جلال میرزایی، رییس کمیته سیاسی فراکسیون امید:

دیدار اصلاح‌طلبان با رهبری به دعوت ایشان، قدرت نرم نظام را افزایش می‌دهد

جلال میرزایی گفت: اعمال اصلاحات حتما نیازمند جلب حمایت رهبری و مجموعه حاکمیت است و در عین حال این اصلاحات نباید به‌گونه‌ای باشد که باتوجه به ظرافت‌ها و وضعیتی که در توزیع قدرت در کشورمان وجود دارد، این تصور ایجاد شود که احیانا اصلاح‌طلبان داخل حاکمیت خواستار مصادره کل گفتمان اصلاحات به نفع خود بوده یا بنا ندارند به اصلاح‌طلبان بیرون حاکمیت توجه کنند.

دیدار اصلاح‌طلبان با رهبری به دعوت ایشان، قدرت نرم نظام را افزایش می‌دهد
کد خبر: 238143
|
۱۳۹۷/۰۷/۲۱ ۰۷:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| رهبر انقلاب در بخش مهمی از سخنان‌شان در جلسه دو ساعت و نیمه روز پنجشنبه هفته گذشته با سران قوا گفتند که مسوولان باید قدر این فرصت را بدانند و از پیشنهادهای فعالان دانشگاهی و اقتصادی استفاده کامل کنند.

آن هم در شرایطی که در ماه‌های گذشته همزمان با بروز برخی نابسامانی‌های ارزی و بانکی و متعاقبا تشدید اوضاع رکورد تورمی و کاهش نرخ پیشرفت اقتصادی، شاهد انتشار نامه‌هایی جداگانه ازسوی فعالان دانشگاهی و اقتصاددانان از گرایش‌ها و رویکردهای اقتصادی مختلف بودیم. نامه‌هایی که شاید آخرین نمونه آن، موردی بود که به امضای نزدیک به 300 نفر از اندیشمندان و دانشگاهیان اقتصادی ازجمله چهره‌هایی همچون سیدمصطفی محقق داماد، سعید حجاریان، هادی خانیکی، علیرضا علوی‌تبار، محمد نعیمی‌پور، محسن رنانی و... رسید و با ارائه پیشنهاد «پی‌ریزی گفتمان اصلاحی و ملی» ،راهکارهایی 12گانه ارایه می‌کرد.

انتشار دو نامه 15 مرداد و 9 مهرماه اقتصاددانان نهادگرا یا دو نامه‌ای که یکی به امضای 50 نفر و دیگری به امضای 71 نفر از اقتصاددانان کشور نیز از موارد مشابه بود. هرچند تا پیش از اظهارات اخیر رهبری، باوجود برگزاری جلساتی توسط دولت، واکنش و پاسخی مشخص و درخور ازجانب حاکمیت نسبت به این نامه‌نگاری‌ها صورت نگرفته بود و همین، سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب را اهمیتی دوچندان هم به‌لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ سیاسی می‌بخشد. حالا جلال میرزایی رییس کمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس نیز ضمن استقبال از این سخنان پیشنهاد کرده دیدار میان اصلاح‌طلبان و رهبری برگزار شود.

نظرتان درباره اهمیت سخنان اخیر رهبری و به‌طور کلی جلسه اخیر ایشان با سران قوا چیست؟

البته این نخستین جلسه از این دست جلسات نیست و اتفاقا مشکلات اقتصادی ناشی از عوامل خارجی و داخلی منجر به آن شده که رهبری در ماه‌های گذشته به‌دفعات نسبت به برگزاری جلسات مختلف با مسوولان کشور اقدام کنند اما تاکید بر توجه به پیشنهادها و نظرات دانشگاهیان فرصت مغتنمی است که باید به آن توجه داشته باشیم.

آن‌چنان که می‌بینیم رهبری معظم انقلاب به‌دلیل دغدغه‌مندی و نگرانی‌هایی که دارند، تمایل دارند سلسله‌اصلاحاتی در کشور ایجاد شود. این فرصت مناسب برای جریان حاکم در قوه مجریه اعم از اصلاح‌طلبان و طیف‌های اعتدالی است که با توجه به دغدغه‌های رهبری در این راستا اقدام کنند. به هر حال امروز کشور با مجموعه مشکلاتی درگیر است که چنانچه رهبری نیز تاکید فرمودند، بخشی از این مشکلات ناشی از عوامل خارجی و بخشی نیز متاثر از ساختارهای داخلی است و با این حساب، لازم است مجموعه‌ای از اصلاحات در کشور ایجاد شود. به باور بسیاری از ناظران و تحلیلگران میان مشکلات اقتصادی و رویکردهای سیاست خارجی رابطه‌ای معنادار وجود دارد و انتظار این است شخصیت‌های اصلاح‌طلب بتوانند با رهبری معظم انقلاب که دغدغه اعتلای کشور را دارند، به گفت‌وگو نشسته و با تعریف گام‌های عملیاتی جهت برون‌رفت از اوضاع کنونی، به راهکارهای مشترک برسند.

آیا برای عملیاتی کردن برگزاری چنین جلسه یا جلساتی، پیشنهاد مشخصی مطرح شده است؟

البته بخشی از شخصیت‌های اصلاح‌طلب همچون اسحاق جهانگیری، مجید انصاری و موسوی‌لاری در جریان فعالیت دولت یازدهم با رهبری دیداری داشتند اما باتوجه به اینکه رهبری این روزها جلسات متعددی با شاعران، هنرمندان و گروه‌های مختلف برگزار می‌کنند، اصلاح‌طلبان می‌توانند با برنامه‌ریزی دقیق‌تر و با حضور تعداد بیشتری از چهره‌های دلسوز با رهبری دیدار کنند.

اعمال اصلاحات حتما نیازمند جلب حمایت رهبری و مجموعه حاکمیت است و در عین حال این اصلاحات نباید به‌گونه‌ای باشد که باتوجه به ظرافت‌ها و وضعیتی که در توزیع قدرت در کشورمان وجود دارد، این تصور ایجاد شود که احیانا اصلاح‌طلبان داخل حاکمیت خواستار مصادره کل گفتمان اصلاحات به نفع خود بوده یا بنا ندارند به اصلاح‌طلبان بیرون حاکمیت توجه کنند. اگر می‌خواهیم این پیشنهادها عملیاتی شده و متعاقبا اصلاحات مدنظر منتج به نتیجه شود، نیاز به حمایت جدی چهره‌های برجسته اصلاح‌طلب و سطوح بالای اصلاح‌طلبان بیرون حاکمیت داریم.

آیا بهتر نیست مثلا فراکسیون امید به‌نمایندگی از جریان اصلاحات پیشگام برگزاری این جلسه باشد؟

مجلس و فراکسیون امید که حرفی ندارد اما همگرایی‌هایی که بیرون مجلس میان حاکمیت و جریان‌های سیاسی شکل می‌گیرد، تبعا بر عملکرد مجلس نیز تاثیر می‌گذارد؛ چراکه مجلس تابعی از تعاملات سیاسی جامعه است.

اما آیا این دسترسی‌ها برای نمایندگان مجلس راحت‌تر از اصلاح‌طلبان بیرون مجلس نیست؟!

نکته‌ای که وجود دارد این است که اگر مجموعه اصلاح‌طلبان با رهبری دیدار داشته باشند و منظورشان از اصلاحات را توضیح دهند، بسیار موثرتر خواهد بود . ازطرفی اگر بخواهیم صرفا از اصلاحات صحبت کنیم اما برنامه مشخصی ارایه ندهیم، به مشکل برمی‌خوریم. ایراد مهمی که به ما وارد است، بی‌برنامگی است. درواقع کلی‌گویی‌های ما باعث شده هم حاکمیت کمکی نکند و هم خودمان چشم‌انداز دقیقی از آینده نداشته باشیم.

اما آیا برای عملیاتی کردن پیشنهاد برگزاری چنین جلسه‌ای، بهتر نیست مثلا فراکسیون امید پیشگام شود و ضمن دریافت نظرات تمامی تحلیلگران و تئوریسین‌ها، نسبت به انجام هماهنگی‌های دیدار با رهبری اقدام کند؟

ما در حال حاضر گیر افتاده‌ایم. این موضوع هم مشابه دیدار فراکسیون امید و اصلاح‌طلبان با رییس‌جمهور است. شاهد بودیم که اصلاح‌طلبان بارها این موضوع را مطرح کردند اما ابزاری برای برگزاری جلسه و دعوت نداشتند و درنهایت هم دفتر رییس‌جمهور این جلسه را برگزار کرد.

منظورتان این است که این دعوت از جانب دفتر مقام معظم رهبری صورت گیرد؟!

اگر این اتفاق بیفتد، قطعا در شرایطی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم و امریکایی‌ها از هیچ فرصتی برای ضربه زدن به ما نمی‌گذرند، در تقویت همبستگی ملی، حفظ انسجام کشور و ارتقای سطح قدرت نرم کشور موثر خواهد بود.

آیا فراکسیون امید هم همچون اصلاح‌طلبان بیرون مجلس فاقد ابزار برای برگزاری جلسه است؟

فراکسیون امید نماینده اصلاحات در قوه مقننه است که درمجموع نیز عملکردی مثبت داشته که آخرین مورد، همین بحث CFT بود اما در این بحث فعلی، باید توجه داشته باشیم که بخش قابل‌توجهی از چهره‌های موثر اصلاح‌طلب بیرون مجلس هستند و تعداد محدودی در مجلس حاضرند. درواقع بحث صرفا این است که برای دستیابی به نتیجه مطلوب، باید از محدود کردن دایره اصلاح‌طلبان دوری کنیم. نکته مهم دیگر این است که به هر حال فراکسیون امید هم‌اکنون تریبون دارد که نظرات خود را مطرح کنند اما بسیاری از اصلاح‌طلبان بیرون مجلس هستند و باوجود آنکه عمیقا دغدغه حل مشکلات را دارند اما تریبونی برای بیان نظرات‌شان ندارند. بنابراین معتقدم این جلسه نباید محدود به فراکسیون امید باشد.

منبع:روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها