کد خبر: 238444
|
۱۳۹۷/۰۷/۲۲ ۱۰:۱۸:۰۰
| |

عضو کمیسیون انرژی:

نقشه‌هایمان برای پاتک نفتی دقیق است/ خوش‌بینانه با تحریم‌های 4 نوامبر برخورد نمی‌کنیم/ روی چین بیش از روسیه می‌توان حساب کرد

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: در امور بین‌الملل گروهی انتخاب می‌کنیم که هر کدام در یکی از بازارها متبحرند و اختیارتی به آنها داده می‌شود که در چارچوب آن نسبت به فروش اقدام شود این افراد هم اختیار لازم را دارند و هم در مقابل ما پاسخگو هستند.

نقشه‌هایمان برای پاتک نفتی دقیق است/ خوش‌بینانه با تحریم‌های 4 نوامبر برخورد نمی‌کنیم/ روی چین بیش از روسیه می‌توان حساب کرد
کد خبر: 238444
|
۱۳۹۷/۰۷/۲۲ ۱۰:۱۸:۰۰

اعتمادآنلاین| علی بختیار درباره رویه فروش نفت ایران در آستانه 4 نوامبر و تحریم‌های نفتی از سوی آمریکا اظهار داشت: ما یک دوره تحریم‌ و شرایط سخت‌تر از این را تجربه کردیم، آن زمان تحریم‌ها بر اساس مصوبات شورای امنیت سازمان ملل بود و تقریبا همه دنیا بسیج شده بود ما نتوانیم نفت بفروشیم، میزان فروش نفت به یک میلیون بشکه و حتی به 700 هزار بشکه رسید البته یک اشکال در کار بود و آن اینکه فکر می‌کردیم پالایشگاه‌ها به نفت ما وابسته‌اند و نمی‌توانند ما را تحریم کنند بنابراین در ابتدای کار خوشبینانه به موضوع نگاه کردیم و نتوانستیم تصمیم درستی در زمینه مقابله با تحریم‌های نفتی بگیریم.

وی افزود: امروز می‌دانیم پالایشگاه‌های نفت به دلیل بعد اقتصادی این امکان را دارند که از هر نفتی استفاده کنند اما اکنون با این چالش مواجهیم که 700 هزار بشکه نفت به اروپا صادر می‌کنیم، یکی از تضامنیی که اروپا بعد از خروج آمریکا از برجام به ما داد این است که فروش 700 هزار بشکه دچار کاهش نشود و بتوانیم به اروپا صادر کنیم و پول را از مسیرهایی که آنها تعیین می‌کنند دریافت کنیم، اگر این کار انجام شود و با اروپا به نتیجه برسیم بطور کل در بقیه بازارها کمتر دچار چالش می‌شویم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: البته ژاپن در تحریم قبلی نفت ایران؛ جز اولین کشورهایی بود که میدان آزادگان جنوبی را رها کرد و حتی بعد از برجام هم خیلی با احتیاط وارد شد و مذاکرات جدی با این کشور نداشتیم. ما با چین در دوره تحریم کار می‌کردیم و حتی میزان صادرات افزایش یافته و اکنون هم هنوز با آنها کار می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در هر حال واقعیت این است که ما از آبان ماه دچار کاهش فروش نفت خواهیم شد و باید برای آن تصمیم گرفته، برنامه ریزی کنیم و راهکارهایی را مورد بررسی قرار دهیم البته برخی راه‌حل‌ها با حضور مسئولین نفت مورد بررسی قرار گرفته و به عنوان مصوبه محرمانه کمیسیون مورد تایید قرار گرفته است تا بتوانند با این اجازه‌هایی که دادیم نسبت به فروش نفت اقدام کنند، امیدواریم افراد صاحبنظری که هریک از بازارهای ما را می‌شناسند و در امور بین الملل فروش نفت تبحر لازم دارند پای کار بیایند و دقت لازم را داشته باشیم.

بختیار یادآور شد: یکی از تاکیدات این بود که تحریم‌ها و فشارهایی که در مجموعه کشور به خاطر عدم فروش نفت پیش می‌آید منجر به این نشود که شرایطی مثل بابک زنجانی رقم بخورد، بنابراین در امور بین‌الملل گروهی انتخاب می‌کنیم که هر کدام در یکی از بازارها متبحرند و اختیارتی به آنها داده می‌شود که در چارچوب آن نسبت به فروش اقدام شود این افراد هم اختیار لازم را دارند و هم در مقابل ما پاسخگو هستند، نوع ارز، شرایط قیمتی و یا اگر قرار است کالا گرفته شود در چارچوب کار کاملا دیده شده است.

وی درباره همکاری روس‌ها نیز بیان کرد: روسیه تاکنون به تعهدات خود برای توسعه میادین نفتی که با ما قرارداد دارند عمل نکرده‌ است، حتی زمانی که آمریکا از برجام خارج نشده بود، قرارداد امضا کردند و چند ماه منتظر ماندند ببینند امریکا چه تصمیمی می‌گیرد، روی توسعه میادین نفتی آن هم با رقم کمتر از یک میلیارد دلار هم با جدیت وارد نشدند. اکنون ما بخواهیم امیدوار باشیم که روسها در حد 50 میلیارد دلار با ما مبادله نفتی داشته باشند حرفی است که هیچ کارشناس نفتی نمی‌پذیرد و قابلیت اجرایی ندارد.

این نماینده مجلس گفت: ما در این جهت که بتوانیم در زمینه فروش نفت در بخش وسیعی با روس‌ها کار کنیم امکانپذیر نیست آنها هیچ‌وقت در دوران شرایط سخت و بحران در حوزه نفت کمکی به ایران نکرده‌اند، ما توانسته‌ایم در شرایطی چینی‌ها را جایگزین اروپایی کنیم اما در مورد روس‌ها این کار شدنی نبوده است.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها