یک کارشناس حوزه نفت و انرژی:

عقب‌نشینی‌ آمریکا از تحریم نفت ایران ادامه خواهد داشت

یک کارشناس حوزه نفت و انرژی گفت: دادن معافیت به هشت کشور از سوی آمریکا برای خرید نفت عقب نشینی آشکاری محسوب می‌شود.

عقب‌نشینی‌ آمریکا از تحریم نفت ایران ادامه خواهد داشت
کد خبر: 243425
|
۱۳۹۷/۰۸/۱۶ ۰۸:۵۸:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد علی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک درباره تاثیر اعمال تحریم های جدید آمریکا در قبال ایران بر بازار نفت گفت: آمریکا از ابتدا هم بلوف زد. همه محاسبات نشان می داد بازار نفت در صورت تحریم ایران به شدت به هم می ریزد از این رو آمریکا چاره ای جز عقب نشینی نداشت.

وی با تاکید بر اینکه بروز بحران نفتی در جهان محتمل بود، ادامه داد: در حال حاضر بیش از 33میلیون بشکه تقاضا از اوپک وجود دارد در حالی که اوپک ظرفیت تامین 32میلیون بشکه را دارد اگر قرار بود نفت ایران را خارج کنند به حتم در بازار کمبود ایجاد می شد و قیمت ها بالا می رفت و بر اساس پیش بینی ها حتی به بشکه ای بیش از 100دلار هم می رسید بنابراین آمریکا از موضع خود قبلی مبنی بر صفر شدن صادرات نفت ایران عقب‌نشینی کرده و 8کشور را به عنوان خریداران بزرگ نفت ایران از تحریم نفتی علیه کشورمان معاف کردند.


وی ادامه داد: بین کمبود در بازار و افزایش قیمت ها و صادرات نفت ایران؛ راه حل دوم را برگزیند و ترجیح دادند کمبودی در بازار به وجود نیاید و قیمت ها رشد شتابان نداشته باشد.


وی تاکید کرد: در عمل همه کشورهایی که از تحریم ایرن استقبال می کردند و می گفتند تولیدشان را بالا می برند هم موفقیتی حاصل نکردند زیرا آمارها نشان داد که کشورهایی که اعلام کرده بودند تولید خود را افزایش می دهند تا جبران تحریم و کاهش تولید و صادرات نفت ایران در بازارهای جهانی شود، نتوانستند به وعده های خود عمل کنند.


خطیبی گفت: آنهایی که اعلام کردند به جای یک بشکه نفت ایران، دوبشکه نفت تولید می کنند موفق نشدند و بر اساس آمارهای سه ماهه سوم سال میلادی مشخص شد که کشورهایی که قول افزایش میزان تولید را داده بودند در کل اوپک نتوانستند فقط 360هزار بشکه نفت به تولیدات خود اضافه کند این اتفاق در شرایطی بود که به جز ایران و ونزوئلا همه کشورهای عضو اوپک تولیدات خود را افزایش داده بودند.


این کارشناس حوزه نفت و انرژی تاکید کرد:‌با این شرایط طبیعی است که نتوانند کل تولید و صادرات ایران را جایگزین کنند و آمارها این واقعیت را نشان داده و مشخص شده است که واقعیت چیز دیگری است و آمریکا تحت تاثیر این شرایط نسبت به معافیت 8کشور از تحریم های نفتی علیه ایران عقب‌نشینی کرد.


وی با تاکید بر اینکه نفت ایران حذف شدنی نیست، گفت: بی تردید عقب نشینی های آمریکا تداوم دارد و اروپا نیز در این مسیر در کنار آمریکا نخواهد بود همین امر راه عبور از این دوره را بر ایران سهل خواهد کرد.

منبع: خبرآنلاین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها