کد خبر: 238732
|
۱۳۹۷/۰۷/۲۳ ۱۲:۵۴:۰۰
| |

رئیس انجمن زیتون استان زنجان:

واردات روغن زیتون با ارز دولتی آزاد شد!

زیتون به عنوان یکی از باارزش‌ترین میوه‌های خوراکی و روغنی جهان شناخته می‌شود و شهرستان طارم، سرآمد تولید این محصول در ایران است؛ در واقع طارم به عنوان یکی از شهرستان‌های هفت‌گانه استان زنجان، قطب تولید زیتون کشور و گزینه اول احداث سومین کلکسیون جهانی زیتون به حساب می‌آید و این بر هیچ‌کس پوشیده نیست .

واردات روغن زیتون با ارز دولتی آزاد شد!
کد خبر: 238732
|
۱۳۹۷/۰۷/۲۳ ۱۲:۵۴:۰۰

اعتمادآنلاین| سالانه 100 هزار تن زیتون در سطح کشور تولید می‌شود که بیش از 30 هزار تن از آن مختص استان زنجان و شهرستان طارم است. این در حالی است که طی سال‌های گذشته، 30 درصد از این محصول برای روغن‌کشی و 70 درصد برای کنسرو و خوراک استفاده می‌شد ولی طی سال جاری با توجه به برداشت کم این میوه، روغن‌کشی به 15 درصد کاهش یافته است .

سیدکاظم اصغری رئیس انجمن زیتون استان زنجان در این رابطه، اظهار می‌کند: طی روزهای گذشته، عده‌ای سودجو به دولت پیشنهاد دادند که روغن زیتون را با ارز دولتی وارد کنند. در واقع واردات روغن زیتون با ارز بازار ثانویه مشکلی ندارد ولی اگر با ارز دولتی صورت بگیرد، قیمت هر کیلوگرم از آن به 15 هزار و 900 تومان کاهش می‌یابد و این در حالی است که تولیدکننده داخلی روغن زیتون خود را با ارز آزاد تولید می‌کند .

سیدکاظم اصغری تصریح می‌کند: با وجود تلاش‌های زیادی که برای ممانعت از تصویب این طرح صورت گرفت، متاسفانه واردات روغن زیتون با ارز دولتی آزاد شد و بدون شک، چنین روندی دیر یا زود کمر تولیدکنندگان داخلی را می‌شکند؛ چراکه در صورت موافقت دولت و واردات روغن زیتون با ارز 4200 تومانی، به صورت غیر مستقیم به کشورهایی که صادرکننده روغن زیتون به ایران خواهند بود یارانه می‌دهیم و همین مسئله در نهایت عامل سرکوب تولید داخلی خواهد شد .

وی خاطرنشان می‌کند: با توجه به این‌که امروز نرخ ارز دولتی 4200 تومان است، با واردات روغن زیتون با چنین شرایطی تولیدکنندگان داخلی جایگاه خود را کاملا از دست می‌دهند و به تولید کنسرو زیتون رو می‌آورند. در حالی که روغن زیتون مهم‌ترین فرآورده میوه زیتون به حساب می‌آید و کشور ظرفیت فروش این حجم از کنسرو تولیده شده را نخواهد داشت .

در واقع، در اثر واردات روغن زیتون با ارز دولتی، یارانه زیادی به کشورهای مقابل تعلق می‌گیرد. در حالی که اگر 50 درصد از این مبلغ به تولیدکنندگان داخلی پرداخت شود، ایران می‌تواند صد درصد از نیاز داخل را تامین کند. علاوه بر این، در شرایطی که کشور با نوسانات ارز مواجه است، با واردات روغن زیتون با ارز دولتی شبکه‌ای در کشور ایجاد می‌شود که ارز داخلی را به کشورهای تولیدکننده روغن زیتون انتقال خواهد داد .

در چنین شرایطی باز هم این سوال پیش می‌آید که آیا واردات روغن زیتون با ارز دولتی نیز مانند بسیاری دیگر از واردات، تنها به نفع عده‌ای است و یا منفعت جمعی در نظر گرفته شده است. به هر حال زیتون یکی از محصولات استراتژیک اقتصاد زنجان است و زمانی که بحث واردات روغن زیتون آن هم با ارز دولتی پیش کشیده می‌شود، نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذشت؛ چراکه در وهله اول، حدود 9000 بهره بردار باغات زیتون طارم به جد متضرر می‌شوند .

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها