کد خبر: 241237
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۵ ۱۳:۵۷:۰۰
| |

رییس شورای شهر تهران:

دولت در «تامین تجهیزات ثابت» مترو را کمک کند

رییس شورای شهر تهران با اشاره به جاذبه ساخت ایستگاه‌های مترو برای بخش خصوصی از دولت و وزارت نفت خواست تا مترو را در تامین تجهیزات ثابت و متحرک یاری کنند.

دولت در «تامین تجهیزات ثابت» مترو را کمک کند
کد خبر: 241237
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۵ ۱۳:۵۷:۰۰

اعتمادآنلاین| محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران در آئین انعقاد قرارداد سازمان بهینه سازی مصرف سوخت و مدیریت شهری برای توسعه حمل و نقل ریلی درون شهری تهران و 8 کلانشهر کشور که با حضور وزیر نفت و شهردار تهران برگزار شد گفت: در زمانی که در کشور کمتر شاهد تصمیمات عقلانی هستیم، این قرارداد را می توان از عاقلانه ترین تصیمات در سطح کشور به شمار آورد که وزیر نفت سبب ساز آن بوده است و امیدواریم تا با به اجرا درآوردن این قرار داد بتوانیم حمایت جدی از حمل و نقل شهری در کشور کرده باشیم.

وی اظهار داشت: باید از وزیر نفت و رئیس سازمان بهینه سازی مصرف سوخت تشکر شود که در مدت کوتاهی پس از آغاز به کار شورای پنجم توانستند موضوع اجرایی سازی تفاهم نامه وزارت نفت با شهرداری را به این مرحله برسانند. حضرت آیت اله هاشمی رفسنجانی را می توان پدر حرکت در زمینه ایجاد مترو به شمار آورد چراکه دفاع ایشان پس از انقلاب سبب شد تا مترو در کشور ایجاد شود. سابقه ساخت مترو در کشور به پیش از انقلاب و سال 1354 باز می گردد که شرکت راه آهن شهری تهران و حومه بر اساس تصویب مجلس شورای ملی سابق تاسیس شد و تا زمان انقلاب 300 متر تونل در اراضی بلامعارض عباس آباد ایجاد شد.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: پس از انقلاب با نگرانی های برخی از افراد که می توان آن را شبیه به نگرانی های دلواپسان امروز به شمار آورد در سال 1360 متوقف شد که در نهایت سبب شد تا حضرت آیت اله هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس مجمع نمایندگان تهران خطبه تاریخی را در نماز جمعه ایراد کنند و با حمایت دیگر اعضای این مجمع از جمله دکتر عباس شیبانی و حجت الاسلام ناطق نوری از دولت خواسته می شود تا شرکت راه آهن شهری مجددا فعالیت خود را از سر گیرد. در نتیجه این اقدامات جلساتی در دولت برگزار می شود و ایشان به عنوان رئیس مجلس برای دفاع از این طرح در هیئت دولت حاضر می شوند که تا کنون سابقه دیگری از اینگونه دفاع از طرحی درون دولت تکرار نشده است. در نهایت با رای پایین 11 نفری این اقدام به تصویب می رسد و در سال 1365 این شرکت فعالیت خود را مجددا آغاز می کند.

وی افزود: در قانونی که مصوب مجلس شورای ملی بوده است، شهرداری مسئول تاسیس شرکت راه آهن شهری شده و دولت نیز وظیفه پیدا می کند تا بودجه لازم را برای این کار اختصاص دهد اما در هیئت دولت در آن زمان تصمیم گرفته می شود تا این شرکت بدون گرفتن بودجه از دولت، راه آهن شهری تهران را ایجاد کند.در همین زمان ایشان پیگیری می کنند تا با بانک ها وارد طرحی که هنوز عنوان TOD بر آن گذاشته نشده بود اقدام به ایجاد ایستگاهها و مترو کنند و در نهایت با وام 5 میلیارد تومانی این اقدام آغاز می شود و امروز شاهد حضور 9 شرکت و سازمان قطار شهری با بیش از 40 خط راه آهن شهری در ایران هستیم.

رئیس شورای شهر تهران گفت: امروز در شهر تهران 7 خط مترو، مشهد 2 خط مترو، تبریز، اصفهان و شیراز با یک خط در حال خدمات رسانی به شهروندان هستند ضمن اینکه کرمانشاه و اهواز، قم و کرج نیز هر کدام به دنبال ایجاد خطوط مترو هستند.در سال 83 که در مترو تهران فعالیت می کردم و مهدی در دولت آقای خاتمی به عنوان مسئول سازمان بهینه سازی مصرف سوخت بود، یارانه هایی برای تجهیز حمام های روستایی و بخاری ها ارائه می شد. در همان زمان عنوان شد که می توان کاهش مصرف سوخت را با مترو نیز ایجاد کرد و این ایده زمینه های انعقاد تفاهم نامه بین شهرداری تهران و سازمان بهینه سازی مصرف سوخت را در سال 83 فراهم کرد و امروز پس از گذشت 14 سال بالاخره شاهد انعقاد قراردادی بر مبنای آن تفاهم نامه هستیم.

وی ادامه داد: البته از آن تاریخ تاکنون شهرداری تهران 1100 واگن را به چرخه حمل و نقل شهری اضافه کرده اما یارانه دریافت نکرده است و امیدواریم با کمک های وزارت نفت در ساخت مترو بتوانیم هرچه بیشتر به این موضوع بیافزاییم. تهران 12 خط مترو به طول 425 کیلومتر باید داشته باشد که 4 خط آن اتصال شهر تهران به شهرهای اقماری را برقرار می کند . سایر شهرهای کشور نیز هرکدام 3حداقل خط مترو خواهند داشت و مجموع طول خطوط مترو در 20 سال آینده از مرز 1000 کیلومتر عبور می کند و امیدواریم که تعداد مسافران ما از مرز 15 میلیون سفر در روز عبور کند که البته بعث صرفه جویی حداقل ده میلیون لیتر سوخت در روز می‎‌شود.

هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: اگر وزارت نفت در این زمینه کمک های خود را ارائه کند می توان شاهد جدی تری شدن کار باشیم و با توجه به قانون حمایت از سامانه های حمل و نقل ریلی، دولت اجازه دارد 50 درصد از هزینه های شهرداری را تقبل کند البته این باید به تکلیف قانونی تبدیل شود. ایستگاههای مترو از محل های درآمدزای مترو است از این روی بخش خصوصی می تواند آن را تکمیل کند اما آنچه مهم است نیاز به تامین تجهیزات ثابت و تجهیزات متحرکی است که شرکت های قطار شهری را به ویژه با افزایش نرخ های ارز دچار مشکل می کند.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: شهرداری همانگونه که خیابان می سازد تونل مترو که معادل اتوبان 50 بانده است را نیز می سازد از طرفی در آن قانون به دولت اجازه داده شده است که هزینه های مترو را تا 50 درصد پرداخت کند از این روی خوب است که دولت هزینه تجهیزات ثابت که 25 درصد از هزینه ها را شامل می شود، پرداخت کند و وزارت نفت نیز 25 درصد هزینه ها که مربوط به تامین واگن است را بر عهده گیرد وفاینانس را تضمین کند. با این کار پکیج ساخت خطوط مترو کامل شده و می توان با سرعتی بالاتر ساخت مترو در کشور را ادامه داد.

هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: امروز ساخت مترو در کشور بالای 80 درصد بومی شده است که صنعتی اشتغال زا است. خدمات فنی مهندسی آن توسط مشاوران، پیمانکاران و سازندگان داخلی انجام می شود و قابلیت ساخت تجهیزات نیز به میزان 30 درصد مابقی در کشور وجود دارد و دلیل عدم ساخت همه تجهیزات در کشور هزینه تمام شده بالای آنها است.

وی گفت: اگر بخواهیم هزینه های بالاتر را تحمل کنیم می توانیم بگوئیم که ساخت مترو کاملا بومی است ضمن اینکه این صنعت هم ایجاد اشتغال می کند، هم موجب صرفه جویی سوخت می شود و هم در وقت مردم صرفه جویی می کند. از طرفی دیگر در بهره برداری نیز مترو هم عدالت محور، هم سریع و هم امن است و مدل حمل و نقلی است که می تواند ترافیک را کاهش داده و ساخت آن وجه های مثبت زیادی دارد که طلب می کند تا همه دست اندرکاران کشور کمک کنند که اینگونه پروژه ها در دسترس مردم قرارگیرد.

رییس شورای شهر تهران ادامه داد: امروز در تهران خطوط شش و هفت مترو را داریم که حدود 90 درصد عملیات ساختمان آن تکمیل شده است اما به دلیل نبود تجهیزات نمی توانیم از آنها بهره برداری کنیم. خطوط یک و دو و چهار و پنج مترو با اعزام یک قطار در 4 تا 5 دقیقه فعالیت می کنند این در حالی است که سرفاصله حرکت قطارها باید 2 دقیقه باشد ضمن اینکه خط سه مترو نیز با 9 دقیقه فاصله اعزام قطار کار می کند و امیدواریم با کمک وزارت نفت این زمان را کاهش داده و قطارها را با سرعت بیشتری اعزام شوند.

هاشمی رفسنجانی گفت: من از وزارت نفت خواهش می کنم که منتظر ورود واگن های جدید برای انجام کمک نباشند چرا که مترو بر اساس تفاهم نامه اولیه حدود 1000 واگن را وارد کرده و امروز تعداد سفرها در تهران به حدود یک میلیارد نفر در سال رسیده است و این امکان وجود دارد که راستی آزمایی ستاد بهینه سازی مصرف سوخت از هم اکنون شوع شود. مطلوب آن است که این کمک که مبنای 10 سنت را دارد به صورت تضامین بانکی و نه به صورت نقدی در اختیار شرکت قطارهای شهری قرار گیرد تا سبب شود که اعتبارات اسنادی این شرکت هرچه سریعتر باز شود تا از هزینه های جدی که در شهرها در این خصوص انجام شده بهتر استفاده شود.

رییس شورای شهر تهران گفت:امروز خطوط شیراز، اصفهان، تبریز و مشهد بعضا دچار مشکل هستند که این شیوه می تواند به این خطوط و سایر خطوط کمک کرد. امروز شاهد هستیم که برخی شهرها هنوز واگنی وارد نکرده اند اما شیراز ، مشهد، تبریز و اصفهان این اقدام را انجام داده اند و می توان با نگاهی مثبت بسیاری موضوعات را در این زمینه حل کرد.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها