کد خبر: 241496
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۶ ۱۳:۵۸:۰۰
| |

رییس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد:

ایران اولین قربانی تخریب جهانی محیط زیست

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ایران را اولین قربانی تخریب جهانی محیط زیست برشمرد و با بیان اینکه طبق سیاست‎های جهانی تا سال 2100 باید 1.5 درجه دما افزایش یابد، ادامه داد: در ایران طی 15 سال گذشته 1.5 درجه افزایش دما داشته‎ایم و شدت تبخیر به 160 میلی‎متر رسیده است.

ایران اولین قربانی تخریب جهانی محیط زیست
کد خبر: 241496
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۶ ۱۳:۵۸:۰۰

اعتمادآنلاین| عیسی کلانتری در جلسه شورای اداری استان با بیان اینکه در سازمان ملل شعار زیست محیطی این است که محیط زیست ارثیه پدری نبوده و امانت نسل‎های بعد است، ادامه داد: متاسفانه ما امانت‎داران خوبی نبودیم و مصرف بیش از حد و تولید غیرمتوازن سبب شده امانت نسل‎های آینده تخریب شود.

وی با بیان اینکه پیامدهای تخریب محیط زیست کشور ما را نیز فرا گرفته است، افزود: بیشترین تاثیر اقلیم مربوط به ایران است و کشور ما پتانسیل تخریب بیشتر را ندارد.

کلانتری با یادآوری اینکه در 50، 60 سال‎ گذشته محیط زیست تخریب نمی‎شد چراکه جمعیت کم بوده و تکنولوژی پیشرفته‎ای وجود نداشت، بیان کرد: به تدریج با ورود تکنولوژی و پیشرفت صنعت نفت ایران نیز جزو کشورهای پیشرفته تخریب محیط زیست شد و بخش اعظمی از امانت آیندگان را ارزان فروختیم.

وی با بیان اینکه فرهنگ عمومی را برای حفظ محیط زیست آماده نکردیم، تصریح کرد: در سازمان معتقد به داشتن 80 میلیون محیط بان هستیم چراکه با 3000 محیط بان نمی‎توان محیط زیست ایران را صیانت کرد. برای مدیرکل خود متاسفم و باید توضیح دهد که چرا با سمن‎ها و دوستداران محیط زیست ارتباطی ندارد و فردا باید حتما در جلسه‎ای از این تشکل‎ها دیدن کند.

معاون رییس‌جمهوری با اذعان به اینکه در برخورد با مسائل زیست‎محیطی نداشتن رهبری محیط زیستی مشکل ماست، ادامه داد: مقام معظم رهبری از تجاوزاتی که به محیط زیست و منابع طبیعی می‎شود رنج می‎برند و یکی از دغدغه‎های اصلی ایشان است. من خود را سرباز خوبی برای اهداف‎شان نمی‎بینم و در حد انتظارات ایشان نمی‎دانم.

وی به اختلاف نظرها در اجرایی شدن کنوانسیون پاریس نیز اشاره کرد و گفت: تعهد کردیم تا سال 1409 در شرایط تحریم 4 و غیرتحریمی 12 درصد از تولید کربن خود را کاهش دهیم که با توجه به برنامه‎های کشور در سال 89 میزان تولید کربن 832 میلیون تن بوده که در سال 1409 باید به یک میلیون و 800 هزار تن برسد.

کلانتری ایران را یکی از کشورهای با پرت بالای انرژی و آب عنوان کرد و ادامه داد: به عبارتی دیگر یکی از کم‎بازده‎ترین ملت‎ها در استفاده از آب و انرژی هستیم. رهبر معظم انقلاب دستور دادند که در سال 1399 معادل 4292 میلیون تن کاهش کربن داشته باشیم و این تعهدی است که در سال 1409 برای کاهش کربن داده‎ایم حدود 72 میلیون تن بوده که دستور رهبری 735 میلیون تن است. سال گذشته 120 درصد منابع آبی تجدیدپذیر مصرف شد و این درحالیست که 40 درصد کالاهای اساسی کشور از خارج وارد شده‎ا‎ند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها