تابوشکنی در کنگره آمریکا؛ سناتوری که یک تنه به جنگ عربستان رفته است

موضوع «خاشقجی» فرصتی شده تا مخالفان روابط کاخ سفید با عربستان با شجاعت بیشتری وارد میدان شوند اما «رند پل» با جسارت بیشتری در مورد لزوم تغییر رویکرد واشنگتن در قبال ریاض سخن می گوید.

تابوشکنی در کنگره آمریکا؛ سناتوری که یک تنه به جنگ عربستان رفته است
کد خبر: 240130
|
۱۳۹۷/۰۷/۳۰ ۱۰:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| از روزهای آغازین ناپدید شدن «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد عربستانی و انتشار اخباری درباره کشته شدن او به دست عوامل عربستان سعودی در کنسولگری این کشور در استانبول، سناتور «رند پل» با انتشار پیام ها و انجام مصاحبه هایی خواستار توقف ارسال سلاح به ریاض و کاهش سطح همکاری های آمریکا با عربستان شد.

این سناتور جمهوریخواه حتی اعلام کرد که پیش نویس طرحی را برای توقف ارسال سلاح به عربستان در کنگره آمریکا مطرح می کند. انتقادهای وی از عربستان با اقرار ریاض به قتل خاشقجی قوت گرفت به طوری که او اکنون خواهان کنار رفتن «محمد بن سلمان» از قدرت است.

در همین رابطه سناتور رند پل در مصاحبه با فاکس نیوز عنوان داشت که به هیچ عنوان ادعاهای سعودی در مورد قتل جمال خاشقجی را باور نمی کند و لازم است که آمریکا فروش اسلحه به ریاض را متوقف کند. توضیحات عربستان سعودی در مورد قتل خاشقجی توهین به هر کسی با هر مقداری از هوش است. نمی توان باور کرد که یک درگیری کوچک منجر به قطع شدن اعضای بدن یک فرد با اره استخوان شده باشد.

وی در ادامه در مود نقش ولیعهد عربستان در این ماجرا نیز گفت: سخت است باور کنیم محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در این موضع دخالتی نداشته است. امکان ندارد که 15 نفر برای کشتن یک مخالف سیاسی به ترکیه بروند و ولیعهد سعودی این را تایید نکرده باشد. به همین دلیل است که من می گویم ما باید با شدت بیشتری عمل کنیم و تنها با تحریم کردن یکی دو نفر فکر نکنیم که کاری کرده ایم. من معتقدم باید فروش اسلحه به آنها را متوقف کنیم و پس از آن مذاکره ای طولانی و جدی با آنها داشته باشیم تا ببینیم آنها واقعا می خواهند یک متحد باقی بمانند یا نه. من فکر می کنم که ولیعهد سعودی در این موضوع مشارکت داشته و آن را مدیریت کرده است. به همین دلیل است که ما نمی توانیم با شخص او دیگر ارتباطی داشته باشیم. رک بگویم، او باید جای خود را به شخص دیگری بدهد.

وی ادامه داد: تحریم ها کافی نیست و ما باید در مورد فروش اسلحه فکر کنیم. واکنش ما فقط مربوط به قتل این خبرنگار نیست بلکه در مورد یمن که دهها هزار نفر در جنگ آن کشته شده اند و در مورد گسترش نفرت از مسیحیان، یهودیان و هندوها در تمام دنیا نیز هست. عربستان سعودی هزاران مدرسه دارد که خشونت افراطی علیه غربی ها را آموزش می دهد. آنها با ما دوستانه رفتار نکرده اند و لازم است که رفتار خود را تغییر دهند.

رند پل در ادامه درباره توقف فروش سلاح به سعودی ها هم گفت اگر در کنگره تحریم فروش اسلحه به سعودی به رای گذاشته شود، با اکثریت مطلق رای مثبت خواهد آورد. مساله یمن جدی است. این کشور یکی از فقیرترین کشورهای دنیا است و مردم از گرسنگی در آن می میرند؛ دولت سعودی با استفاده از سلاح های ما در حال بمباران این کشور است.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها