کد خبر: 238728
|
۱۳۹۷/۰۷/۲۳ ۱۲:۴۸:۰۰
| |

عالمی نیسی فرماندار اهواز:

باید حاشیه‌نشینان از رفاه بیشتری برخوردار باشند

فرماندار اهواز گفت: ما باید تلاش کنیم که شهروندان اهوازی دست به جیب باشند و به خودکفایی اقتصادی برسند. چرا که اگر وضعیت اقتصادی شهروندان بد باشد، خود تبدیل به منفذی برای نفوذ دشمن در آنها می‌شود.

باید حاشیه‌نشینان از رفاه بیشتری برخوردار باشند
کد خبر: 238728
|
۱۳۹۷/۰۷/۲۳ ۱۲:۴۸:۰۰

اعتمادآنلاین| جمال عالمی نیسی فرماندار شهر اهواز درباره امنیت شهروندان اهواز با بیان اینکه باید فرصت ها به طور عادلانه توزیع شده و حاشیه نشینان این شهر از سطح رفاه بالاتری برخوردار شوند، گفت: گروه تروریستی داعش حمله کور تروریستی را در 31 شهریور ماه امسال انجام داد که با استفاده از فضای نظامی رژه که همه ملبس به لباس نظامی بودند، آنها نیز با همین لباس در میان رده‌های نظامی نفوذ کرده و متاسفانه شروع به رگبار بستن مردم و نیروهای نظامی کردند. بی تردید آن حمله‌ای وحشیانه و تروریستی بود که عوامل آن نیز مشخص هستند. یعنی بعد از اینکه اتفاق افتاد، اربابان آنها اعلام کردند که این حمله وابسته به کدام گروه معاند و تکفیری بوده است.

قدرت کشور ما قدرتی بازدارنده برای تامین امنیت کشور است

وی بیان کرد: با توجه به جنگ تمام عیار اقتصادی که آمریکا علیه کشور ما راه انداخته و تکیه بر این مطلب که آن کشور از بٌعد نظامی قادر نخواهد بود تا وارد جنگ با کشور ما شود، زیرا قدرت کشور ما قدرتی بازدارنده برای تامین امنیت کشور است. از این رو، آنها از بٌعد اقتصادی وارد شدند و یک جنگ تمام عیار اقتصادی را علیه کشور ما به راه انداختند. نوچه‌های آنها نیز در منطقه مانند عربستان‌سعودی، امارات و حتی رژیم اشغالگر صهیونیستی ماموریت پیدا کردند تا با استفاده از عواملی که در داخل و خارج دارند، در کشور ناامنی ایجاد کنند.

فرماندار شهر اهواز در ادامه گفت: سربازان گمنام امام زمان(عج) با انجام عملیات‌های موفقیت‌آمیز اکثر تحرکات عوامل برخی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را از همان ابتدا خنثی و نقشه‌های آنها را نقش برآب کردند. قاعدتاً ممکن است از میان چندین عملیات و برنامه‌ای که گروه‌های تکفیری برای ناامن‌سازی کشور دارند، یکی از آنها به دلیل غفلت‌های صورت گرفته به اجرا درآید؛ مانند آنچه سال گذشته در مجلس شورای اسلامی و امسال در رژه نیروهای مسلح اهواز اتفاق افتاد.

تروریست‌ها خوزستان را به عنوان نزدیکترین نقطه انتخاب کردند

وی اظهار کرد: با بررسی‌هایی که صورت گرفت و دستگیری‌هایی که توسط دستگاه‌های امنیتی انجام شد، تمامی عواملپشتیبان و تدارکات حمله تروریستی اخیر در اهواز شناسایی شدند و مسجّل شد که این عوامل وابسته به سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای منطقه خلیج‌فارس مانند عربستان و امارات هستند و ماموریت‌شان برهم زدن امنیت کشورمان است. از این رو، استان خوزستان را به عنوان نزدیکترین نقطه انتخاب کردند.

عالمی نیسی با اشاره به اینکه هدف عوامل تروریستی تمام نقاط کشور است، گفت: باید هوشیاری لازم را در سراسر نقاط کشور داشته باشیم و نباید به این گروه‌ها فرصتی برای انجام عملیات داده شود. زیرا این‌گونه افراد با توجه به دیدگاه‌های افراطی که دارند، عملیات خود را صرفاً علیه اهداف نظامی انجام نمی‌دهند و فرقی به حالشان ندارد از زن و کودک تا نظامی و غیرنظامی را به رگبار می‌بندند. کمااینکه در حادثه 31 شهریور دیدیم که از کودک 4 ساله تا نوجوانان و جوانان را به رگبار بستند.

تروریست‌ها تنها ماموریت برهم زدن امنیت و کشتن مردم را دارند

وی با بیان اینکه تروریست ها بویی از انسانیت نبردند، اظهار کرد: خدا را شاکریم که این‌گونه افراد در جامعه جایگاهی ندارند و نمی‌توان آنها را منتسب به قشری از جامعه دانست. بلکه آنها سرسپردگانی هستند که از نظر مالی و فکری تغذیه می‌شوند و افکار الحادی آنها به خوبی نشانی اربابان‌شان را در اختیار ما می‌گذارد. اینکه کسی بگوید که این عوامل به خاطر اهداف مردم یا قشری از آنها دست به چنین تحرکاتی می‌زنند، کاملاً بی اساس است، زیرا آنها صرفا مأموریت برهم زدن امنیت و کشتن مردم را دارند. متاسفانه در اتفاق تلخ 31 شهریور ما شاهد شهید و مجروح شدن تعدادی از هموطنانمان بودیم.

فرماندار اهواز در ادامه بیان کرد: در ماه‌های اخیر شاید بالای 900 تجمع صورت گرفته و بارها اتفاق افتاده که مردم برای بیان مشکلات خود دست به تجمع زدند، اما نیروهای انتظامی و امنیتی شهر اهواز با متانت و مهربانی با معترضان مواجه شدند و تا حالا اتفاق نیفتاده به ویژه در شهرستان اهواز که کسی در این تجمعات آسیب ببیند. در این شهرستان تابه حال ده‌ها تجمع بر سر موضوعاتی نظیر ریزگردها، موسسات مالی، آب و خشکسالی یا بنگاه های اقتصادی که توان پرداخت حقوق مردم را نداشتند، برگزار شده که مردم در آنها اقدام به اعتراض کردند.

به باور گروه های تروریستی کٌشتن مردم عبادت است

وی افزود: بارها شده که مردم در مقابل استانداری تجمع کرده و اقدام به سردادن شعارهایی کردند که در برخی موارد اهانت‌هایی نیز در آن دیده شده و حتی مانع تردد خودروها در خیابان‌ها شدند، اما نیروی انتظامی با متانت تمام برخورد کرده و خوشبختانه ما شاهد هیچ حادثه و اتفاقی در این تجمع‌ها نبودیم. به نظر می‌رسد که باید حساب گروه‌های تروریستی و تکفیری را از اعتراضات مردمی جدا کرد و باید توجه داشته باشیم که این گروه‌ها نه تنها به منافع مردم باور ندارند بلکه درصدد دشمنی با مردم هستند. حتی به باور گروه‌های تروریستی، کٌشتن مردم عبادت است.

عالمی نیسی خاطرنشان کرد: ما باید تلاش کنیم که شهروندان اهوازی دست به جیب باشند و به خودکفایی اقتصادی برسند. چرا که اگر وضعیت اقتصادی شهروندان بد باشد، خود تبدیل به منفذی برای نفوذ دشمن در آنها می‌شود. امروز در تأمین امنیت اهواز و استان خوزستان مشکل خاصی وجود ندارد و با اینکه حادثه تروریستی اخیر در این شهر بسیار سخت و دشوار بود و دل همه ما را آزرد، اما هیچ خللی در امنیت شهرستان اهواز ایجاد نکرد و نیروهای انتظامی و امنیتی شبانه روز در تامین امنیت مردم این منطقه تلاش می کنند.

مهم ترین کاری که باید انجام دهیم، توزیع عادلانه فرصت‌هاست

وی با بیان برخی مشکلات شهر اهواز گفت: گرچه مدت شروع به کارم در این مسئولیت کوتاه بوده، اما با توجه به تجربه دیرینه‌ای که در مدیریت سیاسی استان دارم در بحث آسیب‌شناسی مسائل و مشکلات شهر اهواز نیز به عنوان یک کلانشهر کار کردم. از معضلات اصلی که امروز در شهر اهواز وجود دارد، حاشیه نشینی در این شهر است. قاعدتاً در حاشیه‌ها خانواده‌های آسیب‌پذیر از لحاظ اقتصادی و اجتماعی بیشتر بوده و امکانات رفاهی و سطح رفاه اجتماعی در سطح پایینی قرار دارد.

فرماندار اهواز در ادامه گفت: با اینکه می‌توان برای سطح امکانات رفاهی فکری کرد، اما مسائل اقتصادی به ویژه بیکاری ومشکلات اقتصادی به شدت برای خانواده‌ها آزاردهنده است. به نظر من مهم ترین کاری که باید انجام دهیم و در برنامه داریم، توزیع عادلانه فرصت‌هاست. بدین معنا که فرصت اقتصادی و اجتماعی را باید عادلانه ایجاد کرد و حتی عمران و آبادانی را نیز باید به صورت عادلانه و براساس نیاز تقسیم کنیم.

باید برای جذب سرمایه‌گذار در شهرستان اهواز تلاش کنیم

وی افزود: باید نقاط آسیب‌پذیر را برخوردار کرده و سطح رفاه اجتماعی‌شان را بالا ببریم. لذا با هزینه‌هایی که صورت گرفته و ورود هیأت‌هایی از تهران، تامین اعتبار برای بعضی از مناطق محروم را در دستور کار داریم. حتی در بعضی مناطقآسیب‌پذیر مانند «منبع آب« که خانه‌ها در خطر ریزش قرار دارند، بحث جابه جایی ساکنین آنجا را در برنامه داریم. باید تلاش کنیم که با جذب سرمایه‌گذار در شهرستان اهواز نسبت به ایجاد اشتغال و چرخش و تولید سرمایه تاثیرگذار باشیم. زیرا زمانی که زنجیره اشتغال تکمیل شود، سهمی هم به حاشیه‌نشینان داده شده و سطح رفاه اجتماعی این مناطق ارتقا می‌یابد.

فرماندار اهواز گفت: ما باید تلاش کنیم که شهروندان اهوازی دست در جیب خودشان داشته باشند و به خودکفایی اقتصادی برسند، چرا که اگر وضعیت اقتصادی شهروندان بد باشد، خود تبدیل به منفذی برای نفوذ دشمن در آنها می‌شود. پیامبر اکرم(ص) نیز در این زمینه فرمودند که «وقتی فقر از یک در وارد می شود، ایمان از در دیگر بیرون می رود».

در حال حاضر آب اهواز از کیفیت مناسبی برخوردار است

وی در ادامه با تأکید بر اینکه برخوردارشدن حاشیه شهر اهواز تأثیر بالایی در امنیت این شهر خواهد داشت، در ادامه گفت: خوزستان سال زراعی دشواری را پشت سر گذاشته و میزان آب‌های پشت سدّ در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و بسیار پایین‌تر از حد مجاز است. در نتیجه کارون خشک شده و آبی هم که در آن جاری است بسیار کم و نشأت گرفته از پساب‌ها و مقدار آبی است که از پشت سد رها می‌شود. بنابراین ما در دوران خشکسالی بسیار بدی به سر می‌بریم. امروز قسمت اعظم آب اهواز از طرح غدیر تامین می‌شود؛ لذا در حال حاضر آب اهواز از کیفیت مناسبی برخوردار است.

فرماندار اهواز درخصوص آخرین اقدامی که در زمینه مهار ریزگردها در شهر اهواز انجام شده گفت: اگر ما بخواهیم چندماهه اخیر را با مدت مشابه سال‌های قبل مقایسه کنیم، به هیچ وجه قابل قیاس نیست. هوای اهواز و اکثر شهرهای استان خوزستان با ریزگردهایی مواجه بود که در اکثر مواقع هوا را به شدت غیرقابل تنفس می‌کرد، اما در این ماه‌ها، روزهای سالم ما چندین برابر چندماه قبل است و اقداماتی اساسی در این زمینه صورت گرفته است.

دولت توجه ویژه ای به بحث ریزگردها نشان داده و اعتبارات خوبی برای آن قائل شده است

عالمی‌نیسی ادامه داد: دولت توجه ویژه ای به بحث ریزگردها نشان داده و اعتبارات خوبی برای آن قائل شده است. از تثبیت خاک و کاشت درخت گرفته تا ایجاد کانالی توسط وزارت جهاد کشاورزی برای انتقال آب به عمق کانون ریزگردهاجزو اقدامات دولت بوده است. از مدت‌ها قبل نیز بیش از 40 هزار هکتار درختکاری انجام شده که امروز با رشد این درخت‌ها و رطوبتی که در کانون‌ ریزگردها ایجاد شده، مشکل ریزگردها به آن شکلی که منجر به بحران شده بود، نیست.

وی در پایان گفت: امیدوارم که در آینده شاهد بهبود بیشتر این موضوع باشیم و با اشرافی که آقای استاندار و مسئولینروی کانون ریزگردها دارند، کمتر شاهد مشکل ریزگردها باشیم.

منبع: جماران

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها