11/13/2018
سه شنبه، ۲۲ آبان ۱۳۹۷
چین هواپیمای مسافربری به ایران نمی‌فروشد

چین هواپیمای مسافربری به ایران نمی‌فروشد

یک شرکت دولتی چین احتمال فروش هواپیما‌های مسافربری به ایران برای کمک به این کشور جهت احیای ناوگان هوایی اش را رد کرد.

اعتمادآنلاین| یک شرکت دولتی چین احتمال فروش هواپیما‌های مسافربری به ایران برای کمک به این کشور جهت احیای ناوگان هوایی اش را رد کرد. این در حالی است که مدیر یک شرکت روسی گفته، مسکو در خصوص قراردادن برنامه‌های خود در معرض ریسک تحریم‌های آمریکا احتیاط می‌کند.

 

این اظهارات که در طی دو مصاحبه مجزا در حاشیه نمایشگاه هوایی ژو‌های چین بیان شده نشان دهنده چالش‌هایی است که پس از تشدید تحریم‌های آمریکا، ایران برای واردات هواپیمای مسافربری با آن مواجه است. این در حالی است که شرکت ایران ایر تصریح کرده که از پیشنهادات عرضه کنندگانی که مشمول محدودیت‌های صادرات قطعات هواپیمای آمریکا نمی‌شوند استقبال می‌کند.

 

قرارداد‌های فروش 200 فروند هواپیمای بوئینگ، ایرباس و‌ای تی آر به ایران پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام عملا متوقف شده است.

 

جستجوی ایران برای یافتن شرکت‌های دیگر هواپیما سازی در حاشیه نمایشگاه هوایی چین ادامه داشت. اما ژائو یورانگ، مدیر شرکت کامرشال ایرکرافت چین، که در زمینه تولید هواپیما‌های مسافربری فعالیت می‌کند، در پاسخ به این سوال که آیا ایران نسبت به خرید هواپیما‌های چینی علاقه نشان داده است گفت: «نه. ما نمی‌توانیم به ایران فروش داشته باشیم. ایران روی میز ما نیست.»

 

وی در پاسخ به علت عدم فروش هواپیما‌های‌ای آر جی 21 چینی به ایران گفت: «ما باید به مقررات هر دو کشور احترام بگذاریم.»

 

ایران ایر گفته به دنبال خرید هواپیما از شرکت‌هایی است که برای فروش به کسب مجوز از دولت آمریکا نیاز ندارند و ممکن است خرید هواپیما‌های سوخوی سوپرجت 100 را مد نظر قرار دهد.

 

یک مقام ارشد شرکت روستک در پاسخ به این سوال که آیا مسکو در حال مذاکره برای فروش هواپیما‌های سوپرجت به شرکت ایران ایر است، از اظهارنظر در مورد جزئیات خودداری کرد. ویکتور کلادوف، مدیر همکاری‌های بین المللی و سیاست منطقه‌ای شرکت روستک گفت: «این موضوعی حساس است... شما درک می‌کنید که چرا. زیرا ما نمی‌توانیم کل برنامه سوپرجت را به خطر بیاندازیم.»

 

به گفته تحلیلگران، دولت آمریکا علاوه بر کنترل صادرات هواپیما‌هایی که بیش از 10 درصد قطعات آن‌ها ساخت آمریکاست، از طریق مقررات امنیت پرواز و استفاده گسترده از دلار در معاملات خرید هواپیما محدودیت‌هایی را برای ایران به اجرا گذاشته است.

 

کلادوف گفت، صنعت هوانوردی روسیه همچنان از استاندارد‌های بین المللی در زمینه مقررات و امنیت هواپیما‌ها تبعیت می‌کند، اما تلاش می‌کند که از نظر تجاری مستقل عمل کند. وی افزود، روستک قرارداد‌هایی به روبل و سایر ارز‌ها منعقد می‌کند.

 

منبع: 

موضوعات مرتبط
دیدگاه ها