کد خبر: 242142
|
۱۳۹۷/۰۸/۱۰ ۰۹:۳۱:۰۰
| |

تصویرسازی متون قدیمی در «صُوَرالعجایب»/ ماهی‌ها هرگز نمی‌میرند

نمایشگاه تصویرسازی «صُوَرالعجایب» و نمایشگاه طراحی و حجم «ماهی‌ها هرگز نمی‌میرند» روز جمعه 11 آبان در گالری های گویا و شلمان افتتاح می شوند.

تصویرسازی متون قدیمی در «صُوَرالعجایب»/ ماهی‌ها هرگز نمی‌میرند
کد خبر: 242142
|
۱۳۹۷/۰۸/۱۰ ۰۹:۳۱:۰۰

اعتمادآنلاین| برپایی نمایشگاه های هنری در حوزه تجسمی یکی از فرصت های مناسب بروز و ظهور هنر و خلاقیت هنرمندانی است که سال ها در این عرصه فعالیت می‌کنند و این نمایشگاه ها اغلب، جمعه‌های هر هفته افتتاح می شوند. جمعه 11 آبان نیز همچون هفته‌های پیش گالری‌ها با افتتاح نمایشگاه‌های مختلف کار خود را آغاز می کنند یا نمایشگاه های قبلی خود را ادامه می دهند. در زیر لیست تعدادی از نمایشگاه های هنری که در روز جمعه 11 آبان ماه افتتاح می شوند، می خوانید.

گالری گویا

نمایشگاه گروهی تصویرسازی «صُوَرالعجایب» به کیوریتوری شمس الدین غازی جمعه 11 آبان در گالری گویا واقع در خیابان کریمخان زند، مقابل خیابان ایرانشهر گشایش می یابد. در بیانیه این نمایشگاه به قلم شمس الدین غازی آمده است: «عجایب نگاری، در هنر و فرهنگ ایران سابقه ای بس طولانی دارد. با بررسی تاریخی آن به متون ادبی و علمی اسلامی، مانند انواع جغرافیا نگاری وصفی که نوعی دایره المعارف زمان های دور بوده است برخورد می کنیم که آمیخته ای از خیال و واقعیت برای مردمان آن زمان نوشته و تصویر شده و به اسم عجایب المخلوقات و غرایب الموجودات شناخته می شود. نمایشگاه صورالعجایب بر اساس تاثیر هنرمندان معاصر از تصویرسازی های متون قدیمی اسلامی و غربی با موضوع عجایب المخلوقات جمع آوری شده است. این نمایشگاه با ساختار فضایی غیرواقعی و خیالی با تلفیقی از موهومات و خرافات و همچنین اسطوره ها و افسانه ها سعی در ایجاد حرکتی تازه در جلوه های مختلف هنر معاصر دارد.»

گالری رضاییان

نمایشگاه گروهی عکس با عنوان «Iran Daily 01» به کیوریتوری مهدی میرجلیلی از 11 تا 30 آبان در گالری رضاییان برپا می شود. در این نمایشگاه آثاری از ارغوان شریفی‌نیا، آناهیتا رئوفی، آنیتا توکلی، آیدا پیغمبری، پرتو یگانه، زهرا بخشی، سپیده یعقوبی، غزاله دومیرانی، فاطمه بی‌سخن، نسترن سعیدی، مهدی میرجلیلی و یاس نجفی به نمایش گذاشته می شود. گالری رضاییان در بلوار آفریقا، خیابان تابان غربی، پلاک 14 (ساختمان تابان)، واحد 23 قرار دارد و دوشنبه ها تعطیل است.

گالری فردا

آثاری از زنده‌یاد رامیز شهوق به همراه گرامیداشتی از این هنرمند هنر مدرن ایران از جمعه 11 آبان روی دیوار گالری فردا می رود. در این نمایشگاه نزدیک به 20 اثر به همراه تعدادی از حجم‌های ساخته شده توسط وی به نمایش در می آید.

این نمایشگاه از 11 تا 18 آبان ماه از ساعت 16 تا 20 در گالری فردا واقع در خیابان کریمخان زند، زیر پل کریم‌خان، خیابان حسینی، کوچه اعرابی 6، پلاک 2 برپا می شود. گالری روزهای پنجشنبه از ساعت 16 تا 18 میزبان بازدیدکنندگان است.

گالری آس

نمایشگاه گروهی نقاشی، ویدئوآرت، عکس و مجسمه با عنوان «لوکا» به کوشش پرهام دیده ‌ور روز جمعه 11 آبان‌ در گالری آس به نشانی شریعتی، بالاتر از پل رومی، جنب بانک پارسیان، شماره 1831 افتتاح می‌شود. آثاری از کوروش ادیم، سمیرا اسکندرفر، شهرزاد اکرمی، فرید امین الاسلام، مرضیه باقری، ساوالان جماعتی، پرهام دیده‌ور، لیلا رفاهی، امیر سقراطی، شهروز صدر، قدرت الله عاقلی، سبا عربشاهی، نجوا عرفانی، حمیدرضا فتوحی، صمد قربانزاده، بهنام کامرانی و سپیده نور محمدمنش در این نمایشگاه به نمایش گذاشته می شود.

گالری آریا

نمایشگاه نقاشی های حمید رحمتی با عنوان «بدون شرح» از جمعه 11 آبان در گالری آریا برپا می شود و تا 20 آبان ادامه خواهد داشت. گالری آریا در خیابان ولیعصر، بالاتر از سه راه بهشتی، کوچه زرین، پلاک 10 قرار دارد.

گالری آتبین

نقاشی های گلسا قاسمی با عنوان «گنج خیال» از روز جمعه 11 آبان در گالری آتبین به نشانی خیابان ولیعصر، جنوب چهارراه پارک وی، کوچه خاکزاد، شماره 42 روی دیوار می‌رود. این نمایشگاه تا 22 آبان ادامه خواهد داشت.

گالری آرت سنتر (باغ)

نمایشگاه نقاشی های حسین شاه طاهری با عنوان «مشق ذهن» از 11 تا 22 آبان در گالری آرت سنتر (باغ) واقع در فرمانیه، بلوار اندرزگو، انتهای خیابان سلیمی شمالی، شماره 147، باغ انجمن خوشنویسان برگزار می شود. در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «همیشه به برزخی که میان تصاویر عکاسی شده و نقاشی‌های دوره قاجار وجود دارد فکر می‌کنم و این تصور برایم جالب بوده است. گویی واقعیتی در میان آنچه که بوده و آنچه به تصویر درآمده جا مانده است. با فاصله‌ای زیاد نسبت به هر دو. با آن آدمها احساس نزدیکی می‌کنم، گویی من هستم که تا امروز کشیده شده‌ام. آنچه در ذهنم از پریشانی و درهم تنیدگی وجود دارد می‌تواند تلاطم به بار آورد، و آثارم ماحصل این دوران است. از گذشته‌ای با خاطرات زیاد و ترکیب با ذهن امروزیم که هر آنچه که مناسب هست و نیست با خود به همراه دارد. می‌توانم گذر کنم و منصرف شوم. گذر از دورانی ناخوشایند و انصراف از هر آنچه که در ذهن همچون روش و سنتی ساینده به جا مانده است.

عکس ها و نقاشی‌های دوره قاجار الهام بخش کارهای من بوده‌اند. دوره‌ای که به سبب نزدیکی تاریخی و جذابیت نقاشی‌هایش مورد توجهم بوده. استفاده از لایه های مختلف رنگی و چینش آنها در یک کل علاوه بر ترکیب بندی برایم روشی ‌است که پیچیدگی روان آدمها را به نمایش بگذارم.»

گالری ایده

نمایشگاه مجسمه «دست افشان خیال» شامل آثاری از مسعود سلیمانپور از 11 تا 16 آبان در گالری ایده واقع در میدان هفت تیر، خیابان قائم مقام، میدان شعاع، خیابان هجدهم، پلاک26 برگزار می شود.

گالری خانه الکا

نمایشگاه عکس های حسام راد با عنوان «شیرینی تلخ امید» روز جمعه 11 آبان در گالری خانه الکا واقع در خیابان فلسطین شمالی، پایین‌تر از زرتشت، خیابان موسوی، پلاک 31 افتتاح می شود.

گالری گلستان

نمایشگاه نقاشی های پشت شیشه بهرام دبیری جمعه 11 آبان در گالری گلستان به نشانی دروس، خیابان شهید کماسایی، شماره 34 افتتاح می شود.

گالری کاما

نمایشگاه نقاشی های آرام مسلم‌ زاده با عنوان «استنساخ» از 11تا 22 آبان در گالری کاما به نشانی خیابان پاسداران، خیابان گلستان دهم، پلاک 24 طبقه دوم برپا می شود. در بیانیه این نمایشگاه به قلم هنرمند آمده است: «درخشش واقعی هنر کلاسیک وطنم در عصر انفورماتیک و فضاهای مجازی، دغدغه‌ هنری من است. نشانه‌هایی را در هنر دیرین این سرزمین جستجو می‌کنم که هماوردی بلاشکی با هنر سایرین دارد. نشانه‌ها در رنگ، حجم، خط، اشکال و ترکیب‌بندی بر مولفه های فرهنگی‌ اشاره دارد و خیال‌انگیزی‌های مطبوعی را به ارمغان می‌آورد. در این آثار سعی دارم میراث‌دار خلاقیت و ذوق و ذائقه‌ای باشم که گَرد ناملایمات و سختی‌ها کمتر امکان بهتر دیده شدن‌شان را فراهم ساخته است.»

گالری ویستا پلاس

نمایشگاه ویدئوآرت شبنم کارپسند با عنوان «پیدا و پنهان» از 11 تا 14 آبان در گالری ویستا پلاس واقع در خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، پلاک11 برپا خواهد شد.

گالری اعتماد 1

نمایشگاه نقاشی های آفرین ساجدی با عنوان «قوی تر» از 11 آبان تا 6 آذر در گالری اعتماد1 به نشانی میدان هفت تیر، خ مفتح جنوبی، بن بست شیرودی پلاک 25 برپا می‌شود. در بیانیه کوتاه این نمایشگاه آمده است: «چیزی که مرا نکشد، قوی‌ترم می‌کند.»

گالری اعتماد 2

نمایشگاه میکس مدیای حسین آزادی با عنوان «خیالی از خیال» از 11 آبان تا 6 آذر در گالری اعتماد 2 واقع در میدان هفت تیر، خ مفتح جنوبی، بن بست شیرودی پلاک 25 برپا می‌شود.

گالری هما

نمایشگاه نقاشی های ریکاردو شایگان از روز جمعه 11 آبان در گالری هما واقع در خیابان کریم خان زند، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک 8، واحد یک افتتاح می شود و تا 22 آبان ادامه خواهد داشت.

گالری شلمان

نمایشگاه طراحی و حجم بوژان رحیمی و پیمان طهماسبی ارشلو با عنوان «ماهی‌ها هرگز نمی‌میرند» روز جمعه 11 آبان در گالری شلمان واقع در میرداماد، نرسیده به شریعتی، رودبارغربی (جنوبی)، کوچه کاووسی، پلاک 27 افتتاح می شود.

گالری شروه

نمایشگاه گروهی نقاشی و مجسمه با عنوان «به یاد شروه» به کیوریتوری سعید دولتی از 11 آبان در گالری شروه و با همکاری این گالری برپا می شود. گالری شروه در میدان فاطمی، میدان گلها، خیابان کاج جنوبی، کوچه سوم، پلاک 12، طبقه دوم، موسسه هنری شروه قرار دارد.

گالری هفت ثمر

عکس های علیرضا کرم زاده از 11 تا 16 آبان ماه در گالری هفت ثمر به نشانی خیابان مطهری، خیابان کوه نور، کوچه پنجم، شماره 8 روی دیوار می رود.

گالری نگر

نمایشگاه نقاشی گروهی «چکنویس» با آثاری از ندا زارعیان، ندا سردارزاده، خاطره آرامون و سرور سالمی از 11 تا 15 آبان در گالری نگر به نشانی قیطریه، ضلع جنوبی پارک، خیابان روشنایی، کوچه دلارام، پلاک 33، زنگ سوم برگزار می‌شود.

گالری طراحان آزاد

نمایشگاه انفرادی نقاشی رسول سلطانی با عنوان «پیچ آخر» روز جمعه 11 آبان ‌در گالری طراحان آزاد به آدرس میدان فاطمی، میدان گلها، میدان سلماس، شماره 5 افتتاح می شود و تا 22 آبان ادامه دارد.

منبع:

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها