ارکستر ملی مجموعه‌ «وداع» را روی صحنه می‌برد/ حسام‌الدین سراج خواننده، نادر مرتضی پور رهبر ارکستر

ارکستر ملی ایران پس از اینکه در هفته‌های گذشته پروژه «حدیث سرفرازی» را روی صحنه برد، اکنون آماده اجرای «وداع» می‌شود.

ارکستر ملی مجموعه‌ «وداع» را روی صحنه می‌برد/ حسام‌الدین سراج خواننده، نادر مرتضی پور رهبر ارکستر
کد خبر: 241880
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۸ ۱۵:۴۸:۰۰

اعتمادآنلاین| ظهر روز دوشنبه هفتم آبان 1397 ارکستر ملی ایران در تالار رودکی تمرین‌هایش را برگزار کرد تا برای اجرای 14 آبان در تالار وحدت آماده شود. ارکستر ملی در این کنسرت، مجموعه‌ی «وداع» را با صدای حسام‌الدین سراج روی صحنه می‌برد. نادر مرتضی پور در این اجرا رهبر مهمان خواهد بود و فریدون شهبازیان هم مدیر هنری ارکستر است.

کنسرت «وداع» به عنوان اثری مذهبی با آهنگسازی سیدمحمد میرزمانی در سال‌های گذشته و در ایام محرم و صفر اجرا شده است. این اجرا قرار است امسال و توسط ارکستر ملی به صحنه رود. در واقع این دومین پروژه‌ی مناسبتی ارکستر ملی برای ایام سوگواری محرم و صفر است.

پس از تمرین ارکستر ملی، عوامل مختلف ارکستر در میان خبرنگاران حاضر شدند و توضیح‌هایی درباره‌ی اجرای پیش رو ارائه دادند. در ادامه متن صحبت‌های عوامل مختلف ارکستر را می‌خوانید:

پس از حدیث سرفرازی نوبت به وداع رسید

در تمرین روز گذشته فریدون شهبازیان مدیر هنری ارکستر ملی درباره اجرای کنسرت «وداع» گفت: این رپرتوار دوسال گذشته به رهبری سید محمدمیرزمانی در برج میلاد تهران اجرا شده بود که ما تصمیم گرفتیم بعد از اجرای پروژه «حدیث سرفرازی» به خوانندگی محمد اصفهانی این کنسرت مناسبتی را در تالار وحدت اجرا کنیم که به نوعی دو پروژه مناسبتی ارکستر ملی برای ایان محرم و صفر هستند که امیدوارم بتوانند مورد پسند مخاطبان قرار گیرند. این برنامه اجرای جدید و دوباره تنظیم شده ای از آلبوم وداع است که طی روزهای گذشته تمرین های فشرده ای را برای اجرای آن در نظر گرفتیم.

او ادامه داد: با توجه به دشواری کار و روزهای فشرده ای که برای تمرین در نظر گرفته ایم کار سختی پیش روی ارکستر و آقای مرتضی پور به عنوان رهبر ارکستر قرار دارد که امیدوارم در این روزهای باقی مانده بتوانیم اجرای مناسب و با کیفیتی را به مخاطبان ارائه دهیم.

سید محمد میرزایی

آلبوم وداع اوایل دهه هفتاد منتشر شد / کسالت دارم

سیدمحمد میرزمانی آهنگساز آلبوم «وداع» گفت: خوشحالم که امسال کنسرت «وداع» با حمایت‌های بنیاد فرهنگی هنری رودکی و توسط ارکستر ملی به صحنه می‌رود. آلبوم «وداع» دهه هفتاد به همت حوزه هنری منتشر شد که در ابتدا به صورت کاست و بعد در قالب لوح فشرده در دسترس مخاطبان قرار گرفت. این آلبوم حدود دو سال قبل بود که به رهبری بنده، روایت وحید جلیلوند و خوانندگی حسام الدین سراج در مرکز همایش های برج میلاد تهران اجرا شد و حالا بار دیگر شاهد اجرای دوباره آن در تالار وحدت با هنرنمایی اعضای ارکستر ملی هستیم.

این آهنگساز افزود: پروژه وداع ابتدا قرار بود سال گذشته در تالار وحدت اجرا شود که شرایط این اجرا فراهم نشد. اما در سال جاری مدیریت بنیاد فرهنگی هنری رودکی تصمیم گرفت که در ایام سوگواری محرم و صفر این پروژه را اجرا کند که این بار استاد نادر مرتضی پور به عنوان رهبر ارکستر حضور دارند و امیدوارم تا به امروز که برنامه های تمرین خوب پیش رفته ما شاهد اجرای قابل قبولی باشیم که حتم دارم چنین خواهد بود.

وی درباره دلایل حضور نداشتن خود در این اجرا به عنوان رهبر ارکستر گفت: مدتی است به دلیل توصیه پزشکان اجاره حضور در پروژه های سنگین را ندارم و می توان گفت کمی کسالت موجب شده در این برنامه حضور نداشته باشم. اما به هر صورت امیدوارم مخاطبان با رضایت کامل شاهد اجرای چنین برنامه ای باشند.

تولید کارهای مذهبی نیازمند بودجه دولتی است

حسام الدین سراج خواننده موسیقی ایرانی درباره اجرای پیش رو گفت: چندی پیش از سوی بنیاد فرهنگی هنری رودکی با من تماس گرفته شد که در پروژه کنسرت وداع با مدیریت هنری فریدون شهبازیان و رهبری ارکستر نادر مرتضی پور حضورداشته باشم. من نیز با توجه به علاقه‌ای که به موضوع برنامه داشتم و می‌دانستم که هنرمندان ارکستر ملی از جوانان مستعد و بسیار خوب کشورمان هستند تصمیم گرفتم که مجددا در این اجرا پس از دو سال حضور داشته باشم. البته برای کنسرت پیش رو آقای محمد میرزمانی به عنوان آهنگساز بازنویسی مجددی را انجام داده که من در طول تمرینات روزهای اخیر متوجه شدم که این بازنویسی با همراهی و صدای فراتر از انتظاری که از نوازندگان ارکستر ملی شنیده می‌شود؛ مخاطبان شاهد کنسرت خوبی خواهند بود.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا محتوای آثاری از دسته آلبوم «وداع» دیگر در فضای موسیقی کشورمان منتشر نمی شود؟ توضیح داد: پاسخ به این سئوال شما دو بخش دارد که بخش اول آن به ذوق و نوآوری هنرمندان بازمی گردد که در این مورد هنرمندان شایسته موسیقی کشورمان همگی دارای این ذوق و نوآوری هستند. اما بخش دوم به سرمایه گذاری بخش های مختلف دولتی و خصوصی مربوط می شود که نهادهای مختلف دولتی و خصوصی باید در این زمینه پیش قدم باشند. تولید چنین کارهایی به طور حتم نیازمند بودجه است که باید از طریق نهادهای دولتی تامین شود. اما متاسفانه ما در شرایطی هستیم که عمده این سرمایه گذاری ها به سمت موسیقی پاپ که من اصلا با آن مخالفتی ندارم، گرایش پیدا کرده و باید راه حلی برای آن پیدا کرد.

سید جوا یحیوی

باید با موسیقی بیشتر آشنا شوم

سید جواد یحیوی راوی کنسرت «وداع» گفت: من با دعوت آقای سراج به این پروژه ملحق شدم و با توجه به اینکه دو سال گذشته اجرای قبلی پروژه وداع را با رهبری سید محمد میرزمانی و روایت وحید جلیلوند دیده بودم بسیار خوشحال شدم که می توانم در این کنسرت همراه هنرمندان ارکستر ملی ایران به رهبری جناب مرتضی پور و مدیریت هنری استاد فریدون شهبازیان باشم. این حضور برای من قطعا تجربه جذابی است که به دلیل زبان شعر و فضای محتوایی کار برایم تجربه بسیار ارزشمندی است و امیدوارم بتوانم به گونه ای باشم که مخاطبان از ما راضی باشند.

وی ادامه داد: من تا به امروز تجربه کار با یک ارکستر کلاسیک را نداشتم اما حضورم در کنار هنرمندان توانمند ارکستر ملی به خوانندگی حسام الدین سراج این نکته را به من آموخت که به عنوان یک بازیگر باید با حوزه موسیقی نیز آشنایی بیشتری پیدا کرده و دانش خودم را در این زمینه افزایش دهم. به هر حال آنچه در این برنامه مورد توجه آقای مرتضی پور برای ارکستر بوده توجه و تمرکز روی میزان ها بوده که باید به شدت روی این موضوع تمرین زیادی داشته باشم و خوشبختانه از زمانی که تمرین های ارکستر ملی برای اجرای این کنسرت آغاز شده به فضای مورد نظر نزدیک تر شده ام.

این بازیگر تئاتر وسینما در پاسخ به این پرسش که آیا حضورش در این برنامه انگیزه های برای حضور در پروژه های نمایشی موسیقایی نیست؟ اظهار کرد: من به این نوع کاری که شما به آن اشاره می کنید فکر نکرده بودم اما طبیعتا حضورم در این پروژه می تواند زمینه ای باشد تا بتوانم شرایط حضور در اجراهای این چنینی را پیدا کنم و یاد خودم روی صحنه طرحی را با محوریت موسیقی پیاده کنم. من برای ارائه کاری که به من در این برنامه شد از تجربیاتم در گویندگی و اجرا استفاده کردم اما یقین دارم برای حضور موثر در چنین پروژه های آموختن موسیقی لازم است که در این اجرا به لطف استادانی چون نادر مرتضی پور، فریدون شهبازیان و حسام الدین سراج به این فضا نزدیک تر شدم.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها