پروانه سلحشوری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی

مجلس با تصویب وزارت میراث فرهنگی به دنبال ثبات مدیریت است

پروانه سلحشوری، نماینده مجلس و عضو ناظر شورای عالی میراث فرهنگی گفت: مجلس با تصویب وزارت میراث فرهنگی به دنبال برطرف کردن ضعف عدم ثبات مدیریت در این سازمان است.

مجلس با تصویب وزارت میراث فرهنگی به دنبال ثبات مدیریت است
کد خبر: 239433
|
۱۳۹۷/۰۷/۲۷ ۰۸:۴۷:۰۰

اعتمادآنلاین| پروانه سلحشوری، نماینده مجلس و عضو ناظر شورای عالی میراث فرهنگی بیان کرد: انتظار پیشرفت با عدم ثبات مدیریت در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بیهوده است.


وی افزود: من از جمله کسانی بودم که با شدت پیگیر ماجرای وزارتخانه شدن این سازمان بودم و حتی وقتی برای اولین بار این پیشنهاد از طرف رئیس مجلس (علی لاریجانی) رد شد، اعتراض من باعث بازگشت این پیشنهاد به چرخه تصویب شد.


نماینده تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات در مجلس تاکید کرد: این سازمان از بحران بی‌ثباتی مدیریتی رنج می‌برد و هم اکنون نیز مشخص نیست که علی اصغر مونسان به عنوان رئیس این سازمان باقی می‌ماند یا فرد دیگری جایگزین وی می‌شود.


او ادامه داد: همه مدیرانی که در گذشته به میراث فرهنگی آمدند هیچیک جز مرعشی متخصص نبودند؛ چگونه می‌شود در یک حوزه کاملا تخصصی مدیران غیر تخصصی می‌گمارند؟ در حالی که در وزارت علوم هیچوقت اینطور نبوده و همیشه یک استاد تمام باید وزیر علوم باشد.


سلحشوری اضافه کرد: حتی شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری که من از طرف مجلس عضو ناظر آن هستم نیز در شرایط فعلی که رئیس آن رئیس جمهوری است در این دو سال کلا دو یا سه بار تشکیل جلسه داده در حالی که شورای عالی آموزش و پرورش هر دو هفته یک بار تشکیل جلسه می‌دهد.


وی تاکید کرد: وقتی این موضوع را با رئیس سازمان میراث فرهنگی (مونسان) این موضوع را مطرح کردم، او پاسخ داد که ما دستور جلسه نداریم؛ واقعا اگر وزارتخانه میراث فرهنگی داشتیم هم می توانستند بگویند ما دستور کار نداریم؟


سلحشوری گفت: یک عزم فرابخشی و یک باور به اقتصاد فرهنگ باید وجود داشته باشد که اکنون وجود ندارد؛ غیر از گردشگری زیارتی ما در سایر شاخه‌های گردشگری اُفت داشته‌ایم در شرایطی که این نتیجه برای کشوری با ظرفیت میراث فرهنگی غنی و اقلیم متنوع عدم بهره‌وری محسوب می‌شود یعنی هیچ کاری نکرده‌ایم.


او گفت: البته وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مرتبط دیگر هم دخیل هستند و باید به میدان بیایند؛ مثلا توسعه گردشگری سلامت نیاز به همکاری وزارت بهداشت دارد.


نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی روز چهارشنبه 10 مرداد 1397 طرح یک فوریتی تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را بررسی و با 137 رای موافق، 41 رای مخالف، یک رای ممتنع از مجموع 195 نماینده حاضر تصویب کردند.


در ماده واحده این طرح که به تصویب مجلس رسید، آمده است: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تمامی اختیارات و وظایفی که به موجب قوانین و مقررات دارا است، با رعایت بند د ماده 29 قانون مدیریت خدمات کشوری و بدون توسعه تشکیلات و افزایش نیروی انسانی به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تبدیل می‌شود و بار مالی ناشی از تغییر عنوان از محل منابع داخلی و صرفه جویی تامین می‌شود.


نمایندگان در تبصره 1 ماده واحده این طرح مقرر کردند کلیه امکانات، اموال و نیروی انسانی سازمان مزبور در اختیار وزارتخانه جدید قرار می‌گیرد.


خانه ملتی‌ها در تبصره 2 ماده واحده این طرح تصویب کردند: شرح وظایف این وزارتخانه مطابق قوانین مورد عمل سازمان مذکور خواهد بود و دولت موظف است تغییرات در شرح وظایف وزارتخانه جدید را حداکثر ظرف مدت یک سال برای تصویب به مجلس ارائه دهد.


با تصویب نمایندگان مجلس در تبصره 3 ماده واحده هر گونه افزایش نیروی انسانی، امکانات و بار مالی برای وزارتخانه موضوع این ماده در طول دوران اجرای برنامه ششم توسعه ممنوع است.


بنا به همین گزارش، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در 24 شهریور97 اعلام کرد طرح تشکیل وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به دلیل داشتن بار مالی از سوی شورای نگهبان رد شد.


یکی از دلایل رد این لایحه، اشکال شورای نگهبان به اطلاق قوانین و مقررات مربوط به میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مواردی که خلاف موازین شرع باشند، نظیر قوانین و مقررات قبل از انقلاب بوده است.


سخنگوی شورای نگهبان درباره اشکال دیگر این شورا نسبت به لایحه تشکیل وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، گفته بود: در ذیل ماده واحده که بار مالی ناشی از تغییر عنوان را از محل صرفه جویی تأمین کرده است، با توجه به نظریه تفسیری شورای نگهبان مغایر اصل 75 قانون اساسی شناخته شد، ایرادات نسبت به این لایحه به مجلس شورای اسلامی ارجاع شده است.


سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم اکنون در زمینه‌های مربوط به آثار تاریخی و باستانی، صنایع دستی و گردشگری فعالیت دارد و با حکم رئیس‌جمهوری کنونی ایران، حجت الاسلام حسن روحانی، ریاست این سازمان را علی‌اصغر مونسان بر عهده دارد.


در هفت سال اخیر، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری 6 رئیس به خود دیده و این بی‌ثباتی مدیریتی از جمله دلایلی است که برخی منقـّدان به همین دلیل به این سازمان لقب «حیاط خلوت دولتها» داده‌اند.


اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری در 30 مرداد 96 در مراسم انتصاب رئیس کنونی این سازمان با لحنی مزاح‌گونه گفته بود: بنده برای چنین مراسمی در وزراتخانه‌های دیگر فقط هر چهار سال یک‌ بار می‌روم ولی برای این مراسم در این سازمان و این سالن، زیاد آمده‌ام؛ امیدوارم دیگر تا پایان دولت شاهد چنین تغییری اینجا نباشیم.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها