یک جانورشناس در پی تجارت سیاه عقرب در ایران هشدار داد:

عقرب‌های ایرانی در حال نابودی

یک عنکبوت‌شناس ایرانی با تاکید بر جلوگیری از تجارت عقرب در کشور، ‌هشدار داد؛ این شغل کاذب علاوه بر این که تاکنون منجر به درآمدزایی برای کسی نشده، ضربه بزرگی را نیز به طبیعت و اکوسیستم کشورمان وارد کرده است.

عقرب‌های ایرانی در حال نابودی
کد خبر: 241623
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۷ ۱۰:۰۴:۰۰

اعتمادآنلاین| علیرضا زمانی، جانورشناس ایرانی در کارگاه آموزشی با عنوان «روشنگری تجارت عقرب» که در نظام مهندسی کشاورزی یزد برگزار شد، با اشاره به انتشار اخباری در رابطه با تجارت عقرب و درآمدزایی بالا در این زمینه، تصریح کرد: این نوع اشتغال در واقع کذب و دروغ است و علاوه بر این که تاکنون منجر به درآمدزایی نشده، ضربه بزرگی را نیز به طبیعت و اکوسیستم کشورمان وارد کرده است.

وی با بیان این که داستان تجارت عقرب با فعالیت برخی دانشجویان در یکی از شهرهای کشورمان آغاز شد، افزود: این دانشجویان به دنبال درآمدزایی وارد مناطق کوهستانی شدند و تعداد زیادی از عقرب‌ها را جمع‌آوری کردند تا زهر آن‌ها را با قیمت‌های گزافی بفروشند و موقعیت شغلی مناسبی از این طریق کسب کنند.

این عنکبوت‌شناس با اشاره به این 98 درصد از افراد فعال در این اقدام نادرست زیست‌محیطی، غیرمتخصص هستند، گفت: اغلب این افراد حتی اطلاعاتی جزئی در رابطه با پرورش و تکثیر عقرب نیز ندارند ولی با این شناخت اندک، فروش و صادرات زهر عقرب را هدف فعالیت خود قرار داده‌اند. در حالی این قبیل فعالیت‌ها و مشاغل کاذب در حال رواج است که تاکنون تحقیق کاملی در مورد پوشش جانوری عقرب‌های ایران انجام نشده و اطلاعاتی در زمینه وضعیت پراکنش، انقراض و نحوه زندگی آن‌ها در دست نیست.

زمانی با ابراز نگرانی در مورد نابودی جمعیت زیادی از عقرب‌ها به دنبال جمع‌آوری و فعالیت افراد در زمینه تجارت این گونه،‌ گفت: گاهاً در برخی موارد شاهد خروج بیش از 30 هزار عقرب از اکوسیستم طبیعی هستیم که این واقعیت تلخ بیانگر تلف شدن و از دست رفتن جمعیت زیادی از این گونه است.

وی با بیان این که دوره بلوغ عقرب‌ها بیش از پنج سال زمان می‌برد، خاطرنشان کرد: متاسفانه فعالان حوزه پرورش و تکثیر عقرب نسبت به دوره رشد و تکثیر این جانواران نیز اطلاعاتی ندارند لذا با وجود این که اصلا نمی‌دانند که در بازه کمتر از این دوره نمی‌توانند تکثیری داشته باشد، انتظار درآمدزایی از این طریق در کمترین زمان را دارند.

این عنکبوت‌شناس ایرانی عامل اصلی ترویج این قبیل فعالیت‌های نادرست را انتشار اطلاعات غلط در این حوزه عنوان کرد و گفت: عده‌ای افراد سودجو و فاقد تخصص با برگزاری کلاس‌های آموزشی در رابطه با نحوه تکثیر و زهرگیری از عقرب، اقدام به ارائه اطلاعات نادرست در این موارد می‌کنند.

وی با تاکید بر کذب بودن بازار فروش خوب در این قبیل فعالیت‌ها، تصریح کرد: این که در برخی سایت‌های اروپایی ارزش بالای هر گرم زهر عقرب سخن می‌گویند، در واقع توسط شرکت‌های خیلی محدودی، تولید و در پژوهش‌ها و تحقیقات‌ مهمی به کار گرفته می‌شود.

زمانی با بیان این که چرخه به وجود آمده در زمینه تجارت عقرب هیچ نتیجه‌ای جز ضرر و زیان تعدادی افراد و در مقابل سودآوری تعداد سودجو در برنخواهد داشت، تاکید کرد: باید این موج از فعالیت‌ها کنترل شوند تا علاوه بر حفظ محیط زیست، امکان پژوهش‌های آینده به دلیل کاهش جمعیت عقرب‌ها، از بین نرود.

وی افزود: البته محیط‌ زیست در این زمینه همکاری بسیار خوبی دارد تا از این ضربه جبران‌ناپذیر جلوگیری شود چرا که نیمی از این گونه‌ها خاص کشور ایران است و ضرورت دارد که تنوع غنی کشور حفظ شود.

این عنکبوت‌شناس کشورمان با اشاره به این که هنوز هم برخی افراد علاوه بر آموزش‌های دروغ، از طریق عنوان‌گذاری‌های اشتباه و دروغ اقدام به فروش عقرب‌ها می‌کنند، اظهار کرد: پادزهرهای لازم برای اقدامات درمانی در شرکت‌های دارویی تولید می‌شود و هرچند این شرکت‌ها نیز عقرب‌ها را برای تولید پادزهر از طبیعت صید می‌کنند اما تعداد بسیار محدود آنها نیز جوابگوی نیازهای تحقیقاتی و دارویی در کشور است.

زمانی به ارزش بسیار بالای انواع عنکبوت‌ها و عقرب‌ها در پژوهش‌های علمی دنیا دارند، تاکید کرد: ایران از این منظر تنوع بالایی دارد و باید موقعیت خود را در این باره حفظ کند و آگاهی مردم را به ویژه با فعالیت رسانه‌ها در این حوزه ارتقا بخشد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها