کد خبر: 239238
|
۱۳۹۷/۰۷/۲۵ ۱۴:۵۰:۰۰
| |

رهبر حزب اسلامی افغانستان:

دولت افغانستان آمادگی لازم برای مذاکرات صلح با طالبان را ندارد

رهبر حزب اسلامی افغانستان گفت که دولت افغانستان آمادگی لازم برای گفتگوهای صلح با طالبان را ندارد.

دولت افغانستان آمادگی لازم برای مذاکرات صلح با طالبان را ندارد
کد خبر: 239238
|
۱۳۹۷/۰۷/۲۵ ۱۴:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| «گلبدین حکمتیار» رهبر حزب اسلامی افغانستان گفت که دیدگاه واحدی در ارتباط با صلح در این کشور وجود ندارد و دولت افغانستان نیز تاکنون آماده صلح با گروه طالبان نیست.

حکمتیار امروز چهارشنبه (25مهر) در نشست مشورتی شورای عالی صلح افغانستان با احزاب سیاسی در کابل، جناح‌های مختلف در دولت افغانستان را در ارتباط با صلح، غیر متحد خواند.

وی افزود که هم اکنون دولت افغانستان و احزابی که در این نهاد نقش دارند در ارتباط با صلح متحد نبوده و در مورد مسائل ملی نیز توافق ندارند.

وی افزود: همچنین طرحی واضحی هم در مورد صلح از جانب دولت افغانستان مطرح نشده و اینها همه نشانگر آن است که دولت این کشور برای صلح با طالبان آمادگی ندارد.

وی مواضع احزاب سیاسی افغانستان را نیز در ارتباط با صلح پراکنده خواند و تاکید کرد که این جریان‌ها نیز آمادگی کافی برای صلح با طالبان را ندارند.

رهبر حزب اسلامی حکمتیار تضاد منافع قدرت‌های بزرگ، روشن نبودن دیدگاه ناتو و آمریکا در ارتباط با صلح افغانستان و تاکید بر استراتژی جنگی در این کشور را چالش‌های عمده فرا روی صلح در افغانستان خواند.

وی جنگ افغانستان را ناشی از تضاد منافع قدرت‌های بزرگ دانست که از زمان تهاجم اتحاد جماهیر شوروی آغاز شده و به ناتو به ارث رسیده است و هم اکنون نیز براساس همین تضادها ادامه دارد.


به گفته وی هم اکنون بیش از 48 کشور با منافع مختلف و متضاد در افغانستان حضور دارند که هر کدام از آنها کم و بیش در وضعیت جنگی دخیل بوده و موانع صلح نیز به حساب می‌آیند.

حکمتیار ایجاد یک اجماع فراگیر مردمی را زمینه ساز شروع مذاکرات صلح بین دولت افغانستان و طالبان خواند و گفت که برای گفگوهای صلح باید یک جرگه جامع ایجاد شده و آتش بس بی‌قید و شرط بین طرف‌های درگیر نیز برقرار شود.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها