کامبیز عباسی:

تحریم های جدید تاثیری در توسعه مکانیزاسیون ندارد/خوداتکایی 95 درصدی مکانیزاسیون کشاورزی

یک مقام مسئول گفت:اعمال تحریم های جدید در توسعه مکانیزاسیون تاثیری ندارد و تا حدودی نوسان قیمت را به همراه خواهد داشت.

تحریم های جدید تاثیری در توسعه مکانیزاسیون ندارد/خوداتکایی 95 درصدی مکانیزاسیون کشاورزی
کد خبر: 239488
|
۱۳۹۷/۰۷/۲۷ ۱۱:۱۶:۰۰

اعتمادآنلاین| کامبیز عباسی رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی، درباره آخرین وضعیت ماشین های کشاورزی گفت: طی 4 تا 5 سال اخیر بیش از 6 هزار و 500 میلیارد تومان سرمایه گذاری در حوزه ماشین آلات کشاورزی اتفاق افتاد که بر این اساس حدود 98 هزار دستگاه انواع تراکتورهای کشاورزی و بیش از 25 تا 210 هزار دستگاه انواع ادوات، تجهیزات و لوازم بخش های مختلف وارد عرصه مزارع کشاورزی شده است.

وی با اشاره به اینکه ضریب مکانیزاسیون بخش کشاورزی به 1.7 اسب بخار در هکتار رسیده است، افزود: این امر بیانگر آن است که اتفاقات بزرگی در حوزه مکانیزاسیون بخش کشاورزی رخ داده است چرا که در تولید ماشین آلات، خوداتکایی 90 تا 95 درصدی به صنعت داخل را داریم.

عباسی با اشاره به اینکه اعمال تحریم های جدید تاثیر چندانی در فرآیند توسعه مکانیزاسیون ندارد، بیان کرد: البته اعمال تحریم های جدید تا حدودی بر نوسان قیمت ماشین آلات تاثیر گذار خواهد بود.

به گفته این مقام مسئول با توجه به وضعیت تولید و مباحث مدیریتی که در حوزه مکانیزاسیون صورت گرفته است، برآورد می شود که افزایش قیمت ماشین آلات داخل بیش از 20 درصد نباشد.


رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی ادامه داد: شنیده ها حاکی از آن است که قیمت لوازم جانبی خودرو اعم از لاستیک، باطری و ... افزایش غیر منطقی در بازار داشته است، درحالیکه در حوزه ماشین آلات کشاورزی به سبب نظارت کافی افزایش قیمت چندانی نداشته ایم.

وی از افزایش 9 درصدی قیمت تراکتور و کمباین داخل خبر داد و گفت: اگرچه طی روزهای اخیر کارخانه ها درخواست افزایش قیمت را داشتند، اما به سبب آنکه بخشی از فرآیند تولید با ارز دولتی و سرمایه گذاری قبلی صورت پذیرفته است، تا حد توان از افزایش قیمت جلوگیری خواهیم کرد.

عباسی با اشاره به اینکه اعمال تحریم های جدید تا حدودی می تواند در توسعه فناوری های نوین مشکل ایجاد کند، بیان کرد: با توجه به آنکه در دادگاه لاهه حکم بر پذیرش آمریکا مبنی بر برداشته شدن تحریم کالاهای حوزه کشاورزی داده است، از این رو طبق قانون تحریم ها نباید مشمول ماشین آلات کشاورزی شود.

به گفته این مقام مسئول با وجود آنکه در زمینه تامین ماشین آلات کشاورزی دیدگاه ما تنها کشورهای اروپایی نیست و با بازارهای دیگر نیز مراوده داریم، از این رو نگرانی مبنی بر تامین فناوری های نوین وجود ندارد.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: وزیر جهاد کشاورزی طی نامه ای خواستار اختصاص ارز دولتی به واردات تجهیزات ماشین آلات کشاورزی شده است و انتظار می رود به سبب واردات محدود این تجهیزات ، ارز دولتی کماکان به آن اختصاص یابد چرا که این امر در استمرار ثبات بازار ماشین آلات تاثیر بسزایی دارد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون کاهشی در روند توسعه مکانیزاسیون رخ نداده است، بیان کرد: ماشین های کشاورزی همچنان توسط تولید کنندگان داخلی در بازار عرضه می شود و در برخی موارد عرضه کنندگان تقاضای افزایش قیمت را داشتند که به صورت منطقی با آنها برخورد می کنیم تا افزایش متعادلی در قیمت ها صورت گیرد.

عباسی در پایان از افزایش 20 تا 25 درصدی قیمت ماشین آلات داخل خبر داد و گفت: از عرضه کنندگان انتظار می رود که در راستای تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی به کشاورزان کمک کنند چرا که در شرایط سخت تحریم برای پیمودن مسیر توسعه نیاز داریم که همه کنار هم باشیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها