کد خبر: 242500
|
۱۳۹۷/۰۸/۱۲ ۰۹:۳۱:۰۰
| |

برگزاری مانور مشترک کشورهای حاشیه خلیج فارس در عُمان

روسای ستاد مشترک ارتش‌ کشورهای حاشیه خلیج‌فارس از جمله قطر برای شرکت در مانور نظامی وارد مسقط پایتخت عُمان شدند.

برگزاری مانور مشترک کشورهای حاشیه خلیج فارس در عُمان
کد خبر: 242500
|
۱۳۹۷/۰۸/۱۲ ۰۹:۳۱:۰۰

اعتمادآنلاین| روسای ستاد مشترک ارتش کشورهای حاشیه خلیج‌فارس روز جمعه (دیروز) برای شرکت در مانور نظامی وارد مسقط پایتخت عُمان شدند.

از یک سال و نیم قبل که بحران در روابط بین قطر و چهار کشور عربی آغاز شده است، این دومین مانور از این دست است که با شرکت فرماندهان نظامی برگزار می‌شود.

اوایل اکتبر گذشته تمرینات ملی عُمان با نام «شموخ 2» و تمرین مشترک عُمان و انگلیس تحت عنوان «السیف السریع 3» (شمشیر بُرنده 3) آغاز شد و قرار است امروز شنبه به پایان برسد.

خبرگزاری عُمان گزارش داد که «حمد الرمیثی» رئیس ستاد مشترک ارتش امارات و «علی بن راشد آل خلیفه» رئیس ستاد مشترک نیروهای دفاعی بحرین، «فیاض بن حامد الرویلی» رئیس ستاد مشترک ارتش عربستان، «غانم شاهین الغانم» رئیس ستاد مشترک ارتش قطر و «محمد خالد الخضر» رئیس ستاد مشترک ارتش کویت وارد پایگاه هوایی «السیب» شدند و مورد استقبال «احمد بن حارث بن ناصر النبهانی» رئیس ستاد مشترک نیروهای عُمان قرار گرفتند.

بر اساس این گزارش، این مسئولان نظامی به همراه هیأت‌هایی جهت شرکت در مانور میدانی و تمرینات «الشموخ 2» و «السیف السریع 3» وارد مسقط شدند و قرار است در تمرینات مذکور که با استفاده از گلوله جنگی در منطقه الرمایه الحیه واقع در ولایت محوت برگزار می‌شود، شرکت کنند.

«السیف السریع» مانور نظامی مشترک بین عُمان و انگلیس است که با مشارکت برخی هیأت‌ها و ناظران نظامی از کشورهای مختلف برگزار می‌شود.

مرحله نخست این مانورها در سال 1986 مرحله دوم در سال 2001 و مرحله سوم نیز از یک ماه قبل با مشارکت انگلیس آغاز شد در حالیکه تمرینات و مانور معروف به «الشموخ 2» نیز که بزرگ‌ترین تمرین داخلی عُمان با مشارکت 70 هزار نظامی است، در حال برگزاری است.

خبرگزاری عُمان به این موضوع که آیا فرماندهان نظامی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نشست برگزار خواهند کرد یا خیر؟ اشاره‌ای نکرد.

آوریل گذشته نیز 24 کشور در مانور معروف به «درع الخلیج المشترک 1» (سپر خلیج 1) که در شرق عربستان سعودی با مشارکت قطر برگزار شد، شرکت کردند.

10 سپتامبر گذشته نیز کویت شاهد برگزاری نشست روسای ستاد مشترک کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس بود که طی آن راهکارهای تقویت همکاری نظامی و دفاع مشترک بررسی شد و قطر نیز در این نشست شرکت داشت.

از خرداد ماه سال قبل چهار کشور عربی اعم از عربستان، امارات، بحرین و مصر به بهانه حمایت قطر از تروریسم، روابط دیپلماتیک خود با این کشور را قطع کرده و ازسرگیری روابط با دوحه را به پذیرش خواسته‌های 13‌گانه خود از جمله کاهش روابط با ایران، تعطیلی شبکه الجزیره و توقف حمایت‌ها از اخوان‌المسلمین و حماس مشروط کرده‌اند.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها