کد خبر: 240605
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۲ ۱۰:۱۴:۰۰
| |

سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تشریح کرد:

پیشنهاد افزایش50 درصدی سهم سوابق تحصیلی در«کنکور»/ پیام‌های تهدیدآمیز علیه قانون پذیرش دانشجو

سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از پیشنهاد افزایش سهم سوابق تحصیلی به 50 درصد خبر داد و گفت: متاسفانه فضای تندی علیه قانون سنجش و پذیرش دانشجو با تاثیر قطعی سوابق تحصیلی بوجود آمده است که می دانیم این فضاسازی ها توسط چه کسانی اتفاق می‌افتد.

پیشنهاد افزایش50 درصدی سهم سوابق تحصیلی در«کنکور»/ پیام‌های تهدیدآمیز علیه قانون پذیرش دانشجو
کد خبر: 240605
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۲ ۱۰:۱۴:۰۰

اعتمادآنلاین| عبدالرسول عمادی سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در حاشیه گردهمایی مشترک معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش با اشاره به اظهارات اخیر نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور گفت: به نظر می رسد نمایندگان از طرف گروه‌هایی تحت فشار قرار گرفته‌اند و حتی پیام های مختلف تهدیدآمیز برای برخی از آنها ارسال شده است تا قانون سنجش و پذیرش دانشجو که قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در سال 92 است و پنج سال از اجرایی شدن آن می گذرد را مورد بازنگری قرار دهند.

وی افزود: کارشناسان و صاحب نظران از تاثیرات کنکور در نظام تعلیم و تربیت مطلع‌اند. مصوبه سنجش و پذیرش دانشجو بر اساس سوابق تحصیلی این حاکمیت صرف کنکور را تا حدودی شکست و بازار مافیا و دلالان کنکور را تا حدودی تخریب کرد.

سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تاثیر سوابق تحصیلی در کنار نمرات کنکور فضا را به سمتی برد که اقبال به سمت کلاس های کنکور کم شده و دانش آموزان روی کتاب‌های درسی و امتحانات نهایی نیز تمرکز کنند گفت: طی پنج سال گذشته با این مصوبه به سمت تحقق عدالت آموزشی حرکت کردیم. نباید فراموش کنیم در بسیاری مناطق کشور دانش آموزان امکان حضور در کلاس های کنکور را پیدا نمی کنند.

عمادی ادامه داد: اینکه سوابق تحصیلی در کنکور تاثیر داشته باشد منجر به آن می‌شود که دانش آموزان بتوانند با کسب نمرات خوب در امتحانات نهایی رتبه بالاتری درکنکور کسب کنند.

وی با بیان اینکه این فرصت همچنان مهیاست و در سال 98 نیز تاثیر 20 درصد قطعی سوابق تحصیلی و 10 درصد مثبت در کنکور را خواهیم داشت عنوان کرد: اکنون حدود 90 درصد کد رشته محل‌های دانشگاهی از کنکور آزاد است و این یکی از برکات قانون سنجش و پذیرش است که حاکمیت کنکور را شکسته و برگزاری کنکور به 10 درصد کد رشته محل‌ها محدود شده است. البته متاسفانه در این سال ها در دفترچه، رشته محل های آزاد کنکور اعلام نشده است و برای همین جو کنکور زدگی ادامه دارد.

وی افزود: اگر در دفترچه اطلاعات کنکور رشته محل‌های آزاد از کنکور آزاد درج شود، خانواده ها متوجه خواهند شد چه فرصت هایی برای ادامه تحصیل بدون کنکور فرزندانشان مهیاست و فشار روانی از روی دوش دانش آموزان برداشته می شود.

سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از شرکت کنندگان در کنکور حتی اگر رتبه خوبی هم کسب نکنند در نهایت در یک کد رشته قبول می شوند اظهار کرد: علت آن این است که آن کد رشته‌ها اساسا آزاد از کنکور بوده است و فرد می‌توانسته با بردن سوابق تحصیلی خود در آن دانشگاه و در آن رشته ثبت نام کند و نیازی به دادن کنکور و درج آن در دفترچه کنکور نبوده است.


وی تاکید کرد: این مطالبه چند ساله ماست که در دفترچه ها این کدرشته‌های آزاد از کنکور اعلام و مشخص شود.

عمادی با اشاره به اینکه فضای تندی علیه قانون سنجش و پذیرش دانشجو با تاثیر قطعی سوابق تحصیلی بوجود آمده است که می دانیم این فضاسازی ها توسط چه کسانی اتفاق می افتد گفت: بنده وقتی یکی از مصوبه های شورا را اعلام عمومی می‌کنم با حجمی از توهین مواجه می‌شوم که اینها نشانه فشار پول و قدرت است که می خواهند بازار کنکور را گرم نگه دارند اما بنده به عنوان یک مدیر موظفم از حق دانش آموزان دفاع کنم.

وی با ابراز امیدواری از اینکه همچنان از ظرفیت ارزشمند این قانون بهره‌مند شویم گفت: ما خواهان این هستیم که در آن 10 درصد رشته‌هایی که رقابتی هستند و نیاز به برگزاری کنکور دارند، سهم سوابق تحصیلی افزایش یابد و به 50 درصد برسد. این پیشنهاد را به سازمان سنجش نیز اعلام کرده ایم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها