریح کرد: این پروژه‌ها چه از محل اعتبارات ملی یا از محل اعتبارات استانی آغاز شده باشند، بخشی از سرمایه کشور بابت آنها هزینه شده است و باید بهره‌برداری شوند. ساماندهی پروژه‌های نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالا اولویت سازمان به ویژه در لرستان است.

رخشانی‌مهر با تاکید بر اینکه امکان ساماندهی این 30 درصد مدارس فرسوده با بودجه‌های سنواتی وجود ندارد، افزود: امسال حدود 8000 کلاس درس تحویل شده که 6800 کلاس درس برای مناطقی بوده که اصلا مدرسه در آنها نداشته‌ایم مثل مسکن مهر یا مناطقی که به آنها مهاجرت شده است.

وی با اشاره به اینکه 1200 کلاس درس تخریبی بوده‌اند که جایگزین شده اند، ادامه داد: در برنامه ششم توسعه سه میلیارد دلار از محل حساب ذخیره ارزی برای تخریب و بازسازی مدارس کشور در نظر گرفته شده است که برای اختصاص آن پیگیری جدی شده و امیدواریم این مبلغ در اختیار سازمان قرار بگیرد. در صورت تخصیص این اعتبار در دوره زمانی کوتاهی وضعیت مدارس تخریبی ساماندهی می‌شود.

رخشانی‌مهر در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت مدارس کپری اشاره و اظهار کرد: مدارس کپری هیچ وقت جمع آوری نمی‌شوند، در دهه 70 همکاران ما شعار کپرزدایی را دادند و مدارس کپری جمع شدند ولی بعدا دوباره ایجاد شدند.

وی با بیان اینکه باید در جمع آوری مدارس کپری و جایگزینی آن‌ها به دنبال معماری مناسب بومی منطقه باشیم، تصریح کرد: باید فکر کنیم ببینیم به جای مدرسه کپری که جزیی از معماری سنتی منطقه است چه جایگزینی بیاوریم؛ در سیستان و بلوچستان در این رابطه اقدام شد و مدارس توپی که مدارس یک کلاسه با مصالح بنایی ولی با الگوگیری از معماری آن منطقه احداث شد که جواب داده و دارد اجرا می شود.

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ادامه داد: قرار شد چند باب از این مدارس را در لرستان اجرایی کنیم و اگر از لحاظ اقلیم جواب داد اجرایی می‌شود؛ چون مدارس کپری جزیی از معماری سنتی منطقه هستند امکان جمع آوری آنها نیست.

رخشانی‌مهر همچنین به وضعیت سیستم گرمایشی مدارس اشاره کرد و گفت: 60 درصد مدارس کشور و 60 درصد سیستم‌های گرمایشی مدارس ساماندهی شده‌اند، در 40 درصد باقی مانده بخاری‌های چکه‌ای خطری ندارند اما گازی هستند که باید جمع آوری شوند.

وی با بیان اینکه اعتبار خوبی از محل عوارض گاز برای این بخش تخصیص یافته است، تصریح کرد: در مورد سیستم گرمایشی مدارس سالانه 250 میلیارد تومان اعتبار تخصیص می‌دهند که امسال 200 میلیارد تومان در شش ماهه تامین شده است.

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با تاکید بر اینکه برای لرستان هم برنامه‌ریزی شد پروژه‌های نیمه تمام خیرساز و پروژه‌های مربوط به کودکان استثنایی را در دستور کار قرار دهیم، یادآور شد: با پیگیری مدیرکل آموزش و پرورش لرستان نیز 10 میلیارد تومان اعتبار تامین منابع شد و به استان اختصاص یافت. امروز نیز تصمیمات خوبی برای حوزه آموزش و پرورش و نوسازی مدارس لرستان گرفته شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها