کد خبر: 241316
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۵ ۲۲:۵۰:۰۰
| |

اعتمادآنلاین از واکنش‌ها به نامه شیخ محمد یزدی به شبیری زنجانی، مرجع تقلید شیعه گزارش می‌دهد

هشدار آیت‌الله به آیت‌الله‌ العظمی

هفته گذشته عکسی از دیدار عبدالله نوری، سیدمحمد موسوی خویینی‌ها، سیدمحمد خاتمی،غلامحسین کرباسچی، عبدالمجید معادیخواه با استاد سال‌های دورشان، آیت‌الله شبیری زنجانی از مراجع تقلید منتشر شد؛ انتشار این عکس نامه سرگشاده شیخ محمد یزدی به آیت‌الله شبیری زنجانی را به دنبال داشت که این نامه با واکنش‌های زیادی همراه بود.

هشدار آیت‌الله به آیت‌الله‌ العظمی
کد خبر: 241316
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۵ ۲۲:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مهتاب اسفندیاری: هفته گذشته عکسی از دیدار عبدالله نوری، سیدمحمد موسوی خویینی‌ها، سیدمحمد خاتمی،غلامحسین کرباسچی، عبدالمجید معادیخواه با استاد سال‌های دورشان، آیت‌الله شبیری زنجانی از مراجع تقلید منتشر شد. بر اساس اخبار منتشر شده این دیدار در منزل عبدالله نوری برگزار شده است.انعکاس عکس این دیدار کافی بود تا آیت‌الله محمد یزدی، دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با انتشار نامه‌ای سرگشاده به آیت‌الله شبیری زنجانی واکنش نشان دهد. شیخ محمد یزدی در این نامه به هم‌نشینی آیت‌الله شبیری زنجانی با برخی از چهره‌ها را نامناسب دانسته و خواستار رعایت شئون اسلامی از طرف او شده است.

به گزارش «اعتمادآنلاین» ، در متن نامه آیت‌الله محمد یزدی خطاب به آیت‌الله شبیری زنجانی آمده است: با احترام؛ ضمن عرض ارادت و تسلیت ایام اربعین سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام)، پیرو انتشار تصاویری در فضای مجازی از حضرتعالی در کنار برخی افراد مسئله دار که برای نظام جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری«دام ظله العالی» احترامی قائل نیستند؛ بدین وسیله به عرض می‌رساند، این موضوع ناراحتی و تعجب مقلدین و حوزویان را در پی داشته است.

در ادامه نامه دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید شده است: لازم به ذکر است، اینجانب نیز در دو مرحله با حضرتعالی مکاتباتی در مورد برخی از مسائل دیگر داشته ام که جواب قانع کننده ای دریافت نکردم؛ لذا این نامه رابه ناچار به صورت سرگشاده خدمتتان ارسال ‌کردم.

آیت الله یزدی در بخش دیگری از نامه با انتقاد از آیت‌الله شبیری زنجانی نوشته است: چگونه می‌شود، حضرتعالی که فرصتی برای ملاقات با هیات رئیسه مجمع عمومی اساتید را ندارید، فرصت می‌کنید در منزل آقایی در تهران حاضر شوید و با این آقایان ملاقات داشته باشید!

آیت‌الله یزدی همچنین خطاب به این مرجع تقلید هشدار داده است: یادآور می‌شوم مقام و احترام شما در سایه احترام به نظام اسلامی حاکم، رهبری و شأن مرجعیت است، پس لازم است این احترام و شئون مرجعیت را رعایت فرموده و ترتیبی اتخاذ فرمائید این گونه مسائل دیگر تکرار نگردد.

انتشار این نامه در رسانه‌ها البته بدون واکنش نبود. ساعاتی بعد از انتشار این نامه و دست به دست شدن آن در رسانه‌ها چهره‌ها و فعالان سیاسی نسبت به آن در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها واکنش نشان دادند.

حرمت مراجع تقلید را نگه داریم

پس از انتشار این نامه، خبرگزاری حوزه نسبت به این نامه واکنش نشان داد؛ در یادداشتی که در این خبرگزاری منتشر شده آمده است: چندی قبل تصویری از یک دیدار در تهران منتشر شد که آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی را در کنار شخصیت‌هایی چون موسوی خوئینی، غلامحسین کرباسچی، رئیس دولت اصلاحات، عبدالله نوری، عبدالمجید معادیخواه و تعدادی دیگر نشان می‌داد که اخبار و تحلیل‌های زیادی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به‌دنبال داشت.

در ادامه این یادداشت تاکید شده است: در پی انتشار این عکس، آیت‌الله محمد یزدی با انتشار نامه سرگشاده‌ای به این مرجع تقلید با انتقاد صریح از وی به خاطر آنچه «دیدار با افراد مساله داری که برای نظام جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری احترامی قائل نیستند» خوانده است، نوشت: «یادآور می شوم مقام و احترام شما در سایه احترام به نظام اسلامی حاکم، رهبری و شان مرجعیت است، پس لازم است این احترام و شئون مرجعیت را رعایت فرموده و ترتیبی اتخاذ فرمایید این گونه مسائل دیگر تکرار نگردد.»

میراث تاریخی تشیع را به تاراج نسپریم

انتشار همین نامه بلافاصله با واکنش سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه شد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حساب توییتری خود نوشت: مرجعیت پشتوانه حفظ هویت شیعی است. مواظب باشیم مراجع پاک‌زیست را با تابلوی دغدغه مقدس حفظ نظام، موهون نکنیم و میراث تاریخی تشیع را به تاراج نسپریم.

فاین تذهبون؟

الیاس حضرتی، نماینده تهران هم در واکنش به این نامه با بیان اینکه ما مفتخریم که مراجع بزرگوارمان جز از خدای متعال از هیچ قدرتی اجازه نگرفته‌اند و مقید به قیود هیچ نهاد سیاسی یا اقتصادی نبوده‌اند، در حساب توییتری خود تاکید کرد: بی‌جهت نبوده که همواره مظلومان به بیوت مراجع پناه برده‌اند. ما مکلفان اما اجازه نخواهیم داد که به بهانه‌های واهی به ساخت مراجع اهانت شود. فاین تذهبون

از هاشمی شنیدم آقای زنجانی در مقطعی، استاد ایشان بوده است

غلامعلی رجایی، مشاور سابق آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در واکنش به نامه آیت‌الله یزدی در کانال تلگرامی خود نوشت: خدا کند نامه آقای محمد یزدی، به مرجع عالیقدر، آیت الله شبیری زنجانی درست نباشد، همو که من در آخرین سفر مشهد که درخدمت مرحوم هاشمی بودم، در ملاقاتشان حضور داشتم، از هاشمی شنیدم آقای زنجانی در مقطعی، استاد ایشان بوده است.

رجایی تاکید کرده است: آقای یزدی در بیانی که متاسفانه کمتر به آن توجه شد به حضور این مرجع عالی مقام و بیدار در منزل کسی که -خاتمی-، مساله‌دار است و برای رهبری و نظام احترامی قائل نیستند اعتراض می‌کند.

زبان تهدید در برابر آبروی حوزه

حمیدرضا جلائی‌پور، جامعه‌شناس و تحلیلگر مسائل سیاسی از سخن گفتن با زبان تهدید با آبروی حوزه ابراز تاسف کرد.

جلایی پور آیت‌الله شبیری زنجانی را آبروی روحانیت مستقل شیعه خوانده و نوشته است: آیت‌الله شبیری یک مرجع تقلید ریشه‌دار و صاحب سلوک اخلاقی در حوزه علمیه قم است. مرجعیت او ساخته و پرداخته صدا وسیما نیست. او هیچوقت به اسلام‌اقتدارگرا اعتقادی نداشته و مبلغ آن نبوده است. زندگی خودش و همه فرزندانش کوچکترین تغییری با قبل از انقلاب نداشته است.

علی شکوری‌راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران خطاب به آیت‌الله محمد یزدی در توییتر نوشت: حضرت آیت‌الله یزدی، شما بخوبی مقام علمی، اخلاقی و مرجعیت حضرت آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی را می‌دانید. این نوع حرمت‌شکنی حریمی را باقی نمی‌گذارد و از کسی در مقام شما بعید است. آنکه در دفاع از او چنین کرده‌اید از این کار شما ناخشنود است. خدواند توفیق جبران به شما عنایت فرماید.

وارونه شدن امور حوزه

احمد زیدآبادی هم در واکنش به نامه شیخ محمد یزدی به آیت‌الله شبیر زنجانی نوشته است:‌ نامه سرزنش آمیز و آمرانه شیخ محمد یزدی خطاب به آیت‌الله سید موسی شبیری زنجانی را می‌توان به حساب وارونه شدن امور حوزه گذاشت! تا قبل از این، در فرهنگ حوزه، مراجع مسئول تشخیص حرام و حلال و معروف و منکرِ امور «مسلمین» شناخته می‌شدند؛ ولی گویا از این به بعد آنان باید مطیع و تابع متصدیان امور اداری حوزه‌ها باشند!

قتل خاشقجی هم همین مشکل را داشت

عباس عبدی هم به نامه شیخ محمد یزدی واکنش نشان داد و نوشت: نامه آقای یزدی عضو برجسته جامعه مدرسین قم خطاب به آیت الله شبیری زنجانی بازتاب وسیعی داشت. مخالفتها با این نامه بجای خود؛ ولی واقعیت انچه که در قم می‌گذرد همین نگاه آقای یزدی است.

عبدی در ادامه تاکید کرده است: مسئله این است که با یک فهم عرفی هر کسی متوجه می شد که این نامه اثرات منفی و مخربی برای حوزه و نظام دارد پس چرا اقای یزدی چنین نامه ای را نوشتند؟

پاسخ در فضای بشدت بسته حاکم بر این گروه است که در پرتو حمایت سیاسی و قدرت تنفس می‌کند و لذا قادر به پیش بینی تبعات اقدام خود نیست. قتل خاشقجی هم همین مشکل را داشت و همه تعجب می کردند که چطور عربستان متوجه تبعات این اقدام نبود؟

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داده است: پاسخ همان فضای بسته و رانتی و مبتنی بر قدرت مادی و پولی بر افکار و برداشتهای رهبران عربستان بود. تا هنگامی که چنین فضایی هست و افراد می توانند بدون پیگیری قضایی و سیاسی هر چه بخواهند بگویند، نتیجه ای جز این را شاهد نیستیم.

در ادامه این مطلب آمده است: آیا دیگران هم می توانند چون آقای یزدی برای یک مرجع چنین نامه ای بنویسند و تحت تعقیب قرار نگیرند؟ اگر بتوانند؛ در این صورت ایرادی به کار اقای یزدی نیست و اگر نتوانند که قطعا نمی توانند باید مشکل را در این تبعیض ویرانگر جستجو کرد. این تبعیض ریشه همه نابسامانی ها و اظهار سخنان نسنجیده است. که اتفاقا کسانی بیشتر قربانی این تبعیض میشوند که از آن بهره‌مند هستند.

بیانیه اعتراض

همچنین آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی در واکنش به این نامه بیانیه‌ منتشر کرد. در این بیانیه هادوی تهرانی استاد برجسته دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه با آیه «إنّا لله وإنّا إلیهِ رَاجعُون» آغاز شده، آمده است: «خبر ناگوار نامه سرگشاده یکی از شخصیت های باسابقه حوزوی به یکی از مراجع بزرگ تقلید، در عین ناباوری و حیرت، موجب نهایت تأسف و تأثر گردید. بی شک، چنین ادبیاتِ دور از ساحت ادب، دل صاحب حوزه های علمیه، حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف، را در این ایام حزن آل الله علیهم السلام، رنجاند و آن عزیز سفر کرده را که صد قافله دل همره اوست، آزرده خاطر ساخت.»


او با طرح این سوال که با این رویکرد، چه توقعی از طلاب تازه کار در زمینه رعایت ادبیات حوزوی می توان داشت، افزوده است: «سزاوار است جامعه محترم مدرسین به جبران این لغزش کم نظیر به دست بوسی مراجع معظم تقلید به ویژه مخاطب نام آشنای این نامه که استوانه ای کم نظیر از علم و اخلاق در حوزه علمیه قم است، شتافته و بی هیچ تردیدی از تمامی حوزه های علمیه به ویژه مراجع معظم تقلید و بالأخص رهبر عزیز انقلاب که همواره حامی صیانت از جایگاه رفیع مرجعیت بوده و هستند، عذرخواهی شایسته کنند»

آغاز ریزش در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم


از طرف دیگر با انتشار نامه یزدی چهره‌های معتدل و نزدیک به آیت‌الله شبیری زنجانی در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم واکنش‌های متفاوتی نشان دادند. آیت‌الله محمد عندلیب همدانی در انتقاد از نامه آیت‌الله یزدی، از عضویت در جامعه مدرسین استعفا داد. در متن استعفای او به آیت الله یزدی، رئیس شورای عالی جامعه مدرسین آمده است: نامه حضرتعالی به محضر مبارک مرجع بزرگوار شیعه حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی دامت برکاته هرگونه تردیدی را که تاکنون در باره ادامه عضویت در آن جامعه محترم داشتم مرتفع کرد چه اینکه به این نتیجه قطعی رسیدم که تفسیر من از استقلال حوزه و جایگاه رفیع مرجعیت با دیدگاه جنابعالی و همفکران شما در جامعه محترم مدرسین هیچگونه هماهنگی ندارد و عملا امکان همکاری وجود ندارد و لذا از ادامه عضویت در آن جامعه معذورم.

به نظر می‌آیداگر این روند ادامه یابد ریزش و انشقاق در این تشکل روحانیت آغاز شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها