اختلاف بر سر سهمیه سنی‌ها، آخرین مانع تشکیل دولت لبنان

درخواست برای اختصاص سهمیه به سنی‌های مستقل در کابینه و مخالفت «سعد الحریری» با این خواسته، تشکیل دولت لبنان را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

اختلاف بر سر سهمیه سنی‌ها، آخرین مانع تشکیل دولت لبنان
کد خبر: 241858
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۸ ۱۷:۱۶:۰۰

اعتمادآنلاین| بیش از پنج ماه از انتخاب الحریری به عنوان نخست وزیر مامور به تشکیل کابینه می گذرد اما وی هنوز نتوانسته این ماموریت را به سرانجام برساند.


رویکردها و منافع متعارض گروه های سیاسی مختلف، هماهنگی میان آنها و پیداکردن نقطه اشتراک برای تشکیل دولت را به فرایند زمان بر تبدیل کرده است.


طی ماه های اخیر اختلاف در اردوگاه مسیحیان و دروزی ها بر سر سهمیه این طوایف در کابینه مهمترین مساله اختلافی بود.
پس از حل اختلاف در میان دروزی ها، دیروز نیز سرانجام با اعلام موافقت «سمیر جعجع» رهبر حزب مسیحی «نیروهای لبنانی» (القوات اللبنانیه) با سهمیه های پیشنهاد شده به این حزب، گره مسیحیان نیز باز شد.


در حالی که بسیاری می پنداشتند پس از حل دو مشکل مورد اشاره، دولت لبنان پس از پنج ماه بالاخره تشکیل می شود، اما در آخرین لحظه اختلافی دیگر بروز پیدا کرد: اختلاف بر سر سهمیه وزیران سنی در کابینه.


در حالی که سعد الحریری رهبر جریان المستقبل به عنوان اصلی ترین حزب سنی لبنان، اصرار دارد که تمامی سهیمه وزیران سنی باید از میان جریان تحت رهبری خود باشد اما نمایندگان سنی منتقد وی که به سنی های جریان 8 مارس معروف هستند، خواهان اختصاصی یک کرسی وزارتی به خود هستند.


دیروز حزب الله در دفاع از خواسته این نمایندگان، از معرفی سهمیه وزیران پیشنهادی خود به الحریری امتناع کرد و این مساله را منوط به اختصاص سهمیه به سنی های مستقل کرد.


الحریری تاکنون با این خواسته مخالفت کرده است چرا که از نظر سیاسی وارد کردن یک وزیر سنی منتقد خود به کابینه را نوعی ناکامی سیاسی برای جایگاه خود به عنوان رهبر سیاسی اهل سنت لبنان می داند.


هنوز مشخص نیست که این اختلاف چگونه و با چه مکانیسمی قرار است حل شود.

منبع:ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها